Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mus, vilken?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft en Mighty mouse och den dog, eller styrkulan i alla fall, använder en gammal logitech mx1000, en otroligt skön mus om man har stora händer som jag, men nu börjar den lägga av (har nog haft den i 6-7år).

Jag gillar att logitech har drivrutiner till mac som gör att man kan använda knapparna i osx, vet inte om razer eller någon annan har det?

Så vilken mus är min nästa mus? Gärna någon kommentar och inte bara ett namn

  • Medlem
  • 2009-01-10 19:40

Jag slår som oftast i sådana här diskussioner ett slag för Logitech MX Revolution. Den sitter skönt i handen, glider fint på musmattan, är precis nog för grafiskt arbete och har alla knappar jag behöver.

Som tangent o musoman måste jag nog krypa till korset och tillstå att mighty mousen är riktigt bra.... tog ett tag dock att gilla den.. skulle uppskatta den än mer om ytan inte var så helblank...

Vad du än gör, köp INTE Apples egna mighty mouse.

Styrkulan uppepå (scrollen) går åt pipan inom tre månader. Sedanbörjar mecket med rengöring osv. Slutar med att du tar isär den och *snäpp* *oj* limma ihop den med blixtlim.... sedan när den pajjar IGEN efter tre vkr... då slänger du den.

Man får enbart högt blodtryck av den musjäveln. Och tom plånbok....

Ursprungligen av Goflorp:

Vad du än gör, köp INTE Apples egna mighty mouse.

Styrkulan uppepå (scrollen) går åt pipan inom tre månader. Sedanbörjar mecket med rengöring osv. Slutar med att du tar isär den och *snäpp* *oj* limma ihop den med blixtlim.... sedan när den pajjar IGEN efter tre vkr... då slänger du den.

Man får enbart högt blodtryck av den musjäveln. Och tom plånbok....

Själv älskar jag min Mighty Mouse totalt. Aldrig heller haft problemet som du beskriver, även fast jag vet att många haft det problemet. (Inköpt December 2007)

Men om du annars ska ha någon annan mus finns alltid Logitechs mer avancerade möss, som tex MX Revolution.
Rekommenderar dock Razer serien över det mesta, Riktigt fina möss det! Går även hitta drivrutiner oftast med en liten stunds googlande.

Razer Mamba är en fin sak du, kolla in den

PS: Finns även en Mac version av deras DeathAdder!

Senast redigerat 2009-01-11 00:01

okej, jag var nog lite snål med info.

Jag har alltså haft en mighty mouse och det blir ingen mer sådan.

Jag har stora händer och vill ha en stor mus, mx1000 är en lagom mus men jag var inte lika förutseende och köpte tre att ha på lager Dessutom borde utveckligen gått frammåt på så lång tid?

Var ute idag på dom vanliga otrevliga ställena (onoff, siba osv) visste att jag skulle få betala överpris men tänkte att tid och frakt också är pengar, men dom hade ju ingenting!
Tänkte jag skulle känna på revolution modellen men den enda som fanns inne var notebookmodellen och den var alldeles för liten. Ingen verkar ha Razer alls så att känna på en sån var omöjligt.

Kollade in deras hamsida och visst mamba hade varit trevligt och smart med trådlöst/trådat i samma mus men den är inte släppt ännu och kommer att kosta 129dollar och det är för mycket.

Så nu är det köpa via nätet som gäller, och välja en mus för 5-700kr som man inte kan känna på först och se om den passar i handen. suck.

Sen så förstår jag inte riktigt skillnaden på razers olika möss, vissa modeller verkar finnas med olika lampor? Är det bara färgen som skiljer då? Andra ser likadana ut men heter olika, vad är skillnaden då? Och MAC edition av Deathadder? Vad är det för macigt med den? funkar just den bättre eller är det bara drivrutiner och funkar inte dom med vanlig deathadder?

