Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omöjligt att utnyttja Mobile Me iDisk - den är för långsam!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla,

Sammanfattning:
Jag kan inte ladda upp till min iDisk i mer än 40Kb/sek trots snabbt bredband. Dessutom verkar det inte fungera alls att ladda upp större filer, i 100Mb-klassen.

Lång version:
Jag har använt ".Mac" sedan det var "Free for life", dvs jämt. För ett tag sedan ändras disk-utrymmet på iDisk till 20Gb. Inget jag hoppade högt över, men säkert bra den dag det behövs.

Och nu behövs det. Jag har 24Gb som jag vill lagra säkert. Jag komprimerar ihop det till 81st 95Mb-filer (sitx) och gör mig redo att ladda upp.

Men det går bara inte. Det finns mig veteligen tre sätt. Det första är att använda "the old way" som är att ansluta till sin iDisk via Finder. Man drar filerna till iDisken precis som vilken hårddisk som helst, och .... badboll. Och väntan. Väntan. Väntan. En liten tillbakablick här för de som varit med ett tag; minns ni första varianten av iDisk? Där gick alla kopieringar blixsnabbt, progress-baren flög fram tills det bara var fem pixlar kvar. Det stod "Återstående tid: 5 sekunder". Och detta stod det i flera timmar.

Det "roliga" är att det har inte ändrats ett skvatt år 2008. Den står fortfarande och tuggar, och rapporterar att varje 95Mb-fil skall ta 2 timmar. Styck. Jag ger det tre timmar, men den har likt för flera år sedan stannat med några pixlar kvar på min progress-bar.

OK, det andra sättet. Safari, och MobileMe-hemsidan. För att göra en lång historia kort, så går det lika dåligt. Den behöver dock bara ca 35min per fil, men även här över en timme för att "avsluta" varje fil. Efter tre dagars försök har jag fått upp tre filer.

Mitt bredband är med Bredbandsbolaget, och jag laddar normalt upp med ca 700-1200 Kb/sek. Hastigheten på ovanstående är ca 15kb/sek för iDisk-i-Finder, och ca 40Kb/sek för Safari-modellen. Dessa hastigheter bekräftas också av Aktivitetshanteraren (i fliken "nätverk").

Jag har ännu inte testat att spegla min iDisk i Finder, men jag tänker redan nu fråga: finns det någon som lyckats lägga upp något annat än jpeg-bilder och lite websidor? Jag tycker att det är lite falsk marknadsföring att kalla det "20Gb online" när det skulle ta över fem dygn att fylla det utrymmet med den hastighet som man får tilldelad.

Har ni några tips? Har ni lyckats vid vissa tider, eller på andra sätt?

Tack på förhand,

Andreas

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-19 20:59

VAd kan man säga annat än - Apple har inte riktigt fått ordning på MobleMe - tidigare .mac. Som webtjänst leverantör har Apple mycket kvar att lära

Dot mac är ju känt för att vara "snigligt". Det är känt sedan länge att det speciellt för oss i Europa är segt som frusen sirap.*

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-19 22:26

Jag testade att lägga upp en img på ca 7 GB segt som sirap och jag håller med dig falsk marknadsföring till värdelös tjänst. Jag avbröt mitt försök och får hitta andra vägar.

kolla upp mac.se - drivs av gänget bakom 99.se funkar så länge du inte har ComHem ....

Maila apple support, chatta med dem, låt Apple få höra att vi är missnöjda. Många bäckar små.. jag har precis chattat med två agenter och nu ska en tredje kontakta mig. Problemen måste eskaleras internt hos Apple annars händer definitivt inget.

Det känns som att detta problem har varit återkommande hos Apple, och trots detta har man inte tagit påpekandena på allvar och fortsätter att tillhandahålla en usel tjänst.

Min enkla lösningar har varit att flytta material till externa hårddiskar. Det gör inte att materialet blir tillgängligt från valfri plats, men å andra sidan går det snabbare med högre driftsäkerhet och det sparar in pengar på sikt.

