Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många program buggar! Vad göra?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PowerBookG4 10.3.9 o om jag gör för många saker samtidigt på safari så lägger programmet av o en buggrapport kommer fram. Vissa sidor jag är inne på lägger av nästa vid första klicket.
Javaskript på SJ funkar inte heller.
Det kommer upp en ruta;
"Could not create dictionary: com.google.gwt.core.client.JavaScriptException: JavaScript TypeError exception: Undefined value"
Vad ska man göra åt detta?

Kanske dags att börja köra 10.4 , om en G4:a gillar 10.5 vill jag låta ngn mer insatt tala om.

Men jag tror att många av dina problem kommer sig av att du har ett rätt gammalt system i din maskin.

Så det går att "uppdatera" själv?

Jovisst.

men du behöver en ny skiva med OSX på. Antingen 10.4 (Tiger) eller 10.5 (Leopard).

Inom varje klarar man sedan nästa siffra (10.4.1 .... 10.4.9 etc). Den brukar kallas punktuppdateringen. Den kan man få via uppdateringsprogrammet som macen kör oftast en gång i veckan. Så installerar man 10.4 så står datorn en bra stund och hämtar ner senaste "punkten" (.9 eller vad det kan bli på 10.4)

Har man väl skivan brukar det vara tämligen odramatiskt, man stoppar i den, väljer starta om, håller nere "C" och väljer "Arkivera och installera". Brukar vara klart på en halvtimme.

Efter det kan man få uppdatera en del program, det varierar. Ju längre "spännvidd" mellan siffrorna, ju mer brukar man få att göra Du kanske får ladda ner en ny adium, en senare MSN... 77 updates till officepaketet.. osv. Det kan också gå galant, utan ngt som helst trassel.

Mitt råd är. Skaffa hjälp via kompis. Spara sånt som är viktigt på en minnepinne/Hårddisk/DVD. Skaffa skiva. Installera och arkivera. Kolla efter det vad som behöver uppdateras.
Gör detta när du har TID med att datorn kanske strular lite.

Har du ngn i din närhet som är "mackompisen" h*n som kan allt... som kan hjälpa dig ?

[Mitt råd är. Skaffa hjälp via kompis. Spara sånt som är viktigt på en minnepinne/Hårddisk/DVD. Skaffa skiva. Installera och arkivera. Kolla efter det vad som behöver uppdateras.
Gör detta när du har TID med att datorn kanske strular lite.
Har du ngn i din närhet som är "mackompisen" h*n som kan allt... som kan hjälpa dig ?]

Svar:
Nä, inga Mackompisar vad jag vet här i närheten. Får väl börja fråga runt... Jag gör väldigt gott kaffe o mat....

Får väl leta lite o se om jag hittar något. Käck va att "datatansvarig" på jobbet inte kan MAC men gav mig en ändå....

du har tur. Många hade fått nej direkt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-07 09:50

Har du minst 768 MB i minne så fungerar 10.5 bra även i en PB G4, själv har jag första Alu G4:an.

10.5 köper du enklast på www.apple.com/se och om du hellre vill använda 10.4 borde du kunna få tag i den hos någon Apple ÅF i din närhet.

Kan det vara så att saker o ting buggar för att det är för mycket "skräp" i datorn? för många program eller så?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 18:48

För lite plats på disken?
Du behöver MINST 5GB ledigt.

Yes!!

OSX samlar inte på sig "Skräp" på samma sätt som Windows gör.

Windows gör installation/avinstallation annorlunda och där leder det till att datorn börjar tröga och "tappa orken" när en tid gått. Man vinner då mycket på att radera hela burken och installera om på nytt.

En sak som däremot kan påverka är om du installerat många extraprogram - t ex "plugins" (utökar funktionen) på t ex Safari eller Firefox. Om man halkar lite efter i versionsnumren så kan det bli problem.

Jag tror att de problem du har beror på att du kör ett system som är ett antal år gammalt.
10.3.9 är ju så högt du kommer med de uppdateringar du kan ladda ner automatiuskt och gratis från Apple.

Hur länge sedan är det som din arbetsgivare gav dig det här arbetsredskapet?. Med lite tur och lite list kanske du kan motivera ett nyinköp. Apple har ju just kommit ut med maskiner som verkligen får det att suga i "göttetarmen" ....

Jag tror jag fick den typ... 2006 och den har krånglat ca 1 år med att vissa sidor buggar ner. (heter det så eller har jag bara hittat på det?!) T.ex kan jag gå in på en site, logga in, men när jag börjar läsa gästböcker så stängs hela safari av. Provade installera firefox men det sades att min dator inte hade rätt "nummerkombination". Nu är det ju så att jag fått en nyare Mac - en före detta kollegas. det är den jag just nu skriver på. (ser ni den stoooora skillnaden...) Den är kanske från 07. Men den känns också konstig. Den är vad jag förstår helt tömd och sen återinstallerade eller vad det heter. Men den får lite spader ibland och buggar ner när jag har word uppe och gör för snabba kommandon. Det gjorde aldrig den första datorn, FÖRRÄN idag....

Nu har jag fått som uppgift att lägga över alla mina dokument till den nya datorn från den gamla o använder mig av ett USB minne i brist på annan kunskap.
Jag kan inte tänka mig att jag kan få en ny mac. datorna är inte mitt främsta arbetsredskap i jobbet o så har jag förstått det så att nya medarbetare INTE får mac även om tanken var att vi som ville ha musikprogram. tex finale, skulle få det. Han visste väl inte bättre men jag är glad över min silvervän, förutom att det är alldeles för mycket dans (bugg alltså)

Du har såpass gammalt system att det främst är det du behöver byta upp dig på.

Hade du haft en PC hade du haft liknande problem om du suttit med gamla Windows 98 idag när de flesta kör XP (och en del kör vista).

Word är ett skitprogram och måste ges ett dussin "fixar" och "uppgraderingar" innan det ens klarar starta utan att smälla i samma sekund. Ren skit. Det kräver väl i stort sett senaste OS X och de senaste uppdateringarna för att må bra.

Som jag ser det skulle du behöva lite hjälp och support från någon som inte är en renodlad PC-IT-Tekniker. Från nån som kan mac helt enkelt.

Kan du ordna det ?

Klart att nya anställda inte får Macar, IT-avdelningen supportar bara vad iT-avdelningen kan... de är sällan intreserade av att såga av den gren de själva sitter på ...

Jag får kolla med mina vänners pojkvänner eller helt enkelt boka en session på MacHuset o pröjsa dem, eller förlåt, se till att jobbet pröjsar dem!

Föresten, varför hittar jag aldrig var man sätter igång nya diskussioner. det borde finnas ngt enkelt sätt..... vet du

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2009-01-09 06:25

Du väljer först t.ex. "Mac" överst på sidan sen en kategori i forumet och sen trycker du på "Ny Diskussion"-knappen som är över själva listan med olika diskussioner.

Se knappen mitt på bilden:

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 08:14

Jag tror inte att 10.3.9 är "för" gammalt.
Kan det vara så att det är dina minnen som spökar?

Yes!!

1
Bevaka tråden