Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåtanden borta?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-01-11 22:58

Jag har haft min MacBook "unibody" i snart två månader och jag är super nöjd med det mesta
Men idag hände något som är sjukt frustrerande! Bluetooth'en är borta?
När jag skulle kolla varför mitt tangentbord/mus inte fungerade så såg jag inte bluetooth symbolen som vanligt och jag tänkte inte så mycket på det och gick in i systeminställningarna och skulle lägga tillbaks den i menyraden men då står det detta "Alternativet Bluetooth i inställningarna för... ... eftersom du inte har någon Bluetooth-modul installerad eller ansluten till datorn."

Jag har haft mac i några år så jag har lite koll på dem vanliga procedurerna för att lösa denna gåta. Så jag har gjort ett "hardware test" genom att hålla nere "D" under uppstart och kolla där men den säger att det är grönt.

Vad göra? Dags att ta upp luren för ett samtal till Apple?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-01-11 23:07
Ursprungligen av f-our1:

Jag har haft min MacBook "unibody" i snart två månader och jag är super nöjd med det mesta
Men idag hände något som är sjukt frustrerande! Bluetooth'en är borta?
När jag skulle kolla varför mitt tangentbord/mus inte fungerade så såg jag inte bluetooth symbolen som vanligt och jag tänkte inte så mycket på det och gick in i systeminställningarna och skulle lägga tillbaks den i menyraden men då står det detta "Alternativet Bluetooth i inställningarna för... ... eftersom du inte har någon Bluetooth-modul installerad eller ansluten till datorn."

Jag har haft mac i några år så jag har lite koll på dem vanliga procedurerna för att lösa denna gåta. Så jag har gjort ett "hardware test" genom att hålla nere "D" under uppstart och kolla där men den säger att det är grönt.

Vad göra? Dags att ta upp luren för ett samtal till Apple?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=6916829#post6916829

Har du kollat under  - Om den här datorn - Mer info... - Bluetooth ?
Hur ser det ut där ?
Vad är det som inte fungerar med tangentbord och mus ?

Har din bluetooth symbol ett streck genom sig? Det som kan lösa det är att nollställa PRAM och SMC.

Nollställa SMC & PRAM
1. Stäng av datorn och koppla ur allt inklusive strömsladden och koppla ur batteriet
2. Håll inne startknappen i 5 sekunder (Inget ska hända)
3. Koppla in allt igen
4. Starta datorn och därefter håller in dessa fyra knappar cmd, alt, P och R
5. Håll inne tills du hör startljudet en andra gång och låt sedan datorn starta upp som vanligt

Ifall datorn bara har "tappat" bort bluetoothen så borde det här kunna lösa det.
Ifall det inte är det här, vad är det för problem med bluetooth som du har?

/Adam

  • Medlem
  • 2009-01-19 21:59

Jag har råkat ut för samma sak. Jag behövde bara stänga av datorn på normalt sätt och starta den. En hård omstart dvs, efter det kom blåtand igång igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-19 23:34

Förmodligen är det någon inställningsfil som blir korrupt, brukar hjälpa med att starta om den eller lokalisera den filen, ta bort den och sen starta om.
Fungerar det inte så kan det vara fel på bluetoothchippet..

1
Bevaka tråden