Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se fyller två år idag! (2009-01-08)

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag firar vi två år på 99.se!

Tiden har verkligen gått fort - den 8:e Januari 2007 lanserade vi 99.se som en sammanslagning av 99mac.se, 99musik.se och 99pod.se. Domännamnet 99.se köpte vi (dyrt!) någon månad innan dess när dom tekniska förberedelserna inleddes.

Sajten fick en ganska knackig start efter att jag omedvetet misslyckats med en fas i importen av konton så ungefär 2500 konton - tyvärr många av våra mest aktiva medlemmar - hade problem med sina kontoprofiler och inloggningar. Det tog flera månader innan alla dessa problem var lösta.

Google valde också att helt strunta i sajtinnehållet under några månader innan vi återigen klättrade bland sökresultaten - något som gjorde att antalet besökare sjönk kraftigt under våren 2007.

Så här två år senare ser det betydligt mer positivt ut. Sajten har fått mer än 30.000 nya medlemmar (!) och ser fräschare ut än någonsin. Vi har ett solitt rykte som ett riktigt kunskapsrikt och seriöst forum där man får bra svar på sina frågor.

Medlemsundersökning
Våra veteraner som bidragit med större delen av innehållet deltog i en medlemsundersökning under december där vi fick massor med intressant feedback. Jag kommer presentera resultaten här idag och under dom närmaste dagarna.

Jag börjar också maila vinnarna i den utlottning som medföljde undersökningen från och med idag - det kommer dock ta ett par dagar innan jag har nått alla. Tyvärr kan jag inte släppa namnen på vinnarna här utan ni som vunnit kan väl skriva en rad i tråden?

5 Mest önskade funktioner (December 2008 - före uppdateringarna)
80.9% - Förbättrade sökfunktioner
71,3% - Köp & sälj sida
59,4% - Tester av Macprodukter
53% - Köpguide för Mac, iPod, iPhone
45,6% - Wiki

Däremot står det helt klart att vi inte kommer ge alla medlemmar möjlighet att blogga på 99.se - en klar majoritet var direkt emot den idén.

Intresset för köp & säljsidorna var oväntat stort, något som vi ska titta närmare på. 99mac tog över sajten MacTorget.nu under December 2008 (vilande just nu) vilket kan vara en lösning, det finns även andra lösningar som använder medlemsdatabasen i vBulletin. Vi kommer försöka täcka alla ovanstående punkter i kommande uppdateringar.

Veteranernas åsikter om 99.se (December 2008)

90,4% : Tillgänglighet & serverprestanda
89,6% : Förtroende för sajten
86,2% : Intressant Innehåll
81,4% : Aktivitet i forumet
80,7% : Trevliga medlemmar
77,5% : Utseende och menyer
71,4% : Moderation av diskussioner
59,2% : Lätt att hitta det jag söker
36,1% : Möjlighet att hitta nya vänner

% = Andel svarande som angivit "mycket bra" eller "bra" på respektive fråga.

Undersökningen gjordes i December 2008 innan dom senaste uppdateringarna men visar tydligt att vår styrka är ett intressant, aktivt forum som folk har förtroende för. Sajten är också snabb och har hög tillgänglighet (tack vare vår nya QuadCore Xserve!).

Dom relativt låga siffrorna för utseende & menyer och möjligheten att hitta rätt har vi jobbat hårt på i dom senaste uppdateringarna. Och möjligheten att hitta nya vänner hoppas vi ska öka med ett antal "sociala funktioner" här på sajten även om vårt fokus alltid kommer vara kunskap och möjligheten att få bra svar i forumet.

Det ska bli väldigt intressant att följa upp detta om 6 månader med 99.se veteranerna.

Du som inte redan fyllt i enkäten kommer få en möjlighet i vår allmänna undersökning som kommer skickas ut tilla alla medlemmar efter att vi fixat aktuella buggar och implementerat klart dom ändringar som är på gång (99.se version 1.5 och 1.6).

