Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork goes cloud

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 18:53

Bland annat Appleinsider skriver att Apple kommer lansera ett webbaserat iWork.
SproutCore och HTML5 ska vara hjärnan bakom.

Källa: http://www.appleinsider.com/articles/08/12/31/apples_iwork_suite_rumored_to_go_web_based.html

Vet du vad det kommer att innebära ?
Att iWork (som jag mest använder) kommer att likna iWeb; dvs att man kan få över text till webben smidigt ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 20:51
Ursprungligen av KaRo:

Vet du vad det kommer att innebära ?
Att iWork (som jag mest använder) kommer att likna iWeb; dvs att man kan få över text till webben smidigt ?

Ja, att programmet finns på webben också. Ett bra exempel finns här.

Ursprungligen av Leftrustle:

Låter bra, så länge de traditionella programmen kvarstår. Men om man kan komma åt allt online och även redigera vore det fint, speciellt från en iPhone.

Precis, allt annat är ju självmord. Antar att det kommer som en extra feature till MobileMe.
Skulle nog gärna se att man kunde redigera dokument direkt i iPhone istället för att gå omvägen runt Safari. Men alla tre vore ju fint men framför allt att det inte är så buggigt som MobileMe var i början.

Låter bra, så länge de traditionella programmen kvarstår. Men om man kan komma åt allt online och även redigera vore det fint, speciellt från en iPhone.

Nu snackas det om iMovie också; det och komplett iPhoto låter mest vettigt. Utmanare till Flickr/Youtube för finsmakare. En bloggtjänst på det (utvecklad variant av iWebs som tillåter flera användare etc.) så har de en kund hos min familj.

http://www.macrumors.com/2009/01/01/imovie-to-receive-update-and-move-online/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 21:46

Jag som inte hajar men var är fördelen? Jag förstår inte.

Jag är inte så förtjust i "cloud computing", men det låter väl bra som en utmanare. Apple behöver nog bredda marknadsandelen på iWork för att det ska komma längre, och där är det en bra idé att lägga ut det så att det blir mer lättillgängligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 00:16

Tror inte att det är prio ett att att öka iWorks marknadsandel. De är nog nöjda att erbjuda ett alternativ till Microsoft Office.

Kan inte se iMovie som webapp, alls. Däremot kanske ett förenklat sätt att trimma småsnuttar till Youtube eller liknande. iPhoto känns lite mer vettigt för att kunna småpilla med bilderna.

iWork känns mer genomförbart. Kanske att man kan öppna och redigera bilagor i MobileMes webmail.

Tror det skulle vara nästan omöjligt att lägga in alla funktioner och får det att funka i en bra hastighet. Men jag tror att funktioner både från iWork och iLife kommer till MobileMe.

Som Gruber skriver:

Sure, iMovie as a web app. Uh-huh. Slogan: “And you thought USB was slow.”

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Som Gruber skriver:

Sure, iMovie as a web app. Uh-huh. Slogan: “And you thought USB was slow.”

Ja, det var ungefär vad jag tänkte också, fast inte lika fyndigt formulerat.

En webbkoppling eller lightvarianter av vissa program på webben - visst. Men att programmen enbart skulle bli webbprogram? Inte en chans.

Jag filmade 50 gig HD-video med min lilla konsumentkamera under 2008, skulle inte önska min värsta fiende att behöva redigera det över nätet

Ursprungligen av Adrian B:

En webbkoppling eller lightvarianter av vissa program på webben - visst. Men att programmen enbart skulle bli webbprogram? Inte en chans.

Som sagt

Ursprungligen av Adrian B:

Som sagt

Det var väl ingen som trodde på allvar?

Ännu en halvdan produkt från Apple, skulle jag vela säga. Har svårt att se målgruppen som vill betala för en tjänst där det enda som händer är att man kan kommentera.

Förstår iofs Apple, de har säkert fått mycket krav från användare som vill kunna lämna ut Pages-dokument för feedback även till Windows-folk, eller personer utan Pages, men när en sådan ganska banal tjänst (om man jämför med Google Docs) ska kosta pengar börjar jag undra.

Förstå mig rätt, jag tycker tjänsten verkar riktigt snygg och välbyggd, men jag undrar om det blir någon succé?

