Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppstarts- och skärmproblem på iBook G4

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ca. 3,5 år gammal iBook G4 1,2 GHz som börjat bete sig underligt.

För en dryg vecka sedan började den plötsligt få problem med att starta. Fläkten kan gå på högvarv och inget annat händer. Ibland går bara fläkten igång tyst utan att något händer. Ibland kommer den in i OS men slutar fungera efter ett tag och skärmen får massa ränder eller bara dör. Den vill inte starta upp om man satt den i viloläge genom att vika ihop den.
Kan ta upp till 10-12 försök innan den startar och fungerar normalt.

Jag har kört Screenspanningdoktor och en 20" externskärm på 1680*1050 under ett par månader, samt spelat lite Diablo 2 o annat som datorn klarar (fullskärm på 20").
Kan jag ha överbelastat datorn eller grafikkortet? Och är det alls lönt att försöka laga?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-03-01 10:32

Ryck ut allt externt och håll nere alt+cmd+p+r vid uppstart.

PMU-reset kan lösa de märkligaste problemen...

Ursprungligen av ocap:

Ryck ut allt externt och håll nere alt+cmd+p+r vid uppstart.

PMU-reset kan lösa de märkligaste problemen...

Denna tråd är ju avsomnad, men eftersom det alltid är bättre att söka än att fråga, börjar jag med det som redan finns på forumet.;) Min ibook G4 har fått nedan-/ovanstående problem, och vägrar starta efter viloläge. Dessutom drar den batteri som om den vore igång när den befinner sig i vila.

Det där med PMU-reset får väl bli min första åtgärd - men exakt vad innebär det?

Hjääälp!

/MIcke

Hur gick det, fick du koll på problemet?
Min syrra har en vit ibook g4 med precis samma fel - hon helt uppgiven!

Ursprungligen av JompaGlitter:

Har en ca. 3,5 år gammal iBook G4 1,2 GHz som börjat bete sig underligt.

För en dryg vecka sedan började den plötsligt få problem med att starta. Fläkten kan gå på högvarv och inget annat händer. Ibland går bara fläkten igång tyst utan att något händer. Ibland kommer den in i OS men slutar fungera efter ett tag och skärmen får massa ränder eller bara dör. Den vill inte starta upp om man satt den i viloläge genom att vika ihop den.
Kan ta upp till 10-12 försök innan den startar och fungerar normalt.

Jag har kört Screenspanningdoktor och en 20" externskärm på 1680*1050 under ett par månader, samt spelat lite Diablo 2 o annat som datorn klarar (fullskärm på 20").
Kan jag ha överbelastat datorn eller grafikkortet? Och är det alls lönt att försöka laga?

Ok, nu har jag gjort en PMU-reset (har på ett ungefär listat ut vad det är), och nu får jag startljud och vit skärm med äpple - men sen blir skärmen svart och det händer inget mer.

Någon som har nåt förslag på vad jag kan göra?

Kollade runt lite på forumet och hamnade här, min flickväns ibook råkade ikväll ut för samma problem! ska testa PMU-reset nu.. Är tacksam om någon som får igång sin kan dela med sig av tips! Tack på förhand!

Ursprungligen av Striberger:

Ooops, redan nämnt ja...

Jag opererade in en liten hoprullad metallremsa från en vinflaska (på bilden den rödoranga grejen under det svarta bandet, för att uttrycka sig otekniskt), och det har funkat i en vecka nu. Skönt när saker kan vara så enkla...:D

PMU-reset funkade inte för mig.. Kommer fortfarande bara "förbi" gråa skärmbilden med äpplet sen blir det bara blå skärm och inget mer.. Nån slags blue screen of death for mac? suck..

Prova starta i failsafe-läge eller från Skiva.

Funkar inte, hela skärmen blir bara blå efter äpplet..

Lite googlande visar att detta är ett klassiskt ibook-problem...

Troligtvis behöver man löda två ben på en krets på moderkortet. Kolla här: http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=52073&hl=l%F6dning

Det går tydligen också att bara sätta in något som pressar ihop benen: http://coreyarnold.org/ibook/?p=20

Jag såg också nån som fixade lödningen genom att sätta en liten spritbehållare på moderkortet och tända på, och en annan som värmde moderkortet i ugnen (190 grader)... För min del får det nog bli till att skaffa en lödpenna med väääldigt smal spets.

En pdf från danska konsumentverket visar ganska grundligt var problemet ligger: http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/PDF/ENGF959-orig.pdf

Och jag tog en självhäftande möbeltass som klipptes ner något. Funkar kanon (monterades enligt Corey Arnolds tips i ibook G4 logic board fix » Blog Archive » ibook G4 logic board fix). Funkar kalas (peppar peppar).

iBook G4 12" 1,2 GHz. Inköpt dec 2004.

Den la av precis när jag skaffade in en ny iMac till jobbet. Blev väl lite purken efter att ha varit produktionsmaskin till 110% det senaste året. Men nu får den se till att hålla sig vid liv tills de nya MBP kommer. Mars? 13" med i3/i5? Bra graifk? Då blir det nog dags att pensionera ibooken. (Men säg inget högt... )

Tyvärr verkar plasten i skalet tänjas ut efterhand, och trycket på kretsen minskar. Det finns alltså ett bäst före-datum på lagningar som bygger på att något trycker ned kretsen med hjälp av skalet. Nu är min gamla iBook lite oregerlig igen.

En mer långsiktig lösning är nog att löda. Ska kolla om det går att fixa, kanske med en uppvärmd knappnål eller något annat väldigt, väldigt litet. Jag sätter lite heder i att inte köpa den MB air jag så gärna vill ha...

Oregerlig - säger du det eller? Har lagt på ytterligare möbeltassar men ibooken tål numera nästan inte ens att man skriver på tangentbordet.

Med andra ord - nu efter några dagar får skruvmejselsatsen ligga framme på skrivbordet och motioneras varje dag för att hålla liv i liket. En lätt begagnad MBA får härmed lösa av fr.o.m. nu.

Prova med något hårdare än möbeltassar! Det vill till ett bestämt tryck. Min hopvikta metallbit höll ändå trycket uppe i ett år (datorn betedde sig helt normalt!) innan problemen kom tillbaka.

Jag hör av mig om jag får tummen ur och lyckas löda.

Liten uppdatering: Efter - vad blir det nu - åtta månader på hyllan fick _min_ tumme ur och tog med liket till den lokala serviceverkstaden som tagit sig an familjens gamla tänkpaddor och annat. 300 spänn fattigare har jag mu återigen en fungerande iBook G4 hemma igen! Visserligen har den hunnit bli ersatt av en Macbook Pro, men skall nog få tjänstgöra som "grafisk arbetsstation" till barnens skolarbeten.

Uppdatering 2: Jösses vad en iBook känns gammal, ljussvag och trött när man suttit med MBP, MBA och iMac under ett års tid.

1
Bevaka tråden