Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro Hur mkt RAM ??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mkt RAM skall man bygga ut datorn med Quad Xenon Processor 8 Kärnor
Jag har 10 GB Ram idag men Max är 32 GB, är det ngt jag kan få nytta av i Logic t.ex om man bygger ut till t.ex 18 från 10 GB

Någon som vet... ??
Har svårt att tro att det endast handlar om hur många program man samtidigt kan ha öppnade, måste väl finnas ngn mer fördel!

10 GB räcker mer än väl för de grundläggande funktionerna och för att ha många program öppna samtidigt. Om du kommer märka någon prestandaökning med ännu mer RAM tror jag främst beror på hur stora filer du jobbar med.

Om du är osäker, kan du ju först prova att ta bort låt säga 4 GB och se om du upplever någon försämring. Om inte, är det tveksamt om du kommer uppleva en förbättring om du lägger till mer RAM. Tror i alla fall jag...

Jisses. 10 GB räcker! Jag lovar.

(Man ska ändå inte ha öppet en j-a massa program när man kör tunga apps som Logic eller FCP. Program gör plötsligt en massa grejer i bakgrunden som kan störa t.ex. renderingar. I pro-sammanhang har man inga program öppna som man absolut inte behöver för produktionen som rullar.)

Om man jobbar med bara mjukvarusyntar som East West och Omnisphere där filernaär flera hundra MB stora / ljud.. har jag ingen nytta av mer Ram då ?
Varför skall man ha 32 GB i en burk om det bara har med hur många program man kan ha öppet samtidigt att göra det låter som ramminnet har med annat och göra också.

OSX är ju som alla vet väldigt minnesslukande men frågan är ju bara om man har nytta av att fläska på med mera minnen om inte Logic i mitt fall utnyttjar det på bästa sätt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-08 17:09

Ett bra sätt att hålla koll på nyttjat ram är att installera menu meters. Nyttjar du inte allt i dag så finns det ingen anledning att utöka.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-08 17:31

När det gäller ljud är det ju enkel mattematik,

antalet samtidiga mjukvarusynthar * storlek på ljudfilerna * antalet samtidiga ljud du vill använda = fingervisning om antalet Megabyte ram.

Om du har 5 synthar där du har 10 ljud i varje synth som är 300 Mbyte stora så blir det 15 000 Megabyte eller 15 Gigabyte ljud. När jag säger SAMTIDIGT så menar jag såklart samtidigt, ljud som du använder, fast inte för sekunden kan lätt swappa till hårddisk då dom inte används om dom inte ligger väldigt nära varandra (ms) så det blir en delay.

Så med 32 Gigabyte kan du använda kanske 30 Gig till ljud (1Gig till os och 1G till logic eller vad du använder) det ger 100 ljud samtidigt, då måste du göra rätt avancerade sound för att det ska bli ett problem

Om vi vänder på det - har du problem idag med 10g? Jag har själv 8 gig i min burk och jag kör en hel del FCP med HD video och det flyter på nice.

1
Bevaka tråden