Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra en mac från en annan mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min lamer-far försöker ideligen lära sig nya mac finesser med min hjälp. Vi bor dock väldigt långt ifrån varann så jag undrar hur man man styr eller iallafall bevakar varandras desktop!?
Hittar trådar om Remote desktop, men det är ju microsoft program. Det måste ju finnas ett skönare mac alternativ. Fjärrstyrning i msn messenger fungera ju bra i PC fallen. Men har man mac så vill man väl köra mac. Finns det kanske nåt alternativ med iChat?

mvh karl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 17:36

Apple Remote Desktop finns ju...

Läs senaste macworld

eller läs här: http://sourceforge.net/projects/cotvnc/

Japp, Chicken Of The VNC använder jag till att styra min filserver och min HTPC. Betänk dock att det är ganska segt... Redan i mitt LAN känns det ganska hackigt och ryckigt. ARD fungerar nog bättre.

Någon som fått Chicken of the VNC 2.0b4 att fungera med svenska bokstäver? Jag lyckas inte med olika kombinationer på klient och server av tangentbordslayout. I deras supportforum så finns trådar obesvarade sedan flera månader (tråd startad i november 2006) om att stöd för internationella tangentbord saknas.

Nej, jag har aldrig fått det att fungera, tyvärr. Verkar nästan som om CotVNC är nerlagt, ingen ny version på över ett år...

''Screen Sharing'' kommer ju till Leopard, är inte så kunnig men det kanske finns i Tiger också.
Vad vet jag.

http://www.apple.com/se/macosx/leopard/ichat.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 18:14

Apple Remote Desktop som sagt.
Det är precis vad du behöver.

Lika lätt att använda som Fildelning.

  • Medlem
  • 2007-05-22 18:22

Men det är inte riktigt lika billigt som COTVNC...

Håller med om att Apple Remote Desktop är fullständigt lysande, jag har provat nästan alla som finns nu för skärmdelning (VNC-klienter och servrar, ARD, Timbuktu Pro och Terminal Services, den senare bara för Mac-klient till PC-server). Men i just det här fallet är kunden lite dumsnål men så jag tänkte fråga först innan jag kräver en riktigt ARD.

thevil har ett bra svar på frågan om åäö i Chicken of the VNC i denna tråd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-10 21:47

Jag väntar på när Nomachine kommer med server-delen till sitt NX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 10:53

Jag har en fråga om chickenapplikationen.

När jag testade så hittade min dator automatiskt min sambos dator som jag hade som server, är det för att vi satt på samma wlan? Hur gör man då man inte gör det?

På den dator man vill koppla upp sig kan man ju klicka i vilka som ska kunna styra ens dator, men det kvittade om jag klickade i "alla" eller "endast dessa personer" och inga personer las till. Jag kunde ändå fjärrinlogga till min sambos mac. Också för att vi satt på samma wlan? Hur blir det då när jag ska koppla upp mot min mors dator 100 mil härifrån?

Sen undrar jag om det är dumt att låta fjärrinloggningen vara ikryssad permanent? Ur säkerhetssynpunkt alltså.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-09 18:29

Du och din sambo sitter på samma sub-nät, det är därför du hittar hennes.

För att komma åt din mors dator måste hennes nätverksanlutning acceptera inkommande trafik på portarna 5900 och 5901. Så om din mor har en router eller brandvägg så måste den/de öppnas för de portarna och i fallet med router måste dessutom man gör "port forward" för 5900 och 5901 till rätt dator på insidan.

Det är inte fjärrinloggning som du ska använda utan skärmdelning. Vad gäller säkerhet har jag ingen åsikt, jag vet för lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 00:13

Ok menade skärmdelning.

Min mamma har ingen router, så då räcker det med att hon läser upp ip-nummret för att jag ska hitta hennes dator som visas antar jag?

Ursprungligen av baller:

Ok menade skärmdelning.

Min mamma har ingen router, så då räcker det med att hon läser upp ip-nummret för att jag ska hitta hennes dator som visas antar jag?

Sitter datorn uppkopplad utan router, så räcker det med att du har ip-nummret. Snabbt sätt att få reda på ip-nummer är mittip.se

Man kan använda "dela skrivbordet" i iChat och då har man fortfarande ljud med varandra, smidigt vid felsökning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 18:49

Tack tack!

1
Bevaka tråden