Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5a startar inte!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I tisdags kvall var sista gangen jag hade min G5'a igang. Det sista jag gjorde for kvallen var att stanga ner datorn och sla av strommen pa grendosan till vilken Macen ar ansluten. Idag da jag slog pa strommen igen funkar allt annat som ar anslutet till dosan men inte Macen. Har testat att dra ur stromkabeln och lamna den ur flera minuter och jag har just testat att byta cmos batteriet. Jag far varken klick, burr eller ens nagan lampa som tands i ladan :(. Jag testade att ringa Apples support men sjalvklart gick min forlangda applecare ut i slutet av november sa de kan inte vara till nagan hjalp annat an om jag ar villig att betala 450 pix och dessutom lat det som om de endast kunde hjalpa med mjukvaruproblem iaf och detta ar klart ett hardvaruproblem. Jag har testat att byta stromuttag men eftersom den datorn jag sitter pa nu ar ansluten till G5ans gamla uttag sa tvivlar jag pa att problemet ligger dar. Vad ska jag gora nu, hittar inte fragetecken... Sedan Postero kankade i Sundsvall sa vet jag inte vart jag kan vanda mig. Antar att narmaste reparator finns i Umea eller liknande men kanske kan nagan av mina fellow macusers i Sundsvall hjalpa mig att hitta raett.

Desperat skrivet pa en PM8600, ansluten via IE5 och med en tgbinstallning som saknar det svenska alfabetets tre sista vokaler...:confused:

Sokte in mig pa Apples supportsida och hittade hur man resettar smu'n men inte heller det funkar. Har aven testat att byta till ett annat eluttag men till ingen nytta. Har jag stekt stromaggregatet eller vad...[fragetecken]

Hittade en trad pa apples supportsidor som verkar behandla ett iaf liknande problem. Har inte orkat lasa genom allt an men bor nog gora det. Tyvarr kan jag inte komma pa mitt eget login annars hade jag kunnat ge lite synpunkter sjalv...> http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1836201&tstart=0

Senast redigerat 2008-12-27 17:37
Ursprungligen av Matrix:

Man kan ju alltid hoppas, men jag ar tveksam. Datorn koptes i borjan av november 2005 sa aven om serien och felet kvalificerar sa ligger jag nog tyvarr utanfor tidsfristen. Dock ger det mig en ide om vad felet beror pa. Ska forsoka kolla upp. Undrar om jag kan ringa Apple o fraga om detta imorgon...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-27 19:44

Är den HELT DÖD?Det kan vara hårddisk flipp.Om du hör startackordet så prova med att hålla inne startknappen tills ljudet kommer igen.Tryck på mata ut CD-knappen direkt,om du får ut släden så lägg i en installationsCD -startknappen igen och tryck ner Ctangenten tills maskinen startat från startskivan.Kör skivverktyg och skivbehör.Det kan funka.
-----
Misströsta inte innan datorn är slängd.

Ursprungligen av Clossa:

Är den HELT DÖD?Det kan vara hårddisk flipp.Om du hör startackordet så prova med att hålla inne startknappen tills ljudet kommer igen.Tryck på mata ut CD-knappen direkt,om du får ut släden så lägg i en installationsCD -startknappen igen och tryck ner Ctangenten tills maskinen startat från startskivan.Kör skivverktyg och skivbehör.Det kan funka.
-----
Misströsta inte innan datorn är slängd.

Jag hor inget ljud och inga lampor tands, inte ens den i startknappen. Vad jag forstar sa beskrivs felet ratt sa exakt i artikeln ovan. Ska testa att ringa apple nu och fraga

Stangt. Far testa imorgon

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 18:25

Graphit finns i Sundsvall nu. Det är Per och Stig från Postero som jobbar där så dom känner du ju.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Graphit finns i Sundsvall nu. Det är Per och Stig från Postero som jobbar där så dom känner du ju.

Yes!!

Det där låter väldigt trevligt. Håller de till i Posteros gamla lokaler också eller är de någon annanstans? Telefonnummer kan vara bra.

Finns det ingen intern säkring i Poweraggregatet ?
Inget sånt där svart skruvhål, tar man ut det sitter det en glassäkring inne i...

Alternativ B; Glassäkring i hållare på moderkortet ?

fan vet, men det är ju lite som att kolla ventilgummit innan man lämnar in cykeln på reparation...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 19:34

Jag hade en 4400 en gång för typ 100 år sedan, den hade ett litet batteri som hjälpte igång den.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag hade en 4400 en gång för typ 100 år sedan, den hade ett litet batteri som hjälpte igång den.

