Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes tokdissar hela album

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är en flerårig användare av iTunes på PC och en iPod Video 80GB. iTunes har aldrig ställt till med några större problem, enbart något enstaka album som krånglat. Nu, helt plötsligt, har den fått för sig att fullständigt sluta spela vissa låtar (hela album) samt sluta läsa ID3-taggar på andra låtar (ofta hela album, men även många enstaka låtar). Detta förbryllar mig oerhört, för jag har inte gjort några som helst förändringar av den skala som iTunes krånglar. Jag har skapat ett nytt Library och återimporterat skiva-för-skiva, och inte ens halvvägs har jag hittat 25 artister(!) av vars album flera inte fungerar.

När jag försöker importera ett trasigt album drar och släpper jag katalogen i iTunes - inget händer. Om jag försöker lägga till det genom File-menyn är det precis samma sak - inget händer. Låtarna fungerar felfritt att spela i Windows Media Player, VLC samt i Plex. ID3-data är fullständig och felfri. Det enda som skiljer dessa album från andra, är att iTunes vägrar att ens försöka importera dem.

De album som går att importera, men som iTunes inte läser ID3-taggarna korrekt på, fungerar även de felfritt att spela i andra spelare som även kan läsa ID3-datat utan problem. Många av dessa album har alltså fungerat att importera (och läsa ID3-taggar på) tidigare, men inte nu. Jag har inte använt något annat än iTunes för att redigera ID3-data på något album.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför iTunes vill importera vissa album men inte andra (och det är uteslutande hela album som inte fungerar, aldrig bara enstaka låtar), eller varför den har slutat läsa vissa ID3-taggar men läser andra, helt identiska taggar på andra låtar.

Är det någon som har någon idé?

Den enda idé jag kommer på är att använda Systemåterställning i Windows och gå tillbaka till det datum då iTunes fungerade för dig. Det du visar tyder på att något har hänt med iTunes i din dator och det känns som något har med installationen av iTunes att göra, kanske något program någonstans som har rotat omkring i något. Med Windows finns det flera möjligheter för program att krocka med varandra. Kanske det även kan vara strul med sektorer på din hårddisk och om du har otur som ligger just iTunes på dessa sektorer. Det kan vara lite vad som helst.

Om iTunes skulle krångla på Mac så botas det genom att slänga en plist från Applications upport i Library (biblioteket), men detta finns inte på Windows så den lösningen fungerar inte på din dator.

1
Bevaka tråden