Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork '09 är på svenska!

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För er som inte redan upptäckt det kan jag glatt meddela att nya iWork '09 är på svenska!

Jag vet att många tycker det är mesigt och fel att köra på svenska men många av mina bekanta föredrar det och de kommer bli glada nu.

Ladda ner ett demo här: http://www.apple.com/se/iwork/download-trial/

Det var som tusan, bra!!

Såg det precis på MacWorld, stor nyhet tycker jag! Har trots allt varit en del diskussioner här på 99 om det. Hoppas att iWork får större genomslag, är trots allt en betydligt stabilare programsvit än Office 2008

Jag glömde vad jag gjorde sist och beställde iWork från Apple store, när man istället kan köpa serienumret direkt online. Mycket snabbare och smartare (särskilt för miljön).

Så, den som vill laddar hem trialen som Rickard länkade till och sen är det bara att köpa direkt från programmet.

Tack för tipset !
Har laddat ned nu och ska pröva och det är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:02

Ni som har testat, är det värt pengarna jämfört med t.ex. OpenOffice som är gratis?

Ursprungligen av odelsteken:

Ni som har testat, är det värt pengarna jämfört med t.ex. OpenOffice som är gratis?

Ja, iWork är definitivt värt pengarna.
iWork är stabilt och känns tämligen buggfritt, helt enkelt mer färdigt från början.
Dessutom snyggare och mer macigt. Presentationsprogrammet är överlägset det som finns i Open Office och ordbehandlingsdelen är betydligt mer lättjobbad. Om man dessutom utväxlar många dokument med MS Office-användare så upplever jag att iWork gör detta både smidigare och bättre - dokumenten blir mer rätt i iWork.

Det som man möjligen kan kritisera iWork 09 för är att det är någon hundralapp dyrare än iWork 08. Det kan iofs skyllas på valutakurser, den försämrade amerikanska ekonomin och ökade kostnader i allmänhet.

Ja, det är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:18

Tre saker som jag har noterat:

• När jag jämför samma text öppnad i 08 och 09 så är texten i 09 betydligt distinktare, med mer "svärta".

• Hellskärmsfunktionen är faktiskt riktigt trevlig, bara själva dokumentrutan mot svart bakgrund. Givet läge när man bara skriver in text, eller läser.

• Det som iWork.com klarar att göra gör den mycket bra, snabbt och snyggt!

I många situationer, t.ex i skolor, är dessutom det faktum att programmet nu är på svenska en stor grej. Undra på vilka fler språk det har kommit!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:39
Ursprungligen av maca:

Undra på vilka fler språk det har kommit!?

Danska, hollänska, engelska, finska, franska, italienska, japanska, kinesiska (båda), koreanska, norska, polska, portugisiska (båda), ryska, spanska, tyska,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:52
Ursprungligen av acke:

Danska, hollänska, engelska, finska, franska, italienska, japanska, kinesiska (båda), koreanska, norska, polska, portugisiska (båda), ryska, spanska, tyska,

Inte illa!:D

Var hittade du informationen?

Command + I

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 08:30

Hur funkar det att lägga in ekvationer? Jag hittar det inte i testversionen (infoga -> mathtype). Annars verkar det trevligt, det känns stabilare än Office 2008.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 10:39
Ursprungligen av doomas:

Hur funkar det att lägga in ekvationer? Jag hittar det inte i testversionen (infoga -> mathtype). Annars verkar det trevligt, det känns stabilare än Office 2008.

Kräver inte det en installation av Mathtype?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 00:09
Ursprungligen av vanilj:

Kräver inte det en installation av Mathtype?

Ja, det måste man såklart, jag fick för mig att det var en inbyggd funktion (som i MS Office, OpenOffice m.fl.)

Ursprungligen av doomas:

Hur funkar det att lägga in ekvationer? Jag hittar det inte i testversionen (infoga -> mathtype). Annars verkar det trevligt, det känns stabilare än Office 2008.

Jag laddade ner det nu och där ligger möjligheten att importera MathType ekvationer. Jag använder ver. 5.1

/Adam

Tror inte att Mathtype har något plugin till Pages som de har till Office på mac och något som jag saknar då jag rätt så ofta vill infoga ekvationer osv. och kunna ändra på dom något som går väldigt lätt i Office, men kanske inte passar i denna tråd...

/Adam

Ursprungligen av adamsen87:

Tror inte att Mathtype har något plugin till Pages som de har till Office på mac och något som jag saknar då jag rätt så ofta vill infoga ekvationer osv. och kunna ändra på dom något som går väldigt lätt i Office, men kanske inte passar i denna tråd...

/Adam

Varför inte använda dig av LaTeXiT för att göra ekvationer och dylikt? Fungerar mycket bra med de flesta program som jag har använt.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Varför inte använda dig av LaTeXiT för att göra ekvationer och dylikt? Fungerar mycket bra med de flesta program som jag har använt.