Yes!!

Ur första inlägget :
"... och jag har just testat att byta cmos batteriet."

Been there, done that ...

Symptomen tyder i första hand på nätdelen. Hur det är med säkring i en sådan har jag ingen koll på. Att byta nätdel kostar sannolikt minst ett par tusenlappar, beroende på vilken G5:a du har. I värsta fall har moderkortet eller någon processor gått sönder (även om man brukar få igång datorn åtminståne delvis då). I så fall blir det tyvärr svindyrt att laga.

Ett långskott är att testa med en annan strömkabel, om du inte har gjort det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 08:21

Har bara deras personliga nallenummer som jag inte vill lämna ut såhär.
Men via Adium går bra

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Har bara deras personliga nallenummer som jag inte vill lämna ut såhär.
Men via Adium går bra

Yes!!

Är inte hemma nu. Har endast tillgång till pece på jobbet. Min gamla Mac som jag skrev ovanstående på kan jag fn endast starta i 9.2 så inget adium men du kan ju pm'a mig. Alternativt tar jag gärna graphits webbadress. De kunde inte hitta den på apple då jag pratade med dem. Har fått nummret till två ställen i Umeå men ju närmare desto bättre.

H

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 12:25

Hur länge räckte Apples förlängda nätaggsgaranti på G5?
Kolla med en voltmeter om nätagget ger något.
Annan strömkabel(har du nog gjort)
En liten 12v glödlampa drar ju ingen ström.tex.

Ursprungligen av Clossa:

Hur länge räckte Apples förlängda nätaggsgaranti på G5?
Kolla med en voltmeter om nätagget ger något.
Annan strömkabel(har du nog gjort)
En liten 12v glödlampa drar ju ingen ström.tex.

Jag pratade med Apple i morse. Har fått klart att jag kan ta del av den förlängda garantin - har fått ett ärendenummer så nu ska jag bara luska ut om jag ska skicka den till någon av de två ställena i Umeå (Prova & Tekno IT) eller om det finns någon närmare Sundsvall

Vad skönt! Grattis, typ

Bump!

hur går det ?

*nyfiken*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-08 10:42

Hej, vill bara meddela min sits med ett liknande problem.

I juni 2007, bytte jag nätdelen i min G5 2.0 DC via den förlängda garantin det gick jättebra... tills i december när jag kom hem och halva lägenheten var svart.

Alltså det är kortslutning i min nätdel, jag lämnade den till macsupport som ringde mig igår och meddelade att ett byte till en ny nätdel kostar ca 5000:- inkl moms...
hur länge håller den ? 1,5 år ? (garantin e ju hela 90 dagar)

Det känns sådär..... jag har köpt äpplen sen -81 och visst har Apples reservdelar alltid varit dyra, men detta är ju ett skämt.

Det känns som man köper kvalite som håller i 3 år... å sen e de bara att hiva upp med nya pengar till en ny maskin.

Psystar kanske är ett vettigt alternativ trots allt..

mvh
mangan

Senast redigerat 2009-01-11 17:47
Ursprungligen av Goflorp:

Bump!

hur går det ?

*nyfiken*

Har kontakt med Grafit i Sundsvall. De måste vänta på att bli "erkända" av Apple för annars måste de själva betala returfrakten och kan heller inte beställa delar. Lär visst dröja en vecka till men sedan ska det bara vara att lämna in. Jag kommer att kunna hyra en macbook också om det skulle bli så att jag inte längre kan stå ut utan mac.

Update:
Lämnade in macen på Grafit igår, thankgod att jag fick använda firmabilen för att transportera den annars hade det blivit jobbigt...

Har får hyrlåna en Macbook tills min Mac är lagad. Det är tur att jag får min Touch snart för det känns som om jag skulle kunna vänja mig vid att sitta i sängen och surfa - lite svårt med en 25-kilos G5a :D.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-11 01:35

Hur sjutton kan dom säga att det bara är 3mån garanti på en ny reservdel?
Det är väl så att det enligt KO typ,så är det alltid minst 1år öppen konsumentgaranti och år2 skall kunden bevisa att varan var behäftad med felet från start -en cykelram med sprucken svets tex.-alltså inte en förslitningsskada.
Gäller privatpersoner.
Däremot så är det väl 3mån garanti på arbetet.

