Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En riktig iphonedödare, den första imho.

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-01-08 22:04

http://www.engadget.com/2009/01/08/live-from-palms-ces-press-conference/

Dam den är så sexy Sista dödsrycket för palm, företaget som har varit med länge och gjort helt underbara produkter.

Förrädaren John Rubinstein

Ursprungligen av mikotekniko:

Förrädaren John Rubinstein

+1, hahaha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 22:14

Men de valde att satsa på ett fysiskt qwerty. Intressant...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 11:07

I min värld så kittlar den inte ens iPhone på tårna, men det är ett steg i rätt riktning i alla fall, det är ju precis detta man hoppades på när iPhone kom, att alla andra börjar skärpa till sig lite...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-09 12:02

Njaääää, gillar faktiskt inget på den, sorry.
Plastig, inget tilltalande gränsnitt, de borde ha behållit Palms fina gamla ikoner i kanske bättre upplösning och uppiffade typ.... Men OK, detta kanske sätter mer fart på Apple i alla fall.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 11:57

Fortfarande i mycket bara en efterapning av iPhone, kan dom inte komma med något eget?

Den här verkar ju faktiskt riktigt intressant, första möjliga ersättaren för Iphone imho!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 12:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Den här verkar ju faktiskt riktigt intressant, första möjliga ersättaren för Iphone imho!

Palm funkade inte så bra mot Mac OS X, absolut inte som iPhone gör, och jag tvivlar på att den nya kommer att fungera bättre eller lika bra mot OS X som iPhone, vilket är det absolut viktigaste, integrationen mot min dator och dess system, imho.

Ursprungligen av MatsOlov:

Palm funkade inte så bra mot Mac OS X, absolut inte som iPhone gör, och jag tvivlar på att den nya kommer att fungera bättre eller lika bra mot OS X som iPhone, vilket är det absolut viktigaste, integrationen mot min dator och dess system, imho.

Det jag avskyr med min Iphone är att jag inte kan använda de program jag vill, det kallar jag verkligen inte integration. Itunes är i mina ögon ingen bra mp3-spelare. Mail är direkt värdelöst jämfört med exempelvis Thunderbird. Och ska man se det ur en objektiv synpunkt så integrerar Iphonen inte särskilt bra mot andra OS såsom Windows eller Linux.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 12:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag avskyr med min Iphone är att jag inte kan använda de program jag vill, det kallar jag verkligen inte integration. Itunes är i mina ögon ingen bra mp3-spelare. Mail är direkt värdelöst jämfört med exempelvis Thunderbird. Och ska man se det ur en objektiv synpunkt så integrerar Iphonen inte särskilt bra mot andra OS såsom Windows eller Linux.

Men det är ju lite ointressant hur iPhone integrerar mot win eller lin, eller hur? Apple vill ju att du kopplar din iPhone till en Mac i första hand, precis som SE, Nokia och andra tillverkare av telefoner mm verkar vilja att man använder en dator med Win.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-09 13:32
Ursprungligen av MatsOlov:

Men det är ju lite ointressant hur iPhone integrerar mot win eller lin, eller hur? Apple vill ju att du kopplar din iPhone till en Mac i första hand, precis som SE, Nokia och andra tillverkare av telefoner mm verkar vilja att man använder en dator med Win.

Men iPhone fungerar ju hur bra som helst med WIndows. Därmed är det ju irrelevant.

Hur PeeMaN har fått för sig att iPhone inte synkar bra med Windows är för mig ett mysterium.

Ursprungligen av akesson:

Men iPhone fungerar ju hur bra som helst med WIndows. Därmed är det ju irrelevant.

Hur PeeMaN har fått för sig att iPhone inte synkar bra med Windows är för mig ett mysterium.

