Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar 17" MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blev lite sugen på en MacBook Pro 17" 2.93GHz! Börja med 4GB RAM och 500GB HD och sen uppgradera till 8GB senare när modulerna blivit tillgängliga/billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 01:22
Ursprungligen av Björnström:

Jag blev lite sugen på en MacBook Pro 17" 2.93GHz! Börja med 4GB RAM och 500GB HD och sen uppgradera till 8GB senare när modulerna blivit tillgängliga/billigare.

Upp till 8GB i 17" MBP, som bygger på samma teknik som i 15" modellen som släpptes i oktober? I så fall bekräftar det ju att även 15" MBP kan köra 8GB minne?

  • Medlem
  • 2009-01-07 01:13

Fast det finns ju ingen batterilucka för att byta hårddisk och RAM i, alltså bryter man väl garantin?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 01:18
Ursprungligen av CKOTG:

Fast det finns ju ingen batterilucka för att byta hårddisk och RAM i, alltså bryter man väl garantin?

nej du får öppna den själv om du kan hantera det, de gjorde jag på min macbook air när nått hade kommit in i fläkten, de fick man sa dem på apple store

Ursprungligen av CKOTG:

Fast det finns ju ingen batterilucka för att byta hårddisk och RAM i, alltså bryter man väl garantin?

Så behöver det inte vara. När man byter minne i dagens unibody-datorer måste man skruva av hela bottnen, inte bara batteriluckan. Inte åker garantin för det...

Men jag vet inte än

  • Medlem
  • 2009-01-07 01:20

Hm, häftigt. Jag trodde det stod i avtalet att man inte fick det. Aja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 01:23
Ursprungligen av CKOTG:

Hm, häftigt. Jag trodde det stod i avtalet att man inte fick det. Aja.

jag öppnade bara dock mekade inte med apparaturen så byta ram minnen är ju ok, men inte hårddisk om den liksom sitter fast, på ett avancerat sätt .. tex gamla macbook pro du kan skruva upp och byta minnen , men byta hårddisk då ryker garantin

  • Medlem
  • 2009-01-07 01:31

Fast på gamla MacBook Pro så är det ju inte ett ingrepp under huven, så att säga, bara batteriet bort och en platta som skruvar loss.

Hoppas Apple har tagit sitt förnuft till fånga och gått tillbaka till Texas Instrument FW.

Bakgrund: http://rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=1475&p=1

Jag är själv grymt sugen på en MBP 17". Ska fortfarande inte köpa på ett tag, men 17" kommer definitivt att vara intressant när det är dags. Nu hoppas jag bara att jag får se en med matt display snart så att jag kan jämföra med blank

Ursprungligen av henkebarn:

Jag är själv grymt sugen på en MBP 17". Ska fortfarande inte köpa på ett tag, men 17" kommer definitivt att vara intressant när det är dags. Nu hoppas jag bara att jag får se en med matt display snart så att jag kan jämföra med blank

Det hade förvånat mig om det inte finns ex med båda skärmarna på demo hos de välsorterade äpple-försäljarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 08:20

Fast vi vet inte om Apples implementation av displayport stödjer att sända ljud ännu för det finns ingen Mini-Displayport till Displayport adapter. Så har men en dator med Mini-DP kan man bara avända den med Apples nya 24" Cinema eller VGA / DVI-D skärmar via adapter.

Ursprungligen av beh:

Fast vi vet inte om Apples implementation av displayport stödjer att sända ljud ännu för det finns ingen Mini-Displayport till Displayport adapter. Så har men en dator med Mini-DP kan man bara avända den med Apples nya 24" Cinema eller VGA / DVI-D skärmar via adapter.

Sant, högtalarna i nya Cinema Display verkar drivas via USB efter vad som står på produktsidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 09:35

Som Leftrustle skrev så stödjer DisplayPort ljud också. Om nu Apple gör det vet ingen ännu. Jag hoppas de gör det i alla fall.

Och DisplayPort är en öppen standard. Vem som helst kan använda den. Det kommer säkert att finnas kablar DisplayPort - HDMI så jag är inte orolig om DisplayPorten inte finns på någon TV.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-07 11:10

jag personligen förstår inte allt tjafs om att det måste finnas HDMI-utgångar på dagens datorer, för mig är adapters klart bättre än att datorn blir tjockare och större bara för att datorn skall ha SCART. VGA, HDMI, Komponent, Komposit-utgångar för att stödja så många skärmtyper som möjligt..

tycker DisplayPort verkar helt rätt väg att gå, en öppen standard utan licenskostnader, bara att hoppas på att apple även låter ljud komma ur den också så finns ju alla möjligheter för en adapter till HDMI.

