Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WaveBurner: En bugg eller jag som är alldeles förvirrad?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-07 16:54

Jag har aldrig använt WaveBurner utan hållit mig till WaveLab, T-Racks och Windows när det har varit tal om mastering. Nu har jag dock gått över till att använda Sonalksispluggar för ändamålet och hade tänkt mig att använda WB som host.

Mitt problem är att om jag inte har blivit tokig så visar effekterna fel db. Det innebär att när man har en mätare sist i effektkedjan som visar på 0db så stämmer inte det. Egentligen är det 4.05db och resultatet är att det klipper när man bouncar.

Lätt löst genom att sänka ceilingen på limitern, men mitt stora problem är att jag vill använda FreeG sist i kedjan som är det bästa jag vet för att hålla koll på RMS-värdet. Nu visar den alltså fel och nej, jag vill inte hålla på att räkna om värdet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-07 17:21

Så här ser det ut. FreeG ligger sist i den lilla kedjan jag testar med (typ den och limitern...), som ni ser synkar den inte med den inbyggda nivåmätaren. Bouncar jag ner filen så klipper det, så det är alltså den inbyggda som stämmer i praktiken.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-07 17:33

Nä, jag har löst det...

När man normaliserar i WB så visar effektkedjan det ickenormaliserade värdet och jobbar efter det. På nåt märkligt vis är det ändå det normaliserade som gäller när man bouncar = klipp. Ger man fan i att normalisera stämmer det...

Konstigt, men å andra sidan har jag funderat på varför man ska normalisera överhuvudtaget, så då får jag väl lägga av med det.

Märkligt ändå.

Och måste väl nästan betraktas som en bugg? Eller är det jag som är korkad och inte fattar syftet?

Går det inte att ställa in skalorna för visning i Waveburner? Eftersom mätaren går upp till över +10dB så gissar jag att den har någon inställning för headroom som är vad som ställer till det. Alternativt om du hittar motsvarande inställningar för export/bounce?

Nu fick du det ju fixat, men nej, det finns ingen poäng i att normalisera filer för mastring. Du vinner ingen upplösning på det, och eftersom det vanligen är en destruktiv operation (dvs öppna fil->normalisera->spara) så är det enda du gör är att skyffla om bitarna lite grann, och får lite extra kvantiseringsbrus (vilket iofs inte märks i normala omständigheter). Volymreglaget i ett ljudprogram gör samma sak precis lika bra, utan sidoeffekterna.

Det låter i varje fall som en bugg, eller något som funkar på annat sätt än man tänkt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-07 17:50

Jag brukar normalisera till -1 av ren rutin... för att värdet ska vara samma på alla spår när man börjar mastra. Galet dumt egentligen och jag ska genast sluta med det. Bara bra att ha en massa headroom att mastra i.

Precis, det är ju mest av bekvämlighetskäl man normaliserar. Sen blir ju iofs filen 32bit float (eller mer) internt i Waveburner, och då spelar det egentligen ingen roll hur mycket headroom du har in, så länge det är lika mycket dynamik i den normaliserade och onormaliserade filen.

1
Bevaka tråden