(En annan halvdan produkt från Apple är inbyggda rättstavningen; skrev "ag" istället för "jag"; ville den rätta till "agg". "att se" har ett grönt streck under sig; vill den rätta till "attse". Snyggt...)

Ursprungligen av Leftrustle:

Det var väl ingen som trodde på allvar?

Jag hoppas inte det, men det rapporterades ändå rätt friskt på nätet. Och då menar jag inte bara det högst osannolika i att iMovie skulle bli webbaserat, utan även själva huvudryktet att iWork endast skulle bli webbaserat. Man ska inte underskatta hur konstiga rykten kan bli "sanningar" på kort tid (*host*IDG*host*)

Ursprungligen av Leftrustle:

Förstå mig rätt, jag tycker tjänsten verkar riktigt snygg och välbyggd, men jag undrar om det blir någon succé?

Jag delar din undran, är lite tveksam till det också. Just att det kostar och att Google är rätt starka i sina gratistjänster.

Ställer samma nyvakna fråga som Acke, vad är fördelen?

Om jag sitter i skogen med min bärbara och vill ordbehandla. Skall det inte funka då, bara för att jag inte har ngn nätkoppling... ?
Är det ngt fel i att ha programmen på hårddisken?

Ngn Nätdator har ju bland annat SUN försökt göra de senaste 30 åren ... och det har ju slagit igenom på bred front som ni märker...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 00:49
Ursprungligen av Goflorp:

Ställer samma nyvakna fråga som Acke, vad är fördelen?

Om jag sitter i skogen med min bärbara och vill ordbehandla. Skall det inte funka då, bara för att jag inte har ngn nätkoppling... ?
Är det ngt fel i att ha programmen på hårddisken?

Ngn Nätdator har ju bland annat SUN försökt göra de senaste 30 åren ... och det har ju slagit igenom på bred front som ni märker...

Man ska ju kunna skriva offline också. Funktionen att spara ned webapps kommer i och med Safari 4. Men då kan ma väl lika gärna göra det i vanliga Pages. Jag tycker det verkar som en hypad teknikdröm, lite som WAP var en gång i tiden.

Tillägg: Tycker inte cloud computing är lika värdelöst som WAP var ok?

Senast redigerat 2009-01-02 01:32

Men... Vad är det för fel att kunna komma åt sina filmer, foton, dokument även från svärmors Windows dator? Och kunna göra enklare redigering om det skulle behövas? Använder Google Docs flitigt, och Flickr, där jag kan sortera.

Handlar givetvis inte om att ersätta desktop-applikationerna helt ut, då tar Apple självmord. Det handlar om tillgänlighet, mer än bara att inhämta informationen man sparat på nätet, utan även kunna redigera småsaker oavsett vart man är.

Något annat är givetvis otänkbart. Originalartikeln på 9to5mac nämner inget om att desktopvarianterna ska dödas, de sätter ett frågetecken kring det. Och vad Apple visat hittils är att så inte är fallet, då skulle Mail och Adressboken samt iCal redan varit borta från dockan...

Så tagga ner lite, och njut av möjligheterna istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 13:38
Ursprungligen av Leftrustle:

Men... Vad är det för fel att kunna komma åt sina filmer, foton, dokument även från svärmors Windows dator? Och kunna göra enklare redigering om det skulle behövas? Använder Google Docs flitigt, och Flickr, där jag kan sortera.

Handlar givetvis inte om att ersätta desktop-applikationerna helt ut, då tar Apple självmord. Det handlar om tillgänlighet, mer än bara att inhämta informationen man sparat på nätet, utan även kunna redigera småsaker oavsett vart man är.

Något annat är givetvis otänkbart. Originalartikeln på 9to5mac nämner inget om att desktopvarianterna ska dödas, de sätter ett frågetecken kring det. Och vad Apple visat hittils är att så inte är fallet, då skulle Mail och Adressboken samt iCal redan varit borta från dockan...

Så tagga ner lite, och njut av möjligheterna istället.

Du skriver så smart men här taggas inte ner någonting!