Resultaten i uppdateringen visade att varumärket 99mac fortfarande är väldigt starkt. 99web är numera slukat av 99mac och du har kanske noterat att våra templates numera saknar logotyper för 99.se, 99iphone och 99ipod - alla dessa är numera 99mac.

Bland våra ca 1100 veteraner svarade man följande på frågan "vilken del av 99.se är mest intressant för dig":

71.4% - 99.se/mac/
24.6% - 99.se/musik/
3.0% - 99.se/iphone/
0.9% - 99.se/ipod/

99musik blir fristående?
En del av medlemsundersökningen tog upp huruvida 99musik ska bli en helt fristående sajt igen. Följ diskussionen här:
Medlemsundersökning 99musik

Framtiden
Baserat på resultaten i undersökningen har vi redan genomfört ett antal förändringar här på 99.se. En akut uppdatering i December med en förbättrad sökfunktion och sen helgens uppdatering till version 1.5 har givit oss en fräsch start på året. När dom sista buggarna i vårt nya projektsystem är utstampade är det dags för version 1.6.

Jag ser fram emot ett riktigt kul år på 99an med er alla!

Grattis 99.se & alla medlemmar till två lyckade år!

Jag har börjat skicka ut mail till alla vinnare i undersökningen men det kommer ta minst 24 timmar innan jag fått iväg allt

Måttinformation för dig som vunnit en svart 99mac t-shirt:

Mått Bröst/Längd per storlek:
Small: 45/63cm
Medium: 49/66cm
Large: 53/69cm
XL: 57/72cm
XXL: 61/74cm

Ursprungligen av Björnström:

Jag har börjat skicka ut mail till alla vinnare i undersökningen men det kommer ta minst 24 timmar innan jag fått iväg allt

Måttinformation för dig som vunnit en svart 99mac t-shirt:

Mått Bröst/Längd per storlek:
Small: 45/63cm
Medium: 49/66cm
Large: 53/69cm
XL: 57/72cm
XXL: 61/74cm

Jag missade tävlingen för att jag hade regat in fel emailadress (gammal adress)... så jag kommer inte i närheten av en sådan snygger tröja.
Jag skulle därempt vilja köpa en.

Går det?

Hur förfara, om så är möjligt.

Preiz ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 09:57

Grattis 99, o Grattis alla ni som jobbar med de hela! Ni gör ett underbart bra jobb att få fram så mycket som möjligt av de som användarna vill ha o behöver ha. Aldrig träffat på ett Forum som jobbar så bra på den biten!
Så:
"Grattis på födelsedagen!",
"Happy Birhtday!",
"Veels geluk met jou verjaarsdag!",
"Tillykke med fodselsdagen!",
"Joyeux Anniversaire!",
"Lá breithe mhaith agat!",
"Gratulerer med dagen!",
"Hyvää syntymäpäivää!",
"Alles Gute zum Geburtstag!"

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-08 10:27

Grattis på födelsedagen

Tack för att ni gör det så gott. )

  • Medlem
  • 2009-01-08 12:39

Vad står 99 för? :/

Ursprungligen av Dalle:

Vad står 99 för? :/

När 99mac startade var det en förkortning för 99% Macintosh diskussioner. Med andra ord 99% on-topic och 1% livsstil (offtopic). Den mixen har vi försökt hålla på 99mac ända tills idag men det är en något annan "mix" på musikdelen.

  • Medlem
  • 2009-01-08 13:01
Ursprungligen av Björnström:

När 99mac startade var det en förkortning för 99% Macintosh diskussioner. Med andra ord 99% on-topic och 1% livsstil (offtopic). Den mixen har vi försökt hålla på 99mac ända tills idag men det är en något annan "mix" på musikdelen.

Ok, tackar! Och Grattis!

Det är bara att sälla sig till hyllningskören. Resan har varit lång - alltsedan man gick med i maj 2001 - snart 8 år - från 99mac.com till nu 99mac.
Grattis och tack till er alla som sliter med forumet.

