Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sådan är han - 99.se veteranen

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo - våra mest aktiva medlemmar är oftast en "han" visar vår medlemsundersökning bland cirka 1.100 veteraner.

Den genomsnittliga 99veteranen är en man strax över 30 år som har fast arbete eller egenföretagare. Han kör Mac OS X på en MacBook Pro eller MacBook. Äger minst en iPod och har troligen en iPhone. Dessutom besöker han 99.se minst en gång om dagen.

Känner du igen dig?

99veteranen - snabbfakta:

Kön:
97,6% män
2,4% kvinnor

Ålder:
0-17 år: 2,2%
18-24 år: 13,9%
25-34 år: 40,8%
35-44 år: 30,1%
45-54 år: 9,0%
55-64 år: 3,4%
65- år: 0,5%

Sysselsättning:
Arbete: 59,3%
Egen företagare: 16,4% (riksgenomsnitt: 6,5%)
Student, högskola: 13,8%
Arbetssökande: 3,9%
Student, grundskola: 1,5%
Övrigt: 5%

Vilket operativsystem använder du huvudsakligen?
Mac OS X: 79,4%
Windows: 18,1%
Linux: 1,2%
Övrigt: 1,0%

Vilka av följande produkter äger du?
iPod: 67%
Powerbook/MacBook Pro: 44%
Stationär PC: 43%
iBook/MacBook: 41%
iPhone: 39%
iMac: 34%
Bärbar PC: 31%
PowerMac/Mac Pro: 27%
Mac mini: 18%
Apple Bildskärm: 18%
AppleTV: 7%

Kommentar: 32% angav att dom äger minst två iPods (!) och 6% angav att dom äger minst två iPhone.

Hur ofta besöker du 99.se?
Flera gånger per dag: 32,9%
Dagligen: 31,8%
Varje vecka: 23,2%
Varje månad: 10,9%
Sällan: 1,3%

Roligt med statistik? Kommentarer?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-08 08:59
Ursprungligen av Björnström:

Den genomsnittliga 99veteranen är en man strax över 30 år som har fast arbete

Check!

Jag tillhör nog majoritetsgruppen i de flesta fallen där, ja.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-08 10:22
Ursprungligen av hugin:

Check!

Jag tillhör nog majoritetsgruppen i de flesta fallen där, ja.

Jag känner mig lite som en minioritet.
Men vad roligt med lite statistik. Kul at se.

Ursprungligen av hugin:

Check!

Jag tillhör nog majoritetsgruppen i de flesta fallen där, ja.

Just fan, du är ju gammal! Hade glömt det.

liiiiite drygt över 30 o egen företagare.... men annars så

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-08 09:04

Inte konstigt att det här ses som ett talibanfäste

Jodå, nog stämmer mycket in på mig allt, även om de flesta av mina maskiner inte ägs av mig utan av jobbet

Samma här...it's me

Mvh

Hmm, få se nu. Man, 32 år, egenföretagare, kör Mac OS X på en MacBook Pro, har två iPods, en iPhone, besöker 99mac flera gånger dagligen. Näe, jag känner inte alls igen mig i dessa generaliseringar...

Ärligt talat behöver jag inte två iPods, men hur lätt är det att sälja en 80 GB iPod där jag graverat in texten "Twisted Sister Forever" samt min epostadress?

Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, få se nu. Man, 32 år, egenföretagare, kör Mac OS X på en MacBook Pro, har två iPods, en iPhone, besöker 99mac flera gånger dagligen. Näe, jag känner inte alls igen mig i dessa generaliseringar...

Ärligt talat behöver jag inte två iPods, men hur lätt är det att sälja en 80 GB iPod där jag graverat in texten "Twisted Sister Forever" samt min epostadress?

Var du full när du graverade den eller tycker du så?

Ursprungligen av jurassic579:

Var du full när du graverade den eller tycker du så?

Jag tycker så, på riktigt! Under många år hade jag TS-loggan som avatar här faktiskt (med julgransbelysning vid jul till och med)

Jag har en teori om att musiken man lyssnar på när man är 8-10 år (om man aktivt lyssnar på "vuxen" musik då) sätter djupa spår och för min del var det så. Så det är ju knappast en objektiv åsikt, men allt är ju en smakfråga ändå. Till skillnad från en del annat (typ Herreys) så håller Twisted Sister för lyssning än idag i min värld.

Okej, nu är jag bara (om några dagar) 24, men annars stämde det in bra

EDIT: Läskigt är väl ändå att man lyckats bli veteran på lite mer än ett år?

Stämmer rätt väl även på mig! Den kalla statistiken avslöjar en...

Samtidigt är det en ära att få vara del av något så stort som 99.se. Jag minns när Martin B. tipsade om 99mac och jag gick med. Då var det kanske 50-100 medlemmar. Sedan dess har jag alltid fått svar på alla frågor jag haft i ämnet mac. Jag säger bara tack till er alla veteraner som har bidragit till detta!

Mvh Artistfinder.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-08 10:19

Stämmer alldeles för bra in på mig med, förutom att jag grovhånglar med Pezemaskiner också.
Och antagligen spelar mer än vad som är nyttigt... men så går det när man en gång i tiden köpte Peze bara för att spela Counter-Strike.

Det enda som inte stämmer är besöksfrekvens. Jag hittar inte in här lika ofta som förr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 11:16

Man
27 år
Arbetar
Kör Mac OS X
på en MacBook Pro
äger en iPod
besöker 99 fler ggr per dag

Jag ÄR 99veteranen personifierad.

Roligt att för en gångs skull tillhöra en minoritet, 3,4 %. Sen står det inte veteran under namnet än trots att så utlovats men det kommer väl.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Roligt att för en gångs skull tillhöra en minoritet, 3,4 %. Sen står det inte veteran under namnet än trots att så utlovats men det kommer väl.

Det beror på att din valda titel är supporter (du är alltså både supporter och veteran!).
Välj titel här: http://www.99.se/titel/

(ovanstående meny fungerar bara för den som faktiskt har två tillgängliga titlar - exempelvis en medlem+supporter, veteran+supporter, moderator+supporter etc)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-08 15:52
Ursprungligen av Björnström:

Det beror på att din valda titel är supporter (du är alltså både supporter och veteran!).
Välj titel här: http://www.99.se/titel/

(ovanstående meny fungerar bara för den som faktiskt har två tillgängliga titlar - exempelvis en medlem+supporter, veteran+supporter, moderator+supporter etc)

Fungerar inte för mig trots meddelandet i högermarginalen om att jag är veteran.

Ursprungligen av MacJake:

Fungerar inte för mig trots meddelandet i högermarginalen om att jag är veteran.

Samma här, men jag är glad ändå

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-08 11:30

Kön: 2,4% kvinnor
Ålder: 55-64 år: 3,4%

Här hör man minsann till minoritetsgruppen.
Men det är helt ok

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-15 13:51
Ursprungligen av Eva:

Kön: 2,4% kvinnor
Ålder: 55-64 år: 3,4%

Här hör man minsann till minoritetsgruppen.
Men det är helt ok

Men Eva, dom måsta ha satt helt fel åldersgrupp på dig Du är väl inte en dag över 25

Åldern var väl det som inte stämde in på mig...
Och min macbook kommer nog bytas tillbaks mot en iMac inom det närmaste året.

Hmm, stämmer in allt för bra...

31 år, egen företagare, OS X, Macbook + powerbook, 2 st iPods, flera besök per dag. He he.

  • Medlem
  • 2009-01-08 14:18

Jag hör till minoriteten.

18 år och student, annars så stämmer allt in. OS X på MacBook (och många andra maskiner...). 2 iPod 4G, 1 iPhone (borta ), 1 iPhone 3G. Besöker 99 många gånger per dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 15:01

Hmmm, skall se här.

32år, arbetar, OSX primärt, Macbook, hånglar med Windows på PC dagtid men det är mer mot min egen vilja, har en ipod och en iphone och är här inne flera ggr dagligen.

Japp, jag är tydligen också en urtyp för 99.se

Haha, jag är min egen minoritet här

18 år, studerar, kör Linux, äger PC, besöker sällan forumet (numera).

"99.se besöks 99 gånger under dagen av mig."

EDIT: Eh, nej? Jag besöker 99.se 99 gånger under dagen. Annars är det ju galet. Känns nästan som om 99.se har fler användare än mig, va'?

Senast redigerat 2009-01-08 19:22

Man, 45 år

Arbetar inom IT
Kör Mac OS X och Vista
Kör det på en Macbook Alu (OS X och Vista) och hemma har jag en iMac
Äger en iPhone och 2 stycken iPods
Är inne på 99.se dagligen

  • Medlem
  • 2009-01-08 16:20

Man, 35 år.

Arbetar med IT.
Kör Vista och XP hemma, på jobbet är det allt från Windows 2008 Server till Solaris via linux.
Äger inget apple-relaterat.
Är inne på 99musik dagligen.

Bevaka tråden