Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 datorer fem kommer bara ut i taget?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-11 17:23

Jag har ett bredband från Glocalnet med en D-Link DSL 300T och en Airport Extreme.
Tilldelningen från Glocalnet ger bara tillgång till fem fasta IP-nummer men jag är i behov av fler dynamiska IP-nummer så att vi slipper att ett kösystem och stänga av och på datorer för att kommaa ut på internet.

Hur löser jag det?
I D-Links dosa eller i AIrport Extreme

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 17:25

Du löser det i din Airport Extreme med DHCP på lansidan.

  • Medlem
  • 2009-01-11 17:48

Du är jag ju lite osäker på var lansidan ligger.
Jag har ett val mellan

• Bryggläge
Välj det här alternativet om AIrPort Extreme är ansluten till en router eller annan nätverksenhet som redan använder DHCP och NAT för att dela ut IP-adresser till datorer i nätverket.

• Dela en enstaka IP-adress med DHCP och NAT
Välj detta alternativ om Airport Exteme är direktansluten ....osv

Är det där du menar?

Ursprungligen av SvenD:

Du är jag ju lite osäker på var lansidan ligger.
Jag har ett val mellan

• Dela en enstaka IP-adress med DHCP och NAT
Välj detta alternativ om Airport Exteme är direktansluten ....osv

Är det där du menar?

Det stämmer, och sen ser du till så att datorerna ansluter till Internet via din airport exteme.

  • Medlem
  • 2009-01-11 17:56

Och vilket val ska jag göra Bryggläge eller det andra?

Dela en enstaka IP-adress med DHCP och NAT är det du ska göra.

  • Medlem
  • 2009-01-11 19:05

Ursäkta att jag är lite korkad. I mitt Airportverktyg kan jag gå in på fliken Internet och under Anslutningsdelning har jag tre val 1. Dela ut en allmän IPadress 2. Dela ut intervall IP- adresser och 3. Bryggläge (vilket jag gissar att det inte ska vara). Vilket ska jag ta?

  • Medlem
  • 2009-01-11 19:13

När jag väljer alternativ 1. så dör internet. Om jag provar alternativ 2 så får jag tre fel meddelanden Ställt in IPv4 DHCP-staradress och DHCP slutadress. Och under det "Om du vill dela ett intervall IPadresser med Endast DHCP måste du ställa in WANIPadressen manuellt. Om internetleverantören ger dig ett intevall av statiska Ipadresser ställer du in den trådlösa Appleenheten med den föra Ipadressen och delar ut resten via DHCP

  • Medlem
  • 2009-01-11 19:13

Vad är DHCP start ochslutadress?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 20:03

Om du ställer in t.ex. 192.168.1.1 som routeradress så ställer du sedan in DHCP till t.ex. 192.168.1.100 som start och 192.168.1.200 som slutadress. Då har du 100 adresser utdelade. (Du har totalt 255 adresser att leka med)

  • Medlem
  • 2009-01-11 22:03

Tyvärr får jag massor av följdfel. Nu senast: DHCP-intervallet du angett står i konflikt med den trådlösa Apple-enhetens WAN-IP-adress.

Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-14 13:29
Ursprungligen av SvenD:

Tyvärr får jag massor av följdfel. Nu senast: DHCP-intervallet du angett står i konflikt med den trådlösa Apple-enhetens WAN-IP-adress.

Du ska inte ange samma IP-adressområde för LAN-sidan som på WAN-sidan. Du får fem officiella (vita) IP-adresser av Glocalnet (säg 213.163.128.140-144) via DHCP. Du ska fortsätta att använda (en av) dessa för WAN-sidan. Sedan använder du privata (svarta) IP-adresser på LAN-sidan (säg 192.168.0.100-200). Nu kommer det att fungera.

1
Bevaka tråden