Blir ju bara mer förvirrat det här

Ursprungligen av supergnu:

Var ute idag på dom vanliga otrevliga ställena (onoff, siba osv) visste att jag skulle få betala överpris men tänkte att tid och frakt också är pengar, men dom hade ju ingenting!

Nu vet jag inte riktigt var du bor men Mediamarkt, som finns på två stälen i Göteborg har 20m hyllplan med möss i Bäckebol.
Men räkna inte med att de kan svara om den passar Mac....

Det blir nog till att läsa på innan.

EDIT: Kollade upp var du bor, Halmstad.....

Precis... blir en dyr mus om jag måste åka till gbg för att hämta den

Sen så var jag kanske lite elak med ingenting, dom hade till exempel mx518, den kom ju nån gång runt millenieskiftet så den hade dom på mellandagsrea bara 399 siba och 499 onoff.

Sen hade dom lite enklare modeller från microsoft och logitech med och några olika minimöss från belkin och kensington men inga som jag vill ha.

  • Medlem
  • 2009-01-11 14:22
Ursprungligen av Goflorp:

Nu vet jag inte riktigt var du bor men Mediamarkt, som finns på två stälen i Göteborg har 20m hyllplan med möss i Bäckebol.
Men räkna inte med att de kan svara om den passar Mac....

Det blir nog till att läsa på innan.

EDIT: Kollade upp var du bor, Halmstad.....

Sådant har Media Markt alltid varit duktiga på, även i Stockholm har de de flesta möss.

  • Medlem
  • 2009-01-10 22:28

Vad är du ute efter för mus? Stor? Liten? Trådbunden? Trådlös? Blåtand? Gaming? Många knappar?

Om man bara ska slänga ur sig möss, så är Logitech VX Nano grym. Liten, skön, bra knappkänsla och -ljud. Grymt scrollhjul, när du trycker på det, så släpper du lös det, så det kan rulla fritt. Istället kan du använda en knapp bakom. Det tar en dag att vänja sig, men sen funkar det bra! Radiomottagaren är löjligt liten dessutom!

MX1000 blev "min" när den kom. Köpte tre till för ngt halvår sedan för att ha på lager
för de närmsta åren. Kör dock inte med Logitechs egna driver utan SteerMouse.

Kollade in MX Revolution när den kom men fungerade inte för mig (för van vid antalet
och placeringen av knapparna på MX1000).

mvh
Lennart

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-10 22:43

Jag tycker Logitechs blåtandsmöss är fantastiskt bra. Batterierna räcker länge, även om man (som jag) ofta glömmer att stänga av dem. De tar vanliga batterier. Inga nackdelar whatsoever.

Jag råkar sälja en MX Revolution. Intresserad?

Dvs, en sådan här: http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/130&cl=us,en

Ursprungligen av supergnu:

Jag gillar att logitech har drivrutiner till mac som gör att man kan använda knapparna i osx, vet inte om razer eller någon annan har det?

Om tillverkaren inte själv har drivrutiner till Mac, så finns det alltid SteerMouse eller USB Overdrive.

De programmen kostar visserligen en liten slant ($20), men är värda vartenda öre. Jag använder själv SteerMouse.

Så det där med att kunna programmera knapparna behöver du inte oroa dig för, oavsett vilken mus du väljer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-11 15:29

Tråkigt att inte alla trådlösa möss standardiserats kring bluetooth men det är väl en kostnadsfråga antar jag.

Slår också ett slag för Razer. Har ingen egen men de gånger jag testat dem så har det bara klickat. Det är så en mus ska ligga i handen.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Slår också ett slag för Razer. Har ingen egen men de gånger jag testat dem så har det bara klickat. Det är så en mus ska ligga i handen.

Yes, de är riktigt fina möss.

Har dock sett de på flera ställen. Bäst är kanske att kolla i spelbutiker eller köpa det på nätet.

1
Bevaka tråden