Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger vs. Leopard - halvtidssummering

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-02 10:32

Nu när Leopard får anses var en mogen release, hur står den sig strul/stabilitetsmässigt mot Tiger, rent generellt? (eller övht som i jämförelse med andra versioner?)

Åsikter?

Jag vet inte om jag är representativ för det här men.

Jag tycker mängden strul som är minskar hela tiden, det blir bara bättre och bättre för varje släppt uppdatering.

Å andra sidan tillhör jag dem som knappt haft ngt strul alls.
Precis när Leopard kom ut hade jag krux med att en del program bar sig konstigt åt.
Inget allvarligt, men vissa tog två månader på sig att komma ut med Leo-versioner.

Men, inga Kernel Panics, inga program som bombar ur, ingen hårdvara som knasar
(en HD har lagt av - men det kan man ju inte skylla på Leopard)

Så är du nervös för att byta till Leopard så får du nog ha Synnerliga Skäl för att låta bli, typ "Jag kontrollerar Hubble-teleskopet med min dator." Eller liknande

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-02 11:44

(Det var mer än allmän fråga som inte har med uppgradering att göra.)

Skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till Tiger på heltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 14:04

Tiger är fortfarande ett bra system. Leoparden är dock bättre, på alla punkter.

(utom möjligtvis strulet med afp)

Saknar inget från tiger men skulle sakna mängder från Leoparden

/Tangen

De problem jag har haft under tiden jag har kört 10.5 har varit relaterade till att drivrutinerna till Santa Rosa inte var mogna när jag fick min MacBook. Med uppdateringarna av Stacks och Spaces (tror det var med 10.5.2) så försvann det mesta jag hade att gnälla över. Jag tycker att Tiger känns gammalt när man är van vid Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 17:51

Hade i stort sätt inga problem med Tiger, har i stort sätt inga problem med Leopard. Mac OS X 10.5 är bättre på alla vis, många små detaljer som jag inte skulle vilja vara utan.

En liten generalisering men folk som gnäller över ostabilitet är samma folk som installerar allt de kommer över och stänger av funktioner i Mac OS X inre. Funktioner de inte har en aning om vad de gör via Terminalen.

Har Leopard på den nya Macbooken och Tiger på g5:an med 2*2,0 och 6GB internminne. Funderar på att installera Leopard även på den. Tror ni att det flyter på bra trots att den inte är Intel och har några år på nacken?

Är inte missnöjd med Tiger på något sätt och har inte kört Leopard tillräckligt länge för att kunna bedömma det, men är lite sugen på Time Machine och mycket sugen på nya iPhoto som kräver Leopard om jag fattat rätt.

Det ska absolut inte vara några problem att köra Leopard på en G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 16:07

Kör leopard hemma på en g5 imac funkar bättre än det gjorde med tiger

Ok. Tack för de svaren!

Det finns bara en sak som jag saknar med Tigern, och det är möjligheten att skicka SMS från adressboken. Egentligen en skitsak, men sjukt användbart för mig.

1
Bevaka tråden