Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir det felmeddelande när jag vill logga ur mitt mobila bredband?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har det hänt 5 gånger att när jag tycker det är dags att stänga av datorn o där med kopplar ner mitt mobila bredband, så kommer det som en grå rullgardin på datorn o text på 4a olika språk som säger att fel har inträffat eller nåt, och att jag ska trycka länge på powerknappen för att stänga av datorn, alternativt starta om den. Att starta om är dock inte möjligt för allt är "låst". Någon som vet något om detta?

Datorn är nytömd o jag fick ta över den i november, lite använd sen dess. En Mac book pro 2,2.

Det här är kanske självklart men jag frågar ändå;
gör du det i rätt ordning ?
Jag menar att man först avslutar i den lilla rutan där man gör uppkopplingen, sedan när anslutningen är borta tar ur dongeln, stänger programmet (för min del Tele2 eftersom jag har mobilt bredband genom det) och till sist stänger datorn.

Jag hinner bara trycka ner lilla rutan med uppkopplingen. tar alltså inte ur dongen. Hinner knappt koppla ner internet förrän den där gråa gardinen kommer ner. O det är alltså inte den där rutan som kommer om man råkar dra ut dongen. (eller snoppen som vi säger....)

Ytterligare analyser?!

Vi har i en tråd brevid konstaterat att du har seriösa problem med din dator.
Du kör ett väldigt gammalt system, datorn "felar" titt som tätt.

En av oss trodde att du hade fel med ngn minneskrets i den. Då var jag avvaktande.

men nu vill jag nog ändra mig lite här.

Den "rullgardin" du ser är Macens motsvarighet till Windows "blåskärm". Alltså det läget då hela burken tvärlåsser sig, inte kan göra nåt öht och totalhänger sig själv.
På macen brukar man kalla detta för "Kernel Panic". Jag har haft ett fåtal sedan OSX kom ut på marknaden.
På en frisk maskin händer det i stort sett aldrig.

Oftast (men inte alltid) är det ett tecken på att ngt är fel med själva hårdvaran. Minne, hårddisk, grafikkort etc.

Jag tycker du skall lämna in din Mac på service, meddela dem att den får "Kernel Panic" titt som tätt.
Se till att få maskinens system uppdaterat i samma veva. Personligen misstänker jag att en minneskrets är kass i den, precis som (var det RockyMontana?) föreslog...

Alternativ B är att prata igenom det hela med någon duktig "Macare" som kan gå igenom maskinen.

Oh, vilken ära (eller är det kanske inte det) att min dator diskuteras i trådar jag inte känner till. Tack för tipsen. Grejen är ju att jag har 2 datorer o den gamla är den som krånglar mest o den ska jag ju bli av med snart, fast det är intressant att se vad det kan vara för problem eftersom jag kanske kan få den om jag vill. Den nyare datorn är den med Kernel Panic. Ska ta ett snack med ansvarige så kanske jag kan få en tredje dator istället....

Vilken tråd föresten?

Ursprungligen av Sofiaflickan:

Vilken tråd föresten?

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/257617-manga-program-buggar-goera.html

Men är det inte samma maskin så...

Hur som helst är det troligen hårdvara som felet är kopplat till om du får kernel Panic väldigt ofta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 22:49

oftast relaterat till att man som användare satt i extra minne, och inte fått fast dom korrekt.

kan det vara så?

Inte vad jag vet. har inte satt in något extra minne. bara fått datorn som var tömd o ominstallerad vad jag förstod. ska ta ett snack m data-nissen.

1
Bevaka tråden