Ursprungligen av AddeDaMan:

... än 40Kb/sek trots...
... filer, i 100Mb-klassen.
...disk-utrymmet på iDisk till 20Gb. Inget ja...
...Jag har 24Gb som jag vill lagra
...och rapporterar att varje 95Mb-fil skall
... upp med ca 700-1200 Kb/sek. Hastigheten...
...ovanstående är ca 15kb/sek för...
... ca 40Kb/sek för Safari-modellen.
...att kalla det "20Gb online" när det

b = bit eller byte ?!?

Förutom segheten för en själv när man som sagt ska ladda upp stora filer, så skäms man även för sina vänner som man gett tillgång till sin publika mapp, när de också upplever hur segt det är. Taskig reklam för apple.
Tror tyvärr det hjälper föga att fortsätta hojta som privat användare. Apple borde vara väl medvetna om problemet och segt det särskilt är för oss i Europa, så mycet ståhej det varit runt det. Problemet ligger nog i att det inte haft lust och tid att ge det tillräckligt mycket uppmärksamhet ännu. Man hade ju hoppats att övergången till MobileMe skulle hotta up det, men icke sa nicke. Andra saker väger väl tyngre.

Har också haft tjänsten ifrån start, och vill inte gärna göra mig av med den, eftersom den är rätt inarbetat vid det här laget vad det gäller en hel del saker. Däremot så använder jag mig av en del tillägg för att inte bli irriterad över apples inkompetens i detta avseende numer. Men hoppas fortfarande.....på apple och ökade insikter om webtjänster

Någon av er som kör Mobile me och har prestandaproblem - skicka ett mail till helpdesk@mac.se så fixar jag ett testkonto så ni kan testa ladda lite till vår server i några dagar. Sen får ni skriva om prestandaskillnaden här - deal?

AddeDaMan har fått ett testkonto och kommer troligen posta sina resultat här i tråden!

IDisk: 0 mac.se: 1

Hej alla,

Här kommer lite resultat. Enkelt uttryckt så har det tagit mig lite drygt en vecka att få upp all data (ca 15Gb) till .Mac. Som snabbast gick det med (håll i er) 700Kb/sek i uppladdning (vid ett tillfälle, annars normalt på tidigare 40Kb/sek) , och 1.2Mb/sek i nedladdning.

Med mac.se tog det två-tre timmar, utan ett enda avbrott att få upp alltihop. Enormt smidigt, och inte en enda badboll. Att ladda ned från mac.se gick ännu snabbare.

Hastigheten hade nog kunnat vara ännu högre, det var mitt eget bredband som satte stopp skulle jag tro. Uppladdning var ungefär 1,5Mb/sek och nedladdning gick med 3.3Mb/sek.

Alla som vill ha en .Mac-tjänst men utan .Mac-tjafs kan nog överväga ett mac.se-abbonemang istället. Jag väntar just nu på lite svar om kostnader etc. för att själv ta ställning.

Mvh,

/ Andreas

Ursprungligen av AddeDaMan:

Med mac.se tog det två-tre timmar, utan ett enda avbrott att få upp alltihop. Enormt smidigt, och inte en enda badboll. Att ladda ned från mac.se gick ännu snabbare.

Hastigheten hade nog kunnat vara ännu högre, det var mitt eget bredband som satte stopp skulle jag tro. Uppladdning var ungefär 1,5Mb/sek och nedladdning gick med 3.3Mb/sek.

Jag tror du blandade ihop dina MB (megabyte) och Mb (megabit) lite där. När jag tittar i Server Admin på mac.se servern så ser jag att du laddade upp med mellan 15-19 Mbit eller 1.5-1.9 MB/sek. Nerladdning var 32-36Mbit eller cirka 3.2-3.6 MB/sek.

15GB är 15.000MB.
2.5 timme är 60x60x2.5 sekunder = 9000

15.000MB / 9.00 sekunder = 1.6MB (16Mbit) uppladdning i snitt.

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror du blandade ihop dina MB (megabyte) och Mb (megabit) lite där. När jag tittar i Server Admin på mac.se servern så ser jag att du laddade upp med mellan 15-19 Mbit eller 1.5-1.9 MB/sek. Nerladdning var 32-36Mbit eller cirka 3.2-3.6 MB/sek.

15GB är 15.000MB.
2.5 timme är 60x60x2.5 sekunder = 9000

15.000MB / 9.00 sekunder = 1.6MB (16Mbit) uppladdning i snitt.

Ah, bit och byte, alltid lika roligt. Jag skriver aldrig om bit nämligen, därför körde jag med lilla "b" som byte. Nåväl, ändra alla små "b" till stora "B" så alla nöjda.

(Egentligen ganska självklart, eftersom det torde vara relativt omöjligt att ladda upp 10-15 GB med 1,5Mb på två timmar...)

/ A

Ursprungligen av AddeDaMan:

(Egentligen ganska självklart, eftersom det torde vara relativt omöjligt att ladda upp 10-15 GB med 1,5Mb på två timmar...)

Väldigt omöjligt med tanke på at 1,5Mb inte är en hastighet!! Ej heller 1,5MB...

Skall vi vara petiga då med enheterna då så avses nog:
10-15GigaByte, med överföringshastigheten 1,5MegaBit (per sekund).

Ursprungligen av Goflorp:

1,5MegaBit (per sekund).

Det var just per sekund som är grejen. Kanske lite skadad av fysik, elektronik, mekanik och allt annat jag läst, men ser det som ett fatalt fel att inte uttrycka i rätt mått !!!

-Jag körde 140km...

-A, men hur fort körde du då?...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det var just per sekund som är grejen. Kanske lite skadad av fysik, elektronik, mekanik och allt annat jag läst, men ser det som ett fatalt fel att inte uttrycka i rätt mått !!!

-Jag körde 140km...

-A, men hur fort körde du då?...

Du låter precis som min gamle mattemajje från Högstadiet, han fick ett spel på %

"Procent, javisst - men PROCENT AV VADDÅ!???"

Jisses, snacka om Total Recall... usch, jag fryser....

Här i GBG (För att bli lite ON Topic igen) så går jag och väntar på Ackes kompis skall vrida på en magisk kran så att AFP fungerar (Öppna port 548).
Efter det så kommer iDisken kunna användas.... farten vet jag sedan tidigare att det inte är ngt fel på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-25 12:39

Jag har utvärderar MobileMe (fick gratis när jag köpte min iMac), och håller med alla om att det är segt som sirap! Idén är ju fantastisk tycker jag, men med den prestanda som erbjuds är det näst intill kriminellt att ta 79$ om året för något som knappt är användbart för vad man marknadsför det som.

Jag är på jakt efter andra liknande lösningar för att ha en online back-up av mina bilder(det som är viktigast på min datorn) har ni några bra alternativ?

Tack på förhand

Mvh Petter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-04 23:14
Ursprungligen av petwal:

Jag har utvärderar MobileMe (fick gratis när jag köpte min iMac), och håller med alla om att det är segt som sirap! Idén är ju fantastisk tycker jag, men med den prestanda som erbjuds är det näst intill kriminellt att ta 79$ om året för något som knappt är användbart för vad man marknadsför det som.

Jag är på jakt efter andra liknande lösningar för att ha en online back-up av mina bilder(det som är viktigast på min datorn) har ni några bra alternativ?

Tack på förhand

Mvh Petter

JungleDisk sväljer stora volymer till lågt pris. Se denna tråd.

Det som stör överföring till iDisk är att MobileMe ligger och syncar regelbundet med andra enheter, så det är inte bara en fil den överför utan den håller på med massa olika sync-grejjer i bakgrunden och om man nu laddar upp en bautastor fil så innebär det att inte bara den bautastora filen kommer gå långsamt utan även syncningen av andra grejjer - adressbok, kalender, Mail och så vidare beroende på vilka tjänster man har inkopplat på MobileMe.

Därför passar MobileMe bäst för mindre filer. Hellre många små än en stor helt enkelt.

iDisk är ett skämt - det enda jag inte använder alls i mitt MobileMe-konto. Segheten beror på två saker:
1. Det är WebDAV.
2. Apple har bara servrar i USA/Californien - dom speglar alltså ingenting i resten av världen som t.ex. Google. Allt över Atlanten är segt - ibland halvsegt, ibland helsegt - men alltid segt. Sådant är dagens Internet.

Ursprungligen av Zimmerman:

iDisk är ett skämt - det enda jag inte använder alls i mitt MobileMe-konto. Segheten beror på två saker:
1. Det är WebDAV.
2. Apple har bara servrar i USA/Californien - dom speglar alltså ingenting i resten av världen som t.ex. Google. Allt över Atlanten är segt - ibland halvsegt, ibland helsegt - men alltid segt. Sådant är dagens Internet.

Du glömmer, vilket nog är det viktigaste:
3. Mobile Me synkar löpande Mail, iCal och Adressboken samt andra tjänster mellan Macen och webben. Denna synkning tar tid! Ta Mail exempelvis, den lägger ju kopior på det som du gjort i Mail. Om du har skickat många och stora brev på sistone via Apple Mail, så skickas alla dessa brev till Mobile Me så de kan finnas i Mobiles Me mapp Send. Om du har några brev på gång så skickas detta brev till Mobile Me så det kan finnas i utkast-mappen på Mobile Me. Och så vidare... I och med att Mobile Me inte bara flyttar data till/från iDisk, utan även gör massa andra saker samtidigt, så går det givetvis långsamt - långsammare än ett webbhotell som man når med en FTP och där FTP:n bara gör en sak åt gången! Det är skillnad på att göra flera saker samtidigt och en sak åt gången.

Jo, men även om man inte använder någon annan MobileMe-fuktion (ingen synk alltså) - utan BARA kör med en iDisk monterad på skrivbordet - så går all filskyffling oerhört skrämmande långsamt - långsammare än alla andra tjänster jag stött på senaste 10 åren på internet.
Jag antar att du förstått att tråden handlar specifikt om iDisk?

Ursprungligen av Raphael:

Du glömmer, vilket nog är det viktigaste:
3. Mobile Me synkar löpande Mail, iCal och Adressboken samt andra tjänster mellan Macen och webben. Denna synkning tar tid! Ta Mail exempelvis, den lägger ju kopior på det som du gjort i Mail. Om du har skickat många och stora brev på sistone via Apple Mail, så skickas alla dessa brev till Mobile Me så de kan finnas i Mobiles Me mapp Send. Om du har några brev på gång så skickas detta brev till Mobile Me så det kan finnas i utkast-mappen på Mobile Me. Och så vidare... I och med att Mobile Me inte bara flyttar data till/från iDisk, utan även gör massa andra saker samtidigt, så går det givetvis långsamt - långsammare än ett webbhotell som man når med en FTP och där FTP:n bara gör en sak åt gången! Det är skillnad på att göra flera saker samtidigt och en sak åt gången.

Eggad av denna tråd och med en del nyfikenhet på hur långt man kan gå har jag varit i kontakt med Apples mobile me support och skrivit tjatiga mail. Först skyllde de på filformat och mitt bredband. Sen skyllde de på filstorlek och nu senast på att jag befinner mig för långt borta från deras servrar. (inte att deras servrar är för långt från mig, det är MITT fel)

Fortsatt tjatande har inte gett några resultat alls. Allt jag får till svar är "we are continuously working on performance" och "thank you for your understanding". Jag tror naivt att om tillräckligt många klagar kommer de göra något. Men det måste gå via supportchatten så det hamnar i deras statistik och det kostar dem tid och pengar att svara på.

