Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiskt problem med datorn

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare allihopa! Jag hoppas verkligen att jag postar i rätt forum nu och att någon möjligtvis kan ha svar på hur jag skall lösa mina problem.

Jag har en Macbook 1,83 GHz Inter Core Duo med 2gb minne samt en egeninstallerad 160gb hd. Utöver detta så kör jag både OSX (senaste & uppdaterat) samt Windows XP (SP2 + uppdaterat).

Mitt problem är följande:
Hemma hos min flickvän i Uppsala så kan jag inte gå in på vissa webbsidor. Exempel på dessa är lagsidan.se och swedbank.se. Jag sitter på det trådlösa nätverket här i hennes hus. Det lustiga är att hon själv sitter med sin IBMdator (som kör windows) på det trådlösa nätverket och kommer då in på alla de sidor som jag har problem med!

Jag har prövat att pinga adresserna från min dator, och får inga svar. (Samma resultat i både OSX och Win XP). Jag har prövat att återställa cookies i flera olika webbläsare i båda OSen. Jag har prövar att ändra DNS i både min dator samt generellt i deras router, men allting utan resultat.

När jag är hemma hos en kompis här i Uppsala så kommer jag med lätthet in på båda sidorn och får svar på ping. Även detta i båda OS. Så det fungerar alltså på min flickväns dator som kör på samma trådlösa nätverk. Det fungerar även på min dator när jag inte är inne på detta nätverket. Kom ihåg att jag har prövat att återställa alla cookies och sånt och att jag får samma resultat i båda mina OS som jag har installerade på datorn.

PS. I början när jag var här, för ca 4 månader sedan så kunde jag gå in på Swedbanks hemsidan, men inte längre =(.

Snälla. är det någon som kan komma på vad det kan vara för något?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 21:12

Testa stänga av krypteringen på wlanet, eller köra med sladd som test, det har tidigare rapporterats om problem med att nå sidor pga att WPA/WEP eller vad det nu var fular sig.

Tack så jättemycket! Nu ändrade jag krypteringen från WPA till enklaste WEP och det fungerar alldeles utmärkt! Stor eloge till ntity!

1
Bevaka tråden