Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig hastighet på bredbandet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.

Jag har 24mbit från COMHEM och jag kör olika nedladdningar från nätet. Jag har kollat med olika program för att kolla hastigheten över modemet och det är fullt OK. Men......nedladdningarna till min IMac (intel) är fruktansvärt långsamma (runt 200kb).

Gör jag fel eller är det fel på hårdvaran.

Det hör till saken att jag provat Airport och Ethernet, ingen skillnad.

Vad göra?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-07 20:53

Kan vara långsamma servrar du laddar från. Har själv 100/100 hemma och kommer ibland inte upp i högre hastighet än vad du gör. Beror på var man tankar från, plus andra faktorer naturligtvis.

provat att mäta din hastighet?

www.bredbandskollen.se

Mvh

  • Medlem
  • 2009-01-08 21:32
Ursprungligen av tson57:

Hej alla.

Jag har 24mbit från COMHEM och jag kör olika nedladdningar från nätet. Jag har kollat med olika program för att kolla hastigheten över modemet och det är fullt OK. Men......nedladdningarna till min IMac (intel) är fruktansvärt långsamma (runt 200kb).

Gör jag fel eller är det fel på hårdvaran.

Det hör till saken att jag provat Airport och Ethernet, ingen skillnad.

Vad göra?

Notera att ComHem säger att det är "mellan 12 till24mb". Alltså kan det i praktiken vara bara 12 mb som du får...
Dessutom antar jag att du använder tex Transmission, Vuze eller något annat när du laddar ner? Och då är du ju beroende av de som seed:ar. Din lina kanske klarar 24mb, men de som har det du ska tanka ner kanske har betydligt mindre hastigheter.
"Kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken"

Kör du dessutom trådlöst så kan hastigheten mellan dator och modem bli ännu långsammare. Speciellt om du kör med G-standarden (54mb/sek), istället för N-standarden.

Du kan kolla din hastighet på www.bredbandskollen.se

24milli bit , 24millibit, 54mbit

Det är väldigt långsamma överföringshastigheter det...

Har du veckat en kabel? Är allt rätt konfigurerat. Har du ngn störning från grannarnas trådlösa?
Har du extremt långt till din telefonstation ? Har du ett bittorrent-program som ligger och stjäl bandbredd/låser portar? Har du satt i antennen i din trådlösa station? (om den har en)
Vad säger Airport-symbolen i menyraden ? Fullt? Halvkasst?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-09 11:44

Har en längre tid haft problem med hastigheten. Kör ADSL med utlovat 24 mbs. och Universal som leverantör,
Under Universal finns Terracom. Mitt Zykel modem, ett ADSL-2, har jag haft i något mer än 5 år och jag har alltid tyckt att det funkat bra så jag kunde bara inte tro supporten på Unviversal när de påstår att Terracom säger sig ha funnit bitfel hos mig. Rekommenderade inköp av nytt modem.
I går installerade jag ett Netgear ADSL-2-modem.
Sedan körde jag TP-test som man kan hämta på Bredbandskollen.
Till min förvåning hade supporten tydligen rätt. Se nedanstående mätningar. De äldsta är gjorda med det gamla modemet.

1
Bevaka tråden