Nästa fråga till Cogito.När är Din dator inköpt från en Äppleaffär?med tanke på att dom faktiskt tar emot den på garantin?
Hittade detta:

http://www.apple.com/se/support/powermac/powersupply/repairextension//

Senast redigerat 2009-01-11 02:28
Ursprungligen av Clossa:

Hur sjutton kan dom säga att det bara är 3mån garanti på en ny reservdel?
Det är väl så att det enligt KO typ,så är det alltid minst 1år öppen konsumentgaranti och år2 skall kunden bevisa att varan var behäftad med felet från start -en cykelram med sprucken svets tex.-alltså inte en förslitningsskada.
Gäller privatpersoner.
Däremot så är det väl 3mån garanti på arbetet.

Nästa fråga till Cogito.När är Din dator inköpt från en Äppleaffär?med tanke på att dom faktiskt tar emot den på garantin?
Hittade detta:

http://www.apple.com/se/support/powermac/powersupply/repairextension//

Om du läst tråden från början så hade du sett att jag redan blivit tipsad om detta och att jag faktiskt fått ta del av det. Min förlängda Applecare hade hunnit gå ut med cirka en månads marginal men jag fick snacka med en bussig person på Apple som fixade det ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-11 14:44

Jag har läst och tittat runt lite.Det var detta som gjorde mig förbryllad.Apple butiker är ju inte kända för sin smidighet,snarare tvärtom så,GRATTIS GRATTIS.
Om det nu är så att jag försökte vara lite hjälpsam och "stammade" lite i tråden så ber jag så för-askat mycket om ursäkt.Ska aldrig göra om det igen mot dig.

Ursprungligen av Clossa:

Jag har läst och tittat runt lite.Det var detta som gjorde mig förbryllad.Apple butiker är ju inte kända för sin smidighet,snarare tvärtom så,GRATTIS GRATTIS.
Om det nu är så att jag försökte vara lite hjälpsam och "stammade" lite i tråden så ber jag så för-askat mycket om ursäkt.Ska aldrig göra om det igen mot dig.

Jag kan inte förstå varför du reagerar på det sättet. Allt jag gör är ju att tala om att jag redan fått den hjälp som behövdes för att jag skulle få min Mac fixad och att om du läst, den relativt korta, tråden från början eller iaf ögnat genom den så hade du sett det. Om du tycker att jag verkade ohövlig så är det väl jag som ska be om ursäkt...

För övrigt köpte jag min Mac online från Applestore i november 2005. Såväl erbjudandet om utbyte av strömagg. som min förlängda Applecare hade hunnit gå ut men jag hade som sagt tur att få prata med en bra person på Apple. Lämnade in datorn i fredags hos lokal reparatör, som väntar på ASP status. Den ska vara färdig om en vecka eller så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-12 07:46

Jag liksom många andra läser en tråd och funderar lite,går ut på internet och kollar lite.Under tiden så hinner ibland både trådskaparen och andra skriva nya inlägg innan man svarar.Det har t.o.m.hänt att andra svarat och att det kommit in emellan,under tiden som man själv skriver.
Men,men,det är väl jag som är dum som tycker att det är bättre med ett svar för mycket,än för lite,och trodde att ett forum med så många och läsare var tänkt som lite som ett "hjälpcenter".
Vill man inte ha denna typ av hjälp gratis så är det väl bättre att söka sig direkt till en verkstad som vill ha betalning för sina tjänster.

Om du inte vill ha mer hjälp och allt är klart så är det väl lämpligt att låsa tråden....

I rest my case

Update:

Idag har jag fått hämta hem min G5a, har inte haft chansen att använda den än dock. Stig på Grafit sa att han, när han körde testcd'nm, även hade funnit att två av minnesplatserna inte längre funkade men e-som byte av moderkortet inte täcks av den förlängda garantireparationen som jag fått så nöjde han sig med att flytta minnena till andra platser. Jag frågade om garantins längd och den är 3 månader. Konsumentköplagens årslånga garanti täcker inte reparationer, endast nya prylar, iaf var sa han något liknande. Detta var första gången jag blev tvungen att lämna in min Mac, någon av dem jag haft, för att göra en reparation, jag hoppas att livslängden är längre än mangan's. Det ursprungliga agregatet funkade i tre år...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-19 18:07
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag frågade om garantins längd och den är 3 månader.

Något att betänka om man står inför att betala för en dyr reparation, typ nytt moderkort/logik. Risken finns att man får en nytt kort med samma fabrikationsfel och därför vara tillbaka på ruta ett efter fyra månader.

Bevaka tråden