Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW på Cinema Display

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 02:13

Hej!

Tänkte skaffa nya MacBooken och sälja min iMac,
och samtidigt köpa nya Cinema Display 24", men har till mitt förtret upptäckt att macbooken saknar FW port. Det är inte hela världen, får helt enkelt skaffa nytt ljudkort. Såg dock att förra generationens Cinema displays har FW port. Går denna att använda, trots att datorn saknar detta? Som port för ljudkortet vill säga.

Nej det går inte såvitt jag vet. Om du är nöjd med ljudkortet, varför inte satsa på MacBook Pro istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 10:31

Tyvärr för dyrt känner jag, blir 10' extra för några smådetaljer som FW och snabbare processor som inte gör så mkt i det stora hela. Tyvärr! Väldigt synd att man plockade bort FW från MB, även om jag förstår att det kanske inte användes av 80% av konsumenterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 18:00

De gamla displayerna har USB och FW-hubbar, man måste alltså plugga in en USB och en FW i datorn för att få två portar av varje sort i skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 22:45

Den nya cinema displayen á 24", går det att koppla en extern hårddisk till (sålänge den är strömdriven) - har testat o det funkar. Frågan är om skärmen pallar med en usb hubb dit man kopplar skrivarsladd och xs-keys, för olika softsyntar jag kör i logic?

Ursprungligen av Benelli:

Den nya cinema displayen á 24", går det att koppla en extern hårddisk till (sålänge den är strömdriven) - har testat o det funkar. Frågan är om skärmen pallar med en usb hubb dit man kopplar skrivarsladd och xs-keys, för olika softsyntar jag kör i logic?

Det är väl bara att koppla in en hub med strömförsörjning.
De funkar alltid bättre och mer pålitligt tycker jag.

Börjar man närma sig strömgränsen kan man få de mest konstiga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 00:18
Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl bara att koppla in en hub med strömförsörjning.
De funkar alltid bättre och mer pålitligt tycker jag.

Börjar man närma sig strömgränsen kan man få de mest konstiga problem.

Du tror inte de enheter som kopplas in i hubben hamnar "för långt från källan" (alltså datorn) ? i hela kopplingsschemat vill säga. Har så mkt som måste kopplas in och är en aning orolig över att en hub inte kommer funka!?

Längden räcker oftast, om vi inte är över 3m (jag har kört 5 utan problem), däremot kan man överbelasta USB-portarnas strömbegränsing.

Om man gör det rejält får man upp ett felmeddelande, men ligger man på gränsen kan man få fel som att disken ej mountar, tappar kontakten. Fungerar bara ibland, etc

Sedan har du ju flera USBkontakter på din dator. Att ta ALLT och koppla in i en Hub och sedan med EN tåt till datorn tror jag inte på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:05

Mitt preliminära kopplingsschema ser ut som följande:

Macbook: 2 uttag, a) till mitt ljudkort b) till skärmen
Skärmen: 3 uttag, c) till tangentbordet (som i sin tur kopplas ihop med musen) d) extern HD (funkar) e) Till en hub där jag har skrivarsladd, korg syncrosoft usb key samt logics license key.

det är i fallet e) som skon kanske klämmer. Jag vill tro att license-nycklarna är lugna, då de inte kräver ngn slags prestanda av datorn, men skrivaren kanske inte får kontakt?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-10 07:17

Inte hittat något jätteurval med bra USB/FW-hubbar....men denna verkar vara vettig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 11:08

Grymt bra tips, tack! Hoppas den kan bidra med lite FW power..

Ursprungligen av Benelli:

Grymt bra tips, tack! Hoppas den kan bidra med lite FW power..

Skaffa trådlöst BT Tangentbord eller använd de inbyggda USB i tangentbordet till iLok.

1
Bevaka tråden