Vilket skämt med en laptop som inte har borttagbart batteri. Riktigt uselt. Spelar ingen roll hur lång batteritid det har eller hur många uppladdningar det tåler, det är ändå katastrof. Kan förstå att man vill undvika fula batteriluckor på små iPodar men på en laptop köper jag det inte. HDMI har ju varit bra också, ja. Om det är nåt som är dumt så är det ju att använda ett proprietärt interface.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Vilket skämt med en laptop som inte har borttagbart batteri. Riktigt uselt. Spelar ingen roll hur lång batteritid det har eller hur många uppladdningar det tåler, det är ändå katastrof.

Varför är det katastrof? Motivera gärna.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Kan förstå att man vill undvika fula batteriluckor på små iPodar men på en laptop köper jag det inte.

Jag väljer hellre 8 timmars batteritid utan batterilucka, än 5,5 timmar med batterilucka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-07 19:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag väljer hellre 8 timmars batteritid utan batterilucka, än 5,5 timmar med batterilucka.

Verkligen! Jag hoppas detta dyker upp i de andra macbookarna med. Hade mycket gärna sett ett inbyggt batteri i Macbooken, nu när min egna dator börjar visa ålderstecken..

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag väljer hellre 8 timmars batteritid utan batterilucka, än 5,5 timmar med batterilucka.

Problemen börjar väl efter ca 1år då batteritiden är nere på <4h.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 15:43
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Om det är nåt som är dumt så är det ju att använda ett proprietärt interface.

Vart hittar du det någonstans?

Ursprungligen av acke:

Vart hittar du det någonstans?

Jag syftade på detta inlägg:

Ursprungligen av krox:

tycker DisplayPort verkar helt rätt väg att gå, en öppen standard utan licenskostnader, bara att hoppas på att apple även låter ljud komma ur den också så finns ju alla möjligheter för en adapter till HDMI.

DisplayPort kanske inte är proprietärt då? Men i allafall så använder ingen den och det är min poäng. Hade varit bättre om det fanns HDMI som man sedan kunde konvertera till vad än man ville ha än att börja med nåt värdelöst.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför är det katastrof? Motivera gärna.

För att det är en extremt grundläggande detalj. Alla datorer har det och på en proffsdator som det här måste det betraktas som ett absolut minimikrav.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

ag väljer hellre 8 timmars batteritid utan batterilucka, än 5,5 timmar med batterilucka.

Det är ju bra.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

DisplayPort kanske inte är proprietärt då? Men i allafall så använder ingen den och det är min poäng. Hade varit bättre om det fanns HDMI som man sedan kunde konvertera till vad än man ville ha än att börja med nåt värdelöst.

Hm. Ny öppen standard, ingen använder den, dumma dumma Apple som använder dumma nya saker som ingen annan använder. Det där låter lite bekant, om jag bara visste varför...

Ursprungligen av Se[BBB]e:

DisplayPort kanske inte är proprietärt då? Men i allafall så använder ingen den och det är min poäng. Hade varit bättre om det fanns HDMI som man sedan kunde konvertera till vad än man ville ha än att börja med nåt värdelöst.

Dell använder också Display port.

HDMI vore katastrofalt. HDMI-gränssnittet kräver (!) en HDCP-kompatibel skärm, vilket innebär att du inte kan t.ex. ansluta en Apple TV (HDMI) till en Cinema display (DVI, utan HDCP).

Glöm att koppla HDMI->DVI och tro att det ska fungera på merpraten av skärmar.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

För att det är en extremt grundläggande detalj. Alla datorer har det och på en proffsdator som det här måste det betraktas som ett absolut minimikrav.

Du menar alltså att bara för att alla bärbara datorer har en viss egenskap (batterilucka i det här fallet), så måste alla kommande bärbara datorer också ha den egenskapen, i all tid och evighet.

Någon måste väl få lov att hitta på nya funktioner och egenskaper ibland, eller?

Senast redigerat 2009-01-11 14:09
  • Medlem
  • 2009-01-07 11:26

Åh, vilken mysig sinnesbild jag fick av en dator det fyra scartkontakter och inbyggd parabol av det du skrev krox!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-01-07 16:12

Hur gör man om man råkar spilla nån typ av vätska i sin dator? Dra ur sladden, ta bort batteriet och låta datorn torka kommer ju inte gå speciellt smidigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-07 17:11
Ursprungligen av Peth:

Hur gör man om man råkar spilla nån typ av vätska i sin dator? Dra ur sladden, ta bort batteriet och låta datorn torka kommer ju inte gå speciellt smidigt.

Man låter bli att hälla vätskor på datorn eftersom det är dumt även om man kan ta bort batteriet.

Jag fattar inte varför de inte har kvar anti-glarevarianten för 15-tummaren också. Jag tycks aldrig skiljas från min gamla 15 MacBook Pro 2,2...

Produkter som Quickerteks externa batteri gör i mina ögon det inbyggda batteriet ännu mindre problematiskt.

Ursprungligen av Hagelin:

Produkter som Quickerteks externa batteri gör i mina ögon det inbyggda batteriet ännu mindre problematiskt.

så man ska slanga ut ytterligare 4000:- då?
Det verkar ju verkligen rimligt!

Bevaka tråden