Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart någonstans hamnar filerna (.dmg) när man installerar ett program på en mac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kommer jag med en riktigt dum fråga:

Vart någonstans hamnar filerna (.dmg) när man installerar ett program på en mac?
Inte i programmappen i alla fall.
Jag kopierar över programmet manuellt varje gång.

Mac är så nytt för mig

Diskimage (.dmg) är skivavbild Alltså en fiktiv skiva där installationfilerna ligger. Det kan vara en fil som du ska dra över till programmappen eller ett installationsskript. Det beror på hur programmeraren har bestämt.

Om du laddar hem ett program från nätet hamnar .dmg där du har ställt in webbläsaren. Själv har jag valt mappen Hämtade filer, men det är en smaksak. När du öppnar .dmg hamnar en skivsymbol på skrivbordet Den ser ut och fungerar som vilken skiva som helst, men är utan hårdvara (är det begripligt?) En fiktiv skiva.

Enkla, små program, sådana som du ska dra över till programmappen kan ur Macens synvinkel läggas var som helt. Tror att vissa program kan köras direkt från den fiktiva skivan. Det är dock lämpligt att placera programfilerna i programmappen för att själv kunna hålla reda på grejerna.

Jag har en undermapp i programmappen "Andra program" där jag installerar det jag får möjlighet att välja plats för. På så sätt blir det enklare om jag t.ex. behöver insallera om systemet. Då kan jag tillfäligt lägga över hela mappen till en annan disk ch sedan kopiera tillbaka allt.

Hoppas det här kan hjälpa dig
//tm

Det finns redan massor av trådar här som behandlar den frågan.

Här är en bra tråd att börja i. Den innehåller länkar till andra trådar i ämnet:
http://www.99.se/mac-os-x/238606-hur-fungerar-hanteringen-program-i-mac.html

Och söker man lite, så kan man nog hitta ännu fler.

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden