Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IMAP mail lämnar kopior i utkast

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 20:54

Hej hej.
Har en lite fråga ang IMAP.
Sedan jag nyligen skaffa mig en iPhone så kör jag numera alla mina mailadresser via IMAP istället för POP. Det funkar bra förutom att jag får ""ibland"" en kopia av det mail, eller delar av det mail jag skickat i min utkast mapp i mail. Är det någon som drabbats av samma bugg, och isf vad var botet?

Det där innebär att synkningen inte har hängt med, så den har inte hunnit med att kommunicera och därmed uppdatear att brevet är skickat och därför ligger det kvar i mappen utkast. Vanligtvis händer detta när det är mycket trafik på internet och servrarna har mycket att göra. Bara att radera från Mail... Brukar annars försvinna nästa gång programmet synkas. (när och hur det ska synkas kan man ställa in).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 13:48

Tackar
Jag såg att det gick att stänga av utkast så den inte synkas mot servern, då slipper man det problemet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-15 18:43
Ursprungligen av Fredric:

Tackar
Jag såg att det gick att stänga av utkast så den inte synkas mot servern, då slipper man det problemet.

Löste mina problem också Har bara detta bekymmer med Apple Mail och imap.

Mail: Skickade brev hamnar som dubbletter i Utkast

Mail har börjat konstra för mig. Många av de brev jag skickat dyker upp i Utkast, som dubbletter av de som ligger i Skickat alltså. Känns knas, och kräver trist genomgång av att jag verkligen fått iväg originalen innan jag kan radera dubbletterna. Någon annan som upplever samma sak?

Ja faktiskt, de senaste dagarna har det hänt några ggr. Verkar bara vara mail med bilagor som jag skickar från mitt IMAP-konto som drabbas av detta. Har inte hunnit irritera mig tillräckligt ännu för att försöka hitta en lösning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-14 14:20

Samma här, det har varit så under några veckor nu. Jag får gå in och radera i utkast efter att jag skickat. Händer inte varje gång, men det är irriterande ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 14:22

Är detta i senaste uppdaten av SL ?
Måste hem å kolla, jag kör fortf L på min maskin, om det är samma där.

Har haft detta rätt länge. Verkar vara de mail som man skriver "snabbt" så de inte hinner autosparas eller vad som händer. De som blir "sparade" försvinner, de andra ligger kvar (nästa alltid)..
Har för mig att det är oftast med bilagor..

Får väl säga; händer samma sak för mig med :).

Händer mig också. Vad kör ni för typ av konton? POP, IMAP eller MobileMe?
Jag har en känsla av att det är ett problem med IMAP-konton nämligen.

Kör exchange imap..

Samma här. gmail via IMAP. Mycket störande eftersom man inte vågar lite på att mailet är skickat, utan måste dubbelkolla i "skickade" innan man raderar den knäppa kopian i utkast.

IMAP beter sig lite underligt åt i Mail ibland. Jag vet inte om det beror på vår smtp men om jag skickar ett brev till mig själv md en ganska stor bilaga så går det relativt snabbt i början (enl akrtivitetsmonitorn). Men efter ett tag bromsar det in rejält och uppladdningen går mycket långsamt. men det konstiga är att brevet kan hämtas till inboxen, med fungerande bilaga och allt, fast brevet enligt mail inte är fullständigt skickat ännu.

Jag vet inte om detta har att göra med problemet i denna tråd, men kanske Mail uppfattar en långsam uppladdning som misslyckad och låter meddelandet ligga kvar i utkast trots att mejlet bevisligen har gått iväg.

Jag kör Exchange. Det är tydligt att breven läggs till i utkast om jag skriver på dem för länge.

Det går att leva med i sig, men nu har jag ett antal mail som inte går att ta bort från mappen utkast, eller som felmeddeladet lyder: 7 brev kunde inte flyttas till brevlådan ”Papperskorg — xxxxxx.xxxxxxxxx@xxx.se

/Magnus

  • Medlem
  • 2010-04-15 16:37

Samma här kör Exchange/IMAP

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 16:39

Kör IMAP men har inte problemet, får se om ja får de i SL

Jag har exakt samma problem, kör IMAP och har gmail.

Finns någon lösning på problemet?

Snow Leopard senaste uppdateringen...

Jag har haft samma problem en längre tid, och blir galen på det. Kör också IMAP mot G-mail. Någon som har något förslag på lösning? Att köra POP innebär ju att min hårddisk blir proppfull med mail.

Kommer ni ihåg tiden då man sa "allt bara funkar" om Apple? Hohoho!

Är den gemensamma nämnaren Gmail? I så fall låter det som om det kan vara Gmails etiketter som ställer till det. Om jag minns rätt från senast jag tittade på det hade de löst det så att meddelanden som finns under olika etiketter framstår som skilda meddelanden och därmed riskerar att dyka upp flera gånger i Mail.

Men vågar man lita på att mailet verkligen har gått iväg då? Ibland är det ju skitviktigt att veta att ett mail inte ligger och sover någonstans, men jag är så förbannat trött på att sitta och jämföra skickat-mappen med utkast-mappen för att försäkra mig om att allt är som det ska...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-27 12:02

Slog ihop 2 trådar om samma problem.
/Admin

1
Bevaka tråden