Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera extern hårddisk till Popcorn Hour A-110

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis fått hem min Popcorn A-110 som jag ska ha en extern usbhårddisk till.

Dock vet jag inte hur jag ska formatera den? Har provat med FAT32 men då verkar det som att det inte går att lägga över större filer än fyra gigabyte. Har också provat med Mac OS Extended (journalförd) men då fungerar den inte när jag kopplar in den till Popcornen.

Någon som har en lösning på hur jag skall göra?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-10 14:47

FAT32 kan inte hantera större filer än 4 gig, så det är som det ska.
När det gäller formateringen så testa NTFS också.

Ursprungligen av ledin:

FAT32 kan inte hantera större filer än 4 gig, så det är som det ska.
När det gäller formateringen så testa NTFS också.

Okej, tack för snabbt svar! Men ska jag formatera den i Skivverktyg?

Mvh

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-10 15:05
Ursprungligen av jocke_mtb:

Okej, tack för snabbt svar! Men ska jag formatera den i Skivverktyg?

Mvh

Nja nu fick jag se att det inte går att formatera till NTFS i skivverktyg. Det är ju microsofts filformat så därför går det inte att formatera till det på macen, på samma sätt som det inte går att formatera till HFS+ på en windows-maskin.
Du har ingen PC i närheten/Windows genom bootcamp eller liknande?

Ursprungligen av ledin:

Nja nu fick jag se att det inte går att formatera till NTFS i skivverktyg. Det är ju microsofts filformat så därför går det inte att formatera till det på macen, på samma sätt som det inte går att formatera till HFS+ på en windows-maskin.
Du har ingen PC i närheten/Windows genom bootcamp eller liknande?

Nej jag har tyvärr inte det. Det finns möjligtvis inget annat program som gör att jag kan formatera till NTFS i macen?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-10 15:49
Ursprungligen av jocke_mtb:

Nej jag har tyvärr inte det. Det finns möjligtvis inget annat program som gör att jag kan formatera till NTFS i macen?

Jag har googlat men har inte hittat något än...men jag hojtar till om jag hittar något

EDIT: Du råkar inte ha Linux (ubuntu t.ex.) installerat någonstans heller? Har för mig det går att formatera till NTFS i ubuntu...men det vågar jag inte svära på.

Ursprungligen av ledin:

Jag har googlat men har inte hittat något än...men jag hojtar till om jag hittar något

Riktigt schysst! Letar lite jag med

Ursprungligen av ledin:

Jag har googlat men har inte hittat något än...men jag hojtar till om jag hittar något

EDIT: Du råkar inte ha Linux (ubuntu t.ex.) installerat någonstans heller? Har för mig det går att formatera till NTFS i ubuntu...men det vågar jag inte svära på.

Nixx, inte det heller. Men om det inte går att formatera till NTFS på en mac så får jag väl be en kompis (med pc) formatera den åt mig.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-10 16:15
Ursprungligen av jocke_mtb:

Nixx, inte det heller. Men om det inte går att formatera till NTFS på en mac så får jag väl be en kompis (med pc) formatera den åt mig.

Jao det verkar vara enda lösningen dessvärre. Tur att du inte bara har kompisar med mac då

Ursprungligen av ledin:

Jao det verkar vara enda lösningen dessvärre. Tur att du inte bara har kompisar med mac då

Får nog lov att bli så! Men tack så mycket får hjälpen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-10 17:24
Ursprungligen av jocke_mtb:

Får nog lov att bli så! Men tack så mycket får hjälpen

Inga problem, hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-01-12 11:41

Har inte popcorn hour prytteln någon formatera funktion då?

Ursprungligen av ahmedmo:

Har inte popcorn hour prytteln någon formatera funktion då?

Nej inte för externa diskar, endast interna :/

1
Bevaka tråden