Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visst går detta att fixa i Filemaker?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är ny med Filemaker och rätt grön när det gäller databaser öht.
Jag har ett scenario som idag sköts manuellt med numbers-filer, men som jag vill skapa i Filemaker Pro 10.

Min fråga är: Går flödet nedan att skapa i Filemaker Pro 10? Jag har tagit hem demoversionen och ska ge det 30 dagar, sedan köpa in det.

STEG 1
Ett prisförslag lämnas till kund, bestående av produkter och tjänster

STEG 2
Kunden tackar ja till hela, eller delar av, prisförslaget. Med några knapptryckningar görs prisförslaget om till en order.
Bredvid varje punkt i ordern fyller jag i min leverantör och dess pris.

STEG 3
När ordern är genomfört klickar jag och får en faktura av ordern.

STEG 4
När jag får fakturor av mina leverantörer för jag in dessa på det ställe där jag under "STEG 2" fyllde i leverantör och pris.
–På så sätt försäkrar jag mig om att inte bli dubbelfakturerad.

Går allt detta att göra? Om någon del inte funkar så faller mycket. Det jag är oviss om hur jag ska göra rent praktiskt är steg 2/4 (kontroll på mina leverantörers fakturor).

Ja. Allt det ovan går att göra.

Vanligen så begär man att leverantören skall acceptera med varje order du lägger hos dem DIN egen orderreferens för att få ett sådant här arbetsflöde att fungera. Dvs du lägger orden hos din leverantör anger du din referens, som motsvarar ditt ordernummer på din kunds order. Din leverantör måste sedan ange detta på orderbekräftelser/faktura mm de skickar till dig. När du sedan får fyra fem fakturor från olika leverantörer så har alla de samma orderreferens och då kan förhållandesvis enkelt söka fram denna i ditt register och anteckna vad du vill.

Ok, tack för svaret!
Hur tycker ni jag ska gå till väga för att börja bygga på detta?

Räcker de inbyggda hjälptexterna, eller finns det bättre sätt att lära sig?
Jag kan inte Filmaker så värst bra, men jag förstår det mesta och har bra koll på upplägget jag tänkt mig.

I en tidigare tråd har jag lämnat tips om var/hur man kan lära sig mera om FM.

http://www.99.se/filemaker/226168-laera-sig-fm-pa-29-dagar.html

En ide kan vara att du utgår från den gratis lösning för just små företag "Business productivity kit" som går att ladda hem från denna site:

http://www.filemakertrial.com/?homepage=fmp10_free-trial&try=fmp10_free-trial

(FileMaker möblerar om på sin site mycket nu, den skall finnas på svenska men hittar den inte).

Om du inte vill uppfinna hjulet helt på nytt så kan du precis som föregående skribent redan skrivit använda de medföljande lösningarna.
En annan variant är att faktiskt köpa en färdig produkt från någon utvecklare här i Sverige. Oftast är de mer anpassade för svenska behov än vad de medföljande lösningarna är som från början är amerikanska.

Leta efter någon utvecklare här:
http://developer.filemaker.com/search/
Se till att lösningarna de säljer är öppna bara så att du själv kan undersöka dem samt modifiera dem.

P.S Jag är partisk då jag själv arbetar hos en av de utvecklare du hittar när du söker på ovanstående sida men vidhåller ändå mitt tips D.S

1
Bevaka tråden