Jag har inga egna erfarenheter av det. Men polaren säger att det fungerar mindre bra, framför allt med kontakter. Men huvudpoängen är att man inte kan använda sig av valfria applikationer för att synka sin musik och sina mail, detta gäller väl både för mac och PC antar jag.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-10 02:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har inga egna erfarenheter av det. Men polaren säger att det fungerar mindre bra, framför allt med kontakter. Men huvudpoängen är att man inte kan använda sig av valfria applikationer för att synka sin musik och sina mail, detta gäller väl både för mac och PC antar jag.

Jag har egna erfarenheter, och iPhone synkar smärtfritt med Windows/Outlook. Din polare har något fel med sin konfiguration helt enkelt. Det är så det lätt kan bli när man använder en dator som inte integrerar mjuk- och hårdvara (Windows-PC).

Om Apple skulle ha ett helt öppet system där du kunde synka din iPhone med vilket skräpprogram som helst på PC:n skulle det bara innebära en massa strul för 99% av användarna. Det finns flera andra tillverkare som är experter på det (HTC m.fl.). Använd gärna deras produkter som det är så du vill ha det.

Jag klarar inte mobiltelefoner som är i flera delar där man ska vika upp eller dra ut något. Har en Nokia N95 som är en bra mobil men som jag knappt har använt.
Min drömmobil är som en iPhone fast hälften så stor (och med MMS och andra funktioner som finns på mina SE-mobiltelefoner sedan ett decennium men som saknas på iPhone)

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har inga egna erfarenheter av det. Men polaren säger att det fungerar mindre bra, framför allt med kontakter. Men huvudpoängen är att man inte kan använda sig av valfria applikationer för att synka sin musik och sina mail, detta gäller väl både för mac och PC antar jag.

Gäller väl för rätt många telefoner såsom SonyEricsson och Nokia om jag inte misstar mig. Exempelvis så har jag alltid tyckt att SEs program för att synka data till telefonen rent ut suger. Fast jag erkänner att det finns oauktiserade tredjepartsprogramvaror för SE som är flerfaldigt bättre än SEs egna (vet inte hur det ser ut på Nokiasidan)

Ursprungligen av PeeMaN:

Mail är direkt värdelöst jämfört med exempelvis Thunderbird.

Och inte är det något problem att använda Thunderbird parallellt med iPhone. Thunderbird finns inte som mailklient på iPhonen men du kan använda Thunderbird för fullt på din dator tillsammans med iPhone, så jag tycker att det är ett konstigt resonemang du för

Ursprungligen av BlackSmp:

Och inte är det något problem att använda Thunderbird parallellt med iPhone. Thunderbird finns inte som mailklient på iPhonen men du kan använda Thunderbird för fullt på din dator tillsammans med iPhone, så jag tycker att det är ett konstigt resonemang du för

Det känns inte som Mobileme fungerar på Thunderbird

Ursprungligen av PeeMaN:

Det känns inte som Mobileme fungerar på Thunderbird

Varför inte? Klarar inte Thunderbird av IMAP? Läst om flera som kör Mobile Me-mail med Thunderbird. Mobile Me är bara en vanlig IMAP-webmail, om än med avancerat gränsnitt på webben.

Ursprungligen av Leftrustle:

Varför inte? Klarar inte Thunderbird av IMAP? Läst om flera som kör Mobile Me-mail med Thunderbird. Mobile Me är bara en vanlig IMAP-webmail, om än med avancerat gränsnitt på webben.

Jag vet inte, det KAN ju vara så att det inte är Iphonen utan mobileme felet ligger hos. Men när jag försökt styra upp det med Thunderbird så synkar det inte ordentligt, mail som är borttagna kommer igen och sådär. Men om man INTE kör med mobileme och synkar med sladd, så måste man ju ändå köra mail, då går det ju inte med annat.
Som jag sa tidigare, huvudpunkten är att man inte kan köra de program man vill utan är låst till Apples suit typ.