Så här kunde ett mail se ut från "99mac.com" 2001 - lite nostalgi

Hej!

Jag ville bara berätta att 99mac.com arrangerar en stor träff i Stockholm
den 7:e Januari på Nalen i centrala Stockholm. Vi kommer bland annat visa
Macworld Expo 2002 ifrån San Francisco via satellitlänk.

Det låter väl inte så dumt?

Vi har en bar med fullständiga rättigheter också. Och en liten auktion. Och
det blir jättetrevligt på vår första träff för 99mac.com - nästan alla
administratörer och moderatorer kommer! En liten hake bara: det finns plats
för 150 sittande och 50 stående i baren. Gissa om många vill komma!

Läs mer här:
<http://www.99mac.com/mwsf2002/>

Där hittar du all information du behöver: tider/datum/priser/anmälning osv
osv. Se till att boka plats omedelbart om du vill ha en chans att få en
sittplats. Och se också till att ha en riktigt god jul! Vi ses på 99mac.com
i julhelgen...

OBS! Alla frågor om Expo sändningen hänvisar jag till en annan epostadress:
<[email protected]>

Med vänliga hälsningar

Martin Björnström
Administrator

-- 99mac.com - 99% Mac diskussioner --
Web: http://www.99mac.com
Mail: info@99mac.com
ICQ#: 78300353

INFORMATION
-----------------------------------------------------------------------
99mac.com är ett diskussionsforum för professionella Macintosh-
användare. Här finns tusentals inlägg om ämnen som Powerbook, MacOS X
och Digital Bild. Nu även med radannonser och lediga jobb.

Tipsa gärna lämpliga vänner och bekanta om vårt diskussionsforum.
Det är kostnadsfritt att bli medlem.

Frågor och kommentarer? Skicka epost till:
<[email protected]>

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-08 12:47

Grattis...

Grattis!

Grattis! Bästa Mac-sidan i Sverige. Kanske bäst i världen till och med?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-08 13:35

Grattis från mig också.

Har varit inne mycket på den här sidan och fått hjälp.

Sedan tycker jag om att bara gå in och läsa lite här och där om olika saker bara för att det är roligt.

99.se är sidan som jag går in på dagligen.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2009-01-08 13:40

Ett stort Grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 14:09

Grattis

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 15:59

Grattis till er som initialt startade detta utmärkta forum och grattis till alla som hjälper till att hålla det utmärkt.
Ingen nämd, ingen glömd.

Yes!!

Grattis!

Sweet att blivit upp-bumpad till veteran!:)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 16:13
Ursprungligen av monkey_man:

Grattis!

Sweet att blivit upp-bumpad till veteran!:)

Jag med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 16:38

Grattis på 2-årsdagen!

Grattis hela 99an!

Spelar Nenas gamla hit för att fira

<---- Ja jädrans, nu var man med i Nam också

Säger samma sak, Ha den äran på födelsedagen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 19:29

Grattis. Rolig, intressant och nyttig sajt. Hoppas den får leva vidare i många år till.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-08 21:45

Grattis!

  • Medlem
  • 2009-01-08 22:25

Grattis! Det här är ett stört bra forum, som dessutom är trevligt!

Gratulerar! Känns som mycket har avhandlats på 2 år!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-08 23:03

Grattis!!

Grattis, listar ni vinnarna någonstans?

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Grattis, listar ni vinnarna någonstans?

När vi skapade enkäten ville vi att folk skulle vara så anonyma som möjligt så jag har inte användarnamnen på vinnarna - endast epostadresserna och dom vill jag inte lägga upp här. Förhoppningsvis kommer vinnarna ge sig till känna här i tråden.

Har redan skickat ut ett tjugotal vinnarmail och det kommer mer idag (fredag svensk tid).

Grattis och tack för ett bra forum

Bevaka tråden