Vad skulle detta innebära med tanke på FRA-lagen och andra kommunikationsövervakningslagar?
Då skulle allt man skriver potentiellt kunna avlyssnas av diverse myndigheter? Vet någon om det finns motsvarigheter till FRA-lagen i USA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 20:16

Nu är det uppe i alla fall.

Är det bara jag som kan se filerna samt lägga in kommentarer? Dvs inte ändra i filerna? Eller det har inte alls varit tanken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 21:44
Ursprungligen av jacoblo33:

Är det bara jag som kan se filerna samt lägga in kommentarer? Dvs inte ändra i filerna? Eller det har inte alls varit tanken?

Som jag förstår det ja. Kommer antagligen i 2.0.
Ryktet var lite luddigt. Fick mig att gå upp i varv i alla fall.

Ursprungligen av jacoblo33:

Är det bara jag som kan se filerna samt lägga in kommentarer? Dvs inte ändra i filerna? Eller det har inte alls varit tanken?

Nej, de du delat dokumentet med kan kommentera också. (om det var så du menade)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:30
Ursprungligen av akerstrom:

Nej, de du delat dokumentet med kan kommentera också. (om det var så du menade)

Jag tror han menar ändra som i redigera i dokumenten inte bara kommentera.

Det var redigeringensfunktionen jag tänkte på och hade varit guld värd. Annars ska det rätt mycket till för att folk ska vara villiga att betala för tjänsten. Men vi får väl se hur det går...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:40
Ursprungligen av jacoblo33:

Det var redigeringensfunktionen jag tänkte på och hade varit guld värd. Annars ska det rätt mycket till för att folk ska vara villiga att betala för tjänsten. Men vi får väl se hur det går...

Tror inte tjänsten kommer kosta. Det är en bonus till de som köper iWork.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 00:26
Ursprungligen av acke:

Tror inte tjänsten kommer kosta. Det är en bonus till de som köper iWork.

iWork.com kommer att kosta. Det har Phil redan sagt. Under beta perioden är den gratis men sen kommer det att kosta. Jag gissar på $99/år. Uselt när Google Docs är gratis!

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:52
Ursprungligen av Robo-X:

iWork.com kommer att kosta. Det har Phil redan sagt. Under beta perioden är den gratis men sen kommer det att kosta. Jag gissar på $99/år. Uselt när Google Docs är gratis!

//Rob

Ja det sa han ja. fee och free based låter bra lika när den mannen med talfel talar. Så man ska komma med sin input, önska saker (rapportera buggar gratis och komma på bra idéer gratis) för att sedan betala för det. Ajaj.

Ursprungligen av acke:

Ja det sa han ja. fee och free based låter bra lika när den mannen med talfel talar. Så man ska komma med sin input, önska saker (rapportera buggar gratis och komma på bra idéer gratis) för att sedan betala för det. Ajaj.

Ja, det minsta de kunde göra var väl att få det till en del ab Mobile Me.

Och jag säger fail på Mobile Me; när de måste lägga in Flickr-integration till iPhoto istället för att förbättra Mobile Me's fotogallerierpå något sätt alls så har man i mina ögon gett upp.

Inte heller iWeb-delen uppdaterades alls, vad jag kan se.

Fast Flickr är gratis, till skillnad från Mobile Me. Så det är väl trevligt att jag som inte har MobileMe kan publicera mina bilder gratis? Tycker inte att det går att jämföra eller att Mobile Me är "fail" pga det.

iWeb har ett par viktiga funktioner som saknades i förra, t.ex FTP och möjligheten att hantera flera sidor.
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2009/01/06/macworld-ars-first-impressions-of-the-forgotten-iweb-09

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Fast Flickr är gratis, till skillnad från Mobile Me. Så det är väl trevligt att jag som inte har MobileMe kan publicera mina bilder gratis? Tycker inte att det går att jämföra eller att Mobile Me är "fail" pga det.

iWeb har ett par viktiga funktioner som saknades i förra, t.ex FTP och möjligheten att hantera flera sidor.
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2009/01/06/macworld-ars-first-impressions-of-the-forgotten-iweb-09

Flickr är inte gratis om man ska använda det på riktigt (dvs. mer än ett album etc.), så det argumentet tycker jag inte håller. Flickr är kraftfullare och snabbare, men kostar mindre. Därav känns det som att de gett upp.

Bevaka tråden