Matias och Pre

Ursprungligen av PeeMaN:

Det känns inte som Mobileme fungerar på Thunderbird

Ash nu blev quoten för kort. Jag tycker Matias Duarte var lätt att lyssna på, en cool kille som vart lite nervös. Men jag måste säga att jag såg hela palms keynote igår och nog är detta en osedvanligt duktig utmanare! Den väcker mitt habegär med flertalet av sina små käcka lösningar som jag hoppats att Apple skulle kommit på. Att enkelt göra flera saker samtidigt är något jag verkligen saknar och Apple hade ju en lösning som aldrig kom ut i alla fall vad gäller meddelanden. Någon som vet vad som hänt med den? Lite samma grej som med leopards fjäder (stacks) funktion, den är ju inte klar heller som Steve visade första gången.

Jag hoppas att Palm Pre blir en riktig braksuccé, då får Apple tänka om lite. Jag är irriterad på Apples sätt att hantera utvecklare som gör saker som konkurrerar med Apples egna program. Det är väldigt lågt. (navigator, podcast, netshare för att nämna något).

Fast väldigt vad mycket som var taget från iPhone! pinchning i webläsaren, flick med dämpat slut i addressboken osv. trodde Apple hade någon typ av patent på allt det där.

Och att bygga apps till Pré handlar inte bara om html och css som någon antydde "Palm's inclusion of the Mojo MVC framework is one of the developer's favorite features—perhaps even better is that it's optional and you can build your own from scratch if you prefer. According to our contact, the Mojo framework is extremely nice, well thought out, and significantly improves the speed and efficiency of developing mobile applications on the prė. "

Detta blir spännande!

Senast redigerat 2009-01-11 11:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 13:12
Ursprungligen av Rytterfalk:

Jag tycker Matias Duarte var lätt att lyssna på, en cool kille som vart lite nervös.

Det är en smaksak såklart

När jag hade sett och lyssnat på honom en stund så tänkte jag "aha, inte konstigt att det han kallar gorgeous är fult som stryk". Om John Hodgman någon gång slutar så kan denna kille ta över rollen som "I'm a PC".

Ursprungligen av MatsOlov:

Men det är ju lite ointressant hur iPhone integrerar mot win eller lin, eller hur? Apple vill ju att du kopplar din iPhone till en Mac i första hand, precis som SE, Nokia och andra tillverkare av telefoner mm verkar vilja att man använder en dator med Win.

Hur resonerar du nu?
Det är väl högst intressant hur en iPhone integrerar mot andra plattformar och program. Jag är inte dum i huvudet utan förstår också att Apple vill att man ska köra mot deras produkter. Men jag tror att de hade ökat försäljningen på Iphonen om den integrerat bättre mot andra plattformar.

Det som jag förundras över är denna fascination över fysiska tangentbord. Jag kan inte för mitt liv begripa hur i hela helsifyr man tänker när man säger sig hellre vilja ha ett crappigt, okänsligt, pilligt, halvdant upplyst, icke-förändligt fysiskt tangentbord. Mina ögon blöder när jag med mina arbetarnävar tvingas försöka använda det fysiska tangentbordet på min Android. Det är så kopiöst värdelöst att jag inte ens med ord kan beskriva hur värdelöst det är. Och då är det inte ens i närheten av X1 som suger värre än Indiana Jones 4.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-10 15:03
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Det som jag förundras över är denna fascination över fysiska tangentbord. Jag kan inte för mitt liv begripa hur i hela helsifyr man tänker när man säger sig hellre vilja ha ett crappigt, okänsligt, pilligt, halvdant upplyst, icke-förändligt fysiskt tangentbord. Mina ögon blöder när jag med mina arbetarnävar tvingas försöka använda det fysiska tangentbordet på min Android. Det är så kopiöst värdelöst att jag inte ens med ord kan beskriva hur värdelöst det är. Och då är det inte ens i närheten av X1 som suger värre än Indiana Jones 4.

Nu tror jag inte det finns någon här, eller någon annanstans heller som tycker att G1 är en bra mobiltelefon, eller en mobiltelefon i överhuvudtaget. Lego skulle kunna gjort ett skal som skulle kännas bättre än den där leksaken.

Jag är dock helt för fysiska tangentbord, jag svär som en galning varje gång jag ska skriva något på min ipod touch eller använda min LG touch telefon. Responsen är flera ggr längre på touch än ett vanligt tangentbord. Min HTH TyTn har ett helt underbart tangentbord.

Nu använder jag ju min telefon i mitt arbete och skriver kanske 20-30 mail i veckan på mobilen när man sitter på flytplatser, tåg och annat. Att skriva det på en touchskärm skulle aldrig vara aktuellt.

Ursprungligen av studiox:

Responsen är flera ggr längre på touch än ett vanligt tangentbord. Min HTH TyTn har ett helt underbart tangentbord.

Nu använder jag ju min telefon i mitt arbete och skriver kanske 20-30 mail i veckan på mobilen när man sitter på flytplatser, tåg och annat. Att skriva det på en touchskärm skulle aldrig vara aktuellt.

Jag skriver nog 20-30 mail om dagen på min iPhone plus ett oändligt antal inlägg på Jaiku, Twitter och andra ställen. Jag har varit en T9-råtta i hela mitt liv, men är efter ett tag med iPhone säkerligen dubbelt så snabb. Eftersom jag börjar bli halvblind älskar jag att de virtuella tangenterna är stora och lyser, dessutom ändrar de utseende beroende på vad det är jag skriver. Jag är extremt övertygad om att fysiska tangentbord är helt borta om några år.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 01:43
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Jag skriver nog 20-30 mail om dagen på min iPhone plus ett oändligt antal inlägg på Jaiku, Twitter och andra ställen. Jag har varit en T9-råtta i hela mitt liv, men är efter ett tag med iPhone säkerligen dubbelt så snabb. Eftersom jag börjar bli halvblind älskar jag att de virtuella tangenterna är stora och lyser, dessutom ändrar de utseende beroende på vad det är jag skriver. Jag är extremt övertygad om att fysiska tangentbord är helt borta om några år.

30 långa mail på en iphone. Du måste nog skicka en film på hur snabbt du skriver, vore intressant satt se. Jag sätter en balja rotmos på att jag slår dig i mailskrivande med min TytN lätt Och detta med åäö som sitter där dom ska, utan konstiga, totalt idiotisk lösning för att få svenska tecken.

Jag är övertygad om att, i tankt med att hårdvara blir tunnare så kommer det telefoner som har fysiska tangentbord som är några mm tjocka. Det ser jag fram emot.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 11:43
Ursprungligen av studiox:

30 långa mail på en iphone. Du måste nog skicka en film på hur snabbt du skriver, vore intressant satt se. Jag sätter en balja rotmos på att jag slår dig i mailskrivande med min TytN lätt Och detta med åäö som sitter där dom ska, utan konstiga, totalt idiotisk lösning för att få svenska tecken.

Jag är övertygad om att, i tankt med att hårdvara blir tunnare så kommer det telefoner som har fysiska tangentbord som är några mm tjocka. Det ser jag fram emot.

Synd bara att han har hunnit skriva 20 av mailen innan du kommer in i SMS-funktionen på en seg WM-mobil

Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag avskyr med min Iphone är att jag inte kan använda de program jag vill, det kallar jag verkligen inte integration. Itunes är i mina ögon ingen bra mp3-spelare. Mail är direkt värdelöst jämfört med exempelvis Thunderbird. Och ska man se det ur en objektiv synpunkt så integrerar Iphonen inte särskilt bra mot andra OS såsom Windows eller Linux.

Inte många rätt där.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Inte många rätt där.

Insiktsfullt och meningsfullt inlägg i debatten

Ursprungligen av PeeMaN:

Insiktsfullt och meningsfullt inlägg i debatten

Precis som ditt.

Bevaka tråden