Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med MSN i Adium 1.3.2 (Uppdatering: Problemet borta)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag slutade MSN fungera i Adium 1.3.2, så här står det på Adiums blogg:

Starting at about 20:00 PST tonight (January 11), Microsoft’s servers have stopped accepting logins from clients that use version 15 of the protocol, including Adium 1.3.2. The Debug Window in debug and beta versions of Adium reveals that their server is failing to find a certificate that it needs when Libpurple attempts to retrieve your MSN Address Book.

In case you’re wondering, this also affects Pidgin, which means it’s definitely not an Adium problem.

There are two ways to connect:

  • Use Microsoft Messenger for Mac, the official client.

  • Use Adium 1.3.1, the previous version of Adium.

We’re not sure whether this is a temporary server problem or a permanent change that will break P15-using Libpurple-based clients (including Adium 1.3.2) until a future Libpurple release. If it turns out to be the latter, we’ll almost certainly include that Libpurple update in our next 1.3.3 beta.

Länk: MSN rejecting Adium 1.3.2 connections

Det finns fler sätt att ansluta än två.
Mercury Messenger fungerar fortfarande...

Ursprungligen av Raphael:

Det finns fler sätt att ansluta än två.
Mercury Messenger fungerar fortfarande...

Jo det finns fler, ett fjärde sätt är att dra igång Windows och köra riktiga MSN om man t.ex. har Parallels eller Fusion installerat på datorn.

Jag testade att nedgradera till Adium 1.3.1 och det fungerar mycket riktigt.

Adium 1.3.1 kan laddas ner här.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-01-12 15:01
Ursprungligen av Adrian B:

Jag testade att nedgradera till Adium 1.3.1 och det fungerar mycket riktigt.

Adium 1.3.1 kan laddas ner här.

Okej. Men om man nedgraderar Adium, kommer då alla inställningar att försvinna som t.ex teman?

Ursprungligen av Andbert:

Okej. Men om man nedgraderar Adium, kommer då alla inställningar att försvinna som t.ex teman?

Du kommer att ha kvar dina inställningar och teman.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag testade att nedgradera till Adium 1.3.1 och det fungerar mycket riktigt.

Adium 1.3.1 kan laddas ner här.

Tack!!!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-12 14:07

Gaaah trots jag inte inte har något med Microsoft att göra nu för tiden så fortsätter dom att förstöra mitt liv! Så brutalt puckat!

Tappar man inte offlinemeddelanden i msn med 1.3.1? Har för mig att det var den stora grejen i 1.3.2, men jag kan ha fel.

Jag GILLAR INTE microsoft just nu! Jag tycker, ursäkta, tyckte att microsoft var helt okej, även om jag grimaserade illa åt produkter såsom microsoft surface (http://www.youtube.com/watch?v=rP5y7yp06n0) men ändå! Va fan! Vrf?? Skit åt microsoft, kärlek till apple.

Edit: Drog ner adium 1.3.1 och det är den verisionen som bara säger åt mig att det är fel lösenord hela tiden va jag än loggar in på!

Edit: Drog ner adium 1.2.7 (link btw: http://wareseeker.com/download/adium-x-1.2.7.rar/365961) och det funkar för mig.. fast kontakt listan som visar alla kontakter uppe i mitt vänsta hörn visar bara fliken vänner o sen ingenting under (kan ändå snack med folk dock)
Stoppa detta galenskap microsoft!!

Senast redigerat 2009-01-12 17:10
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag GILLAR INTE microsoft just nu! Jag tycker, ursäkta, tyckte att microsoft var helt okej, även om jag grimaserade illa åt produkter såsom microsoft surface (YouTube - Microsoft Surface - The Possibilities) men ändå! Va fan! Vrf?? Skit åt microsoft, kärlek till apple.

Fast innan vi smutskastar Microsoft helt och hållet tycker jag att vi ska vänta på besked om detta är avsiktligt eller inte.

Det kan förstås vara så att stora elaka Microsoft vill stänga ute andra klienter, men det kan ju också vara så att Microsoft gjorde en rutinuppdatering och det råkade få denna konsekvens, utan avsikt.

Om Microsoft avsiktligen vill stoppa alla andra klienter, varför bara stoppa de som använder senaste Libpurple och inte alla?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-12 17:26

Jag tog bara ut libpurple från adium 1.3.1 och la in i adium 1.3.2... funkar hur bra som helst

Adium.app/Contents/Frameworks/libpurple.framework/*
Adium.app/Contents/PlugIns/Purple.AdiumPlugin

åh åh åh vad tråkigt, jag sitter på en folkhögskola där jag måste ansluta via http men det fungerar inte längre trots nedgradering.. ruggigt segt att sitta och pilla och fixa fixa fixa fixa, kan inte saker bara lösas smidigt och snabbt eller?

nu så! Nu fungerar det utan problem! Jippie!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-12 21:31

ja, härligt!

fick använda något substitut som hette proteus ett tag där, inte alls behagligt för själen

  • Medlem
  • 2009-01-12 21:36

Stort tack för infon. Har nergraderat nu i väntan på mer info och eventuell fix.

Tackar! Nedgraderade och kom in igen utan problem.

antagligen är jag helt ute o cyklar, men jag har blivit spammad sista tiden en massa av hotmail-adresser som "vill bli kompis" och samtidigt lämna ryska porradresser. Idag har det varit kolugnt, annars brukar det vara ett par stycken i timmen.. Det är inte detta de försökt stoppa tros?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-12 21:41

kanske inte var så tydlig. ni slipper nedgradera nu, det tycks vara fixat

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-12 21:42

Nu verkar det som att 1.3.2 fungerar igen. Eller åtminstone går det för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-12 22:09

1.3.3.b1 rullar som vanligt igen.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

1.3.3.b1 rullar som vanligt igen.

Yes!!

Kan också bekräfta att 1.3.3b1 fungerar igen.

Adium har skrivt på deras blogg nu.

MSN now working again

As of 11:43 today (the 12th), MSN is now working for us in 1.3.2. Looks like the Libpurple team was right—it was a server-side problem, which Microsoft has now cleared up.

Thank you for your patience.

http://adiumx.com/blog/2009/01/msn-now-working-again/

Dåså, alla som automatiskt antog att Microsoft hade onda avsikter kanske kan hejda sig lite nästa gånger (jag tänker på dig, MacFeberRoger ).

Ah, förstås ska MacWorld inte vara sämre än MacFeber när det gäller kvällstidningsjournalistiken. Från MacWorld:

Enligt Adiums blogg har Microsoft utan förvarning bestämt sig för att stoppa alla chattklienter som använder sig av version 15 av MSN-protokollet.

Lustigt hur olika man kan tolka Adiums blogg om man ger sig fan på det

Jag har fortfarande problem, kan inte lägga till eller få inbjudningar från vänner i adium...
För att dubbelkolla har jag tom. testat på min väns dator för att kolla stavning etc.

Någon som har tips? Gäller det att nedgradera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 01:27

Om Microsoft verkligen skulle vilja stänga ned för andra program än MSN så skulle de väl gjort det vi det här laget Eller åtminstone skulle vi haft massor med störningar när MS har stängt ned och libpurple-gänget jobbar med ett nytt släpp?

1
Bevaka tråden