Apple - Support - MobileMe

Detta har det varit liv om i över ett års tid. Även amerikansk och engelsk - och svensk så klart - media har uppmärksammat skiten. Tusentals europeer har klagat - kilometer med forumtrådar har skrivits. Dom jobbar på det, säger dom :-D. Jag - och många andra - är dock övertygade om att Apple inte har några som helst planer på att fixa det - i detta fall skiter dom fullständigt i alla utanför United States of America. Europeiska förslag har då varit att MobileMe (f.d. .Mac) bör vara billigare för oss utanför USA - Apple kommenterar inte detta...det skulle ju vara att erkänna att tjänsten stinker.
En fix skulle kräva enorma investeringar - enorma t.o.m. för Apple och det skulle innebära att dom ger sig in på en bizniz dom inte vill ge sig in på: Internet som sådant. Det handlar om att smälla upp tusentals servrar över hela klotet och hyra loss fet gräddfil på Nätet av globala nätbolag (t.ex. Akamai som dom hyr av för uppdateringar). Att göra en Google helt enkelt. Det är inte Apple. Där går gränsen.
Jag diggar dock allt annat med MobileMe - så för mig spelar det ingen roll (jag har egen ftp-server dessutom). För mig finns liksom inte iDisk.

Ursprungligen av mikotekniko:

Eggad av denna tråd och med en del nyfikenhet på hur långt man kan gå har jag varit i kontakt med Apples mobile me support och skrivit tjatiga mail. Först skyllde de på filformat och mitt bredband. Sen skyllde de på filstorlek och nu senast på att jag befinner mig för långt borta från deras servrar. (inte att deras servrar är för långt från mig, det är MITT fel)

Fortsatt tjatande har inte gett några resultat alls. Allt jag får till svar är "we are continuously working on performance" och "thank you for your understanding". Jag tror naivt att om tillräckligt många klagar kommer de göra något. Men det måste gå via supportchatten så det hamnar i deras statistik och det kostar dem tid och pengar att svara på.

Apple - Support - MobileMe

Har bytt från iDisk till Dropbox... GRYMT nöjd!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-13 11:12
Ursprungligen av wiking34:

Har bytt från iDisk till Dropbox... GRYMT nöjd!!

Samma här! Grymt att dela filer med om man jobbar med flera personer, väldigt snabbt. Tyvärr bara 2 GB utrymme, men det är ju inte en fildelningsserver man ska ha det till direkt.

Bara korrigerar en sak i Zimmermans inlägg #22

Ev långsamhet har ingenting med WebDAV att göra. WebDAV är samma protokoll som HTTP (dvs vanlig internettrafik) men utökat med några få verb som möjliggör bl.a. skrivning. I normalfallet är HTTP snabbare än andra protokoll för filöverföring, t.ex. FTP.

Litet sidospår, men kanske intressant för dem som letar efter alternativ.

Med "vanlig internettrafik" menar du webben antar jag (surfning med browser - hypertextprotokollet). Internet är mera än webben :-).

Nå - jo, jag har hört detta förut...och det kanske stämmer rent vetenslkapligt. Min erfarenhet berättar en helt annan historia. WebDAV är för mig alltid segt och FTP är mycket snabbare än HTTP. Så är det för mig och så har det alltid varit. Att detta inte överensstämmer med vetenskapen har jag ingen förklaring till :$. Detta är tyvärr min verklighet. För filer slår FTP allt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Bara korrigerar en sak i Zimmermans inlägg #22

Ev långsamhet har ingenting med WebDAV att göra. WebDAV är samma protokoll som HTTP (dvs vanlig internettrafik) men utökat med några få verb som möjliggör bl.a. skrivning. I normalfallet är HTTP snabbare än andra protokoll för filöverföring, t.ex. FTP.

Litet sidospår, men kanske intressant för dem som letar efter alternativ.

Bevaka tråden