Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TiBook som fjärrkontroll till TV:n

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick en idé. Den kanske inte är genomförbar. Eftersom jag inte kan någonting om programutveckling så kan jag vara helt ute och cykla, men så här tänkte jag.

Ofta så sitter jag och kollar TV-tablåer på internet, exemeplvis på www.tv.nu. Men det är minst lika ofta som jag glömmer bort när och vad jag vill kika på tyvärr.

Därför slog mig tanken att man borde kunna göra en "egen" tablå för kvällen och vilka program man vill kika på. Sedan ha programerat IR-porten på TiBooken till samma frekvens som fjärrkontrollen till TV:n. Därmed skulle TiBooken automatiskt på givet klockslag ändra till önskad kanal på TV:n.

Jag skulle kunna tänka mig att betala ett par kronor för ett sådant program...

Bara en idé från en drömmare...

Tror jag har hört talas om detta förrut, och anledningen till att det inte funkar är att det är för svag signal.

Men jag är inte riktigt säker på detta, då handdatorer klarar det.

Kul idé! Jag kommer ihåg att det fanns något sånt till min gamla Palm V som fungerade, det borde ju/väl inte vara ogenomförbart på en PowerBook? Jag håller tummarna!

Jag har provat med Palm Vx (som har samma typ av IR sändare som TiBook) och det fungerar men man måste ha IR porten ungefär tio centimeter från TV'n. Det gick lite bättre att styra stereon, två meter där ungefär.

Ingenting att ha egentligen. Om du (eller nån annan) vill fortsätta gräva i det kan du bygga egen IR sändare och kanske försöka få det att funka. Info (för linux) på

http://www.lirc.org

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 19:11

Nu blir jag helt förvirrad? Var sitter IR-porten på TiBooken?!?¿

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-31 19:16

IR-porten togs av någon anledning bort på tredje generationens TiBook (667/800mhz).

Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
IR-porten togs av någon anledning bort på tredje generationens TiBook (667/800mhz).

Det var på tiden tycker jag. Gammal omodern teknik.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-04 09:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det var på tiden tycker jag. Gammal omodern teknik.

Ciryon

Varför det, de kostar ju ingenting och om man har IrDA så slipper man ju investera i någon dum USB kabel om man vill koppla ihop sin mac med en mobil. Å ta bort IrDA innnan bluetooth var standard var et idiotiskt beslut. En USB BT adaper är ju bara i vägen och kan lätt brytas av i en i/Ti Book. VIsst är det strul att "lina" upp mobil med maksinen för det skal ju inte mycket till för man mister signalen men jag tror kappast att Apple sparade mycket pengar på å trypa IrDA. Egentligen skulle skärmarna haft IrDA också, (innbyggd IrDA/BT USB dongle, eftersom de redan har USB inn....)

Citat:

Skrevs ursprungligen av beh
Varför det, de kostar ju ingenting och om man har IrDA så slipper man ju investera i någon dum USB kabel om man vill koppla ihop sin mac med en mobil. Å ta bort IrDA innnan bluetooth var standard var et idiotiskt beslut. En USB BT adaper är ju bara i vägen och kan lätt brytas av i en i/Ti Book. VIsst är det strul att "lina" upp mobil med maksinen för det skal ju inte mycket till för man mister signalen men jag tror kappast att Apple sparade mycket pengar på å trypa IrDA. Egentligen skulle skärmarna haft IrDA också, (innbyggd IrDA/BT USB dongle, eftersom de redan har USB inn....)

Den främsta anledningen är att OS X har nästintill obefintligt stöd för IrDa's funktioner; framför allt IrOBEX och IrLAN saknas. Att satsa pengar på att lägga in IR stöd i OS X är verkligen bortkastade pengar, framför allt med tanke på att de jobbade som mest på att få in Bluetooth då. Kom ihåg att när TiBooksen utan irport kom var de förinställda att boota från OS X.

Att de tog bort IR porten var alltså framför allt en OS X anpassning.

Däremot tycker jag det är synd att inte någon tredjepartstillverkare har drivrutiner/mjukvara för USB-IrDa dongles.

Ciryon

1
Bevaka tråden