Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publiceringsproblem i iMovie

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-06 09:23

Har just börjat testa iMovie '08 och jag har redan sprungit på en del problem. Bl.a. får jag nedanstående felmeddelande när jag ska publicera ett projekt i "Media Browser" (vilket man tydligen måste göra för att kunna skapa en DVD):

Unable to prepare project for publishing.
The project could not be prepared for publishing because an error occurred. (Error code = -2125)

Någon som har en aning om vad felet är?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-07 13:25

Ingen som har några idéer här?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-08 10:17

Kan det vara så att det finns någon sur begränsning för hur lång en video får vara i iMovie? Mitt projekt är ca. 2,5 timmar...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-09 08:20

Syns den här tråden över huvud taget?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-10 11:28

Möjligt att jag bara skriver till mig själv här, men jag hoppas ändå att någon tittar in och ger tråden lite mera hopp...

Det verkar som att tiden har betydelse trots allt. Jag redigerade bort en dryg halvtimme så att projektet blev kortare än två timmar och då gick det bra att publicera det. Ska det verkligen vara så? Går detta att ändra?

För en single layer DVD är begränsningen på eller runt 2h. Men det ska gå i iDVD att ställa om till Dual layer DVD ifall din dator har en brännare som är kapabel av det. Kolla i iDVDs inställningar och ändra till Dual layer DVD och testa och skicka över filmen från iMovie igen och kolla om det fungerar bättre.

/Adam

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-10 12:42

Tack för svaret!

Om iDVD inte klarar av att hantera längre filmer än två timmar är begränsningen som du säger sannolikt kopplad till media. Problemet här är dock att iMovie inte fixar det...

Men det kan vara så att iMovie kollar på inställningen i iDVD före den skickar över det, har du testat att ändra den inställningen?

/Adam

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-10 14:48

Hittar ingen sådan inställning. Det tycks förresten inte gå att göra några inställningar alls i iDVD utan att först ha skapat ett projekt (känns rätt orimligt att man ska behöva skapa ett projekt i iDVD innan man kan publicera/exportera ett projekt från iMovie)

Jag har upptäckt en annan märklig grej med iMovie nu oxå. När jag lyckades exporterade den klippta versionen, som var under två timmar valde jag att spara .m4v-videon på en separat disk. Filen blev drygt 3 GB stor, vilket är helt OK. Dock så blev själva projekt-filen från iMovie (som är sparad i den personliga hemkatalogen) ungefär lika stor iom. detta... Varför?!?

Senast redigerat 2009-01-10 17:06
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-11 19:56

De här Appleprogrammen suger verkligen... För att ha någon glädje av det projekt som man har skapat i iMovie måste man först publicera/exportera det, vilket kräver både tid och en hel del utrymme. Sedan måste iDVD (om man nu ska använda det) koda om videon ännu en gång och detta tar ytterligare ett par timmar. Dessutom tar det här iDVD-projektet större plats på hårddisken än både själva video-filen och iMovie-projektet (som redan är oförsvarbart stort).

Därutöver verkar det som sagt vara omöjligt att skapa en oberoende video i iMovie som är längre än två timmar...

Vet inte om iLife '09 fungerar bättre, men man får väl hoppas det för i nuvarande version kunde dessa applikationer lika gärna ha slopats.

1
Bevaka tråden