Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma media på Mac Mini OCH Macbook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Dags att styra upp mediacenter hemma och jag lutar åt Mac Mini, mitt problem:

Jag har en MacBook som jag nu har mitt iTunes-bibliotek på och kommer även vilja ha så i framtiden, men jag vill ju ÄVEN ha detta på Mac Minin för att alltid komma åt all media på båda ställena.

Detta kan väl lätt orsaka problem kan jag tänka, vad jag vill är ju helt enkelt ha någon form av synk-funktion, typ som om Macbooken blev en enhet i iTunes på Minin och jag kunde välja vad jag vill ha över till den precis som en iPod.

Detta skulle ju helst egentligen ske med iPhoto oxå för den delen kom jag på nu :-)... Men som sagt, finns det en lösning? Isåfall, kan man lösa så att dom synkar varandra automatiskt typ varje natt eller dylikt?

Frågor frågor/Johan

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-10 12:02

Du har säkerligen tänkt på det, men utifall att du inte har det;
Vad gäller iTunes, så delar du programmet snabbt och enkelt ut ditt biblotek så du kan streama över det från ena datorn till den andra. Innebär ju dock att du måste ha båda datorerna igång.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-10 12:55

Har precis samma dilämma

Har fynderat på att sätta upp rsync (http://en.wikipedia.org/wiki/Rsync) men gissar att jag kan få komplicationer med itunes, får googla lite men det kankse finns andra som har efrafenheter av det både för iTunes och iPhoto

//Daniel

  • Medlem
  • 2009-01-10 13:21

Detta borde inte vara något problem. Du kan både för iTunes och iPhoto peka på en katalog som är ditt bibliotek. Håller du bara dessa i sync med t.ex. rsync så borde det fungera alldeless utmärkt.

Även om det i det här fallet handlar om en Mac mini, så är det ju egentligen ingen Mac mini-fråga, utan snarare en iTunes-fråga. Flyttar därför tråden till iTunes-forumet.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-11 11:19
Ursprungligen av n3Mo:

Detta borde inte vara något problem. Du kan både för iTunes och iPhoto peka på en katalog som är ditt bibliotek. Håller du bara dessa i sync med t.ex. rsync så borde det fungera alldeless utmärkt.

Jag har labbat med rsync för backup men den funkar dåligt med filsystemets dolda filer.

Detaljer på begäran.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-10 16:22

Om du kör Plex som mediacenter så klarar den att streama ljud från ditt iTunes bibliotek och bilder från ditt iPhoto bibliotek över nätverket så du kommer åt allting utan problem den vägen

iTunes biblioteket kan ligga var som helst, så det är väl bara att ställa in iTunes i båda datorerna på att peka till samma bibliotek? Borde fungera hur bra som helst tycker jag.
Men då måste ju den hårddisk med detta bibliotek i alltid vara igång så den är nåbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 10:52

Plus att om du styr båda datorerna till samma bibliotek så går det inte att spela musik på båda datorerna samtidigt... iTunes klagar då över att biblioteket redan används.

Finns en oändlig mängd trådar om detta problem, tror det diskuterats häromkring sen 2004 eller liknande. Finns ingen perfekt lösning, jag har sökt febrilt men inte hittat.

1
Bevaka tråden