Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Personlig fildelning bakom router?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 00:19

Har en iMac som står bakom en Dl-604 router. Routern har fått mitt enda fasta IP-nummer och tilldelar interna IP-nr till iMacen och gästdatorer.
I och med installationen av router hittar jag inte åt min iMac på distans för att komma åt mina filer.
Hur gör jag (mera exakt - är nybörjare i routervärlden...) för att hitta åt min dator igen?

Du måste aktivera den virtuella servern i din router. Dvs. att inkommande anrop från internet ska hänvisas till något av de utdelade IP-numren i ditt nätverk. I många fall kan man ange olika lokala IP-nummer för olika inkommande portar, FTP = 21, HTTP = 80 osv...

Dessa inställningar görs på de flesta routrar genom ett webbgränssnitt. Skriv in din Routers IP-nummer i en webbläsare och se vad som händer. För mig fungerar det att klicka på http://192.168.1.254/

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 00:40

Jag har använt webgränssnittet när jag ställde in routern och även varit inne och tittat på den virtuella servern.

Aktiveras servern genom att jag aktiverar en speciell ports koppling till ett internt IP-nummer? Vilken port i så fall? Läste i någon diskussion att det är port 548 - stämmer det?

När jag sedan försöker fjärransluta från annan plats, vilket IP-nummer skriver jag i rutan i "Anslut till server"?

Aktiveras servern genom att jag aktiverar en speciell ports koppling till ett internt IP-nummer?
Japp!

Vilken port i så fall? Läste i någon diskussion att det är port 548 - stämmer det?
Personlig fildelning är mig veterligen 548 och 427. Funkar det inte så kanske det går att helgardera sig genom att ange från 0-1000

När jag sedan försöker fjärransluta från annan plats, vilket IP-nummer skriver jag i rutan i "Anslut till server"?
Då skriver du IP-nummret som din router får av din Internetleverantör. Denna finns säkert att hitta i webbgränssnittet. Jag kan också skicka det till dig i ett Privat Meddelande.

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-04 00:51

Om din iMac fick tilldelat av router t.ex. 192.168.0.100. Då ska du skriva inne i virtuella samma IP nummer 192.168.0.100 och brevid skriva in port nummer 80 eller 21 (om du ska använda FTP).
När du är på annan plats, då ska du skriva IP nummer i din webläsaren (ett exempel), som du fått tilldelat av din internetleverantören, alltså din fasta IP nummer. Det kommer då leta sig igenom din DI-604 och brandväggen fram till din iMac.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 00:58

Tack för IP-uppgift, Martin. Sitter dock inte vid routern nu, utan kör hemifrån. Ska ta en titt på portinställningen imorgon. Ställde in port 548 mot iMacens interna IP-nr tidigare idag, men det verkar inte fungera. Hittar inte iMacen härifrån.

Skumt. Det låter som att du har gjort helt rätt. Kontrollera om du verkligen ansluter dig till rätt IP-nummer, att iMacen inte är i vila, att fildelningen verkligen är påslagen och att brandväggen är avslagen i systeminställningarna.

När du gjort allt detta, så bör det fungera.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 01:18

iMacen står antagligen i vila, men det fungerade bra att ansluta så när iMacen låg direkt mot nätet (utan router) med det aktuella IP-numret.

Måste den personliga brandväggen vara avslagen i iMacen, trots att den ställts in för att släppa igenom personlig fildelning? Fungerade också under ovanstående förutsättningar.

Ska testa ordentligt när jag är tillbaka på kontoret imorgon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-04 12:02

Brandväggen ska vara på men deaktiverad för den porten du ska kommunicera över (tex. 548).

Jag rekommenderar inte att man vidarebefordrar port 0 till 1000 till en klient då öppnar man för potentiella säkerhetsproblem (man kringår skyddseffekten hos NAT-funktionen i switchen). Man ska bara vidarebefordra och öppna de portar som behövs för att det ska funka, inget annat.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-04 14:39

Efter diverse pyssel verkar det nu fungera som det ska. Jag ställde in den virtuella servern att vidarebefordra port 548 och 427 mot iMacens interna IP-nummer och ställde in brandväggen att släppa igenom trafik från serverns interna IP-nummer, port 548 och 427 till motsvarande portar på iMacens interna IP-nummer. Efter omstart av iMacen fungerar det fint.

Tack för all god hjälp - det har varit guld värt!

1
Bevaka tråden