Handlar väl främst om att jag har blivit så van med Mathtype tillsammans med Word men ska ge det här ett ärligt försök vid nästa tillfälle. Tack för tipset!

/Adam

Äntligen. Nu ryker Microsoft Office ut från skolan jag jobbar på. 3500 kronor för en site-licens (skol-licens) så att man får installera iWork på samtliga datorer. Perfekt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Äntligen. Nu ryker Microsoft Office ut från skolan jag jobbar på. 3500 kronor för en site-licens (skol-licens) så att man får installera iWork på samtliga datorer. Perfekt.

Förra gången jag bytte dator struntade jag i att installera Office, som ett test på hur länge man kan vara utan det. Så jag lallade på med bara iWork och insåg efter ett tag att behovet av Office inte alls satt i funktioner, utan bara i ryggmärgen. Man har bara av gammal vana kört med det. Nu kan jag stolt ställa mig upp och inför gruppen förkunna att jag är en före detta office-användare men nu fri, Fri FRI!

Fri och fri... nu är jag ju beroende av iWork istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 22:31
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Äntligen. Nu ryker Microsoft Office ut från skolan jag jobbar på. 3500 kronor för en site-licens (skol-licens) så att man får installera iWork på samtliga datorer. Perfekt.

Grattis! Kanske blir det som på den gamla goda tiden då många skolor körde Claris Works!

Har du fått erbjudandet direkt från Apple, eller från någon återförsäljare? Om det finns någon skriftlig information på nätet så får du gärna länka dit! Själv hittar jag inget på Education Store för institutioner.

Ursprungligen av maca:

Grattis! Kanske blir det som på den gamla goda tiden då många skolor körde Claris Works!

Har du fått erbjudandet direkt från Apple, eller från någon återförsäljare? Om det finns någon skriftlig information på nätet så får du gärna länka dit! Själv hittar jag inget på Education Store för institutioner.

Erbjudandet gäller alla grundskolor på education store, men man måste ringa 0200-111 777. Dessutom hade jag fel i prisuppgiften, det kostar c.a 2100 kronor för alla maskiner. Så för 4200 kronor får man installera iLife 09 och iWork 09 på samtliga Macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 16:47
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Erbjudandet gäller alla grundskolor på education store, men man måste ringa 0200-111 777. Dessutom hade jag fel i prisuppgiften, det kostar c.a 2100 kronor för alla maskiner. Så för 4200 kronor får man installera iLife 09 och iWork 09 på samtliga Macar.

Samma priser gäller för gymnasiet också, upp till 500 elevdatorer och 50 lärardatorer. Vi har visserligen bara ett trettiotal, men det blir ju otroligt billigt ändå. Väntar bara på att höga vederbörande ska godkänna inköpet (lite ansträngd ekonomi på skolan...)

Senast redigerat 2009-01-08 19:11
Ursprungligen av maca:

Samma priser gäller för gymnasiet också, upp till 500 elevdatorer och 50 lärardatorer. Vi har visserligen bara ett trettiotal, men det blir ju otroligt billigt ändå. Väntar bara på att höga vederbärande ska godkänna inköpet (lite ansträngd ekonomi på skolan...)

Plus moms och ett mediakit (Installations-skivor) blev det totalt, för iWork och iLife, 5680 Kronor (fick bekräftelse mailet nu). Men enligt Apple-representanten som jag pratade med så finns det ingen övre gräns eftersom det är en "site-license."
Apple har education-licenser för upp till 1000 användare, men de är till för "högre utbildning", dvs eftergymnasial utbildning som inte har rätt till en "site-license".

Citat:

Hej Martin,
Följande pris kan jag erbjuda dig på Sitelicens av iWork 09 & iLife 09 med mediakit

Delsumma
SEK 4544,00
Moms
SEK 1136,00
--------------
Totalsumma
SEK 5680,00

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-08 21:00

Men fortfarande kan programmet inte (avstava) svenska!

Laddade just ned '09 för att se om de verkligen hade fixat en riktig svensk version.
Inte!

Prova själv att mata in svensk text i 2 ganska smala kolumner (kanske runt 30-40 tecken breda) och välj "marginaljustera" (rak vänster- och högerkant). Kolla exemplet nedan -ser det vackert ut?
Inte!

Avstavning sker inte heller i vänsterjusterat läge.
Man kan konstatera att programmet lider av att ursprungligen vara engelskspråkigt ... på svenska får man mycket längre ord därför att vi kan sätta i hop dem (jmf griskotlett - pork chop). Skriver du lite mer avancerad text och duttar dit ord som "kommunikationsdepartementschef" kommer du bli grymt besviken.

Notera att problemet inte syns fullt lika mycket om du har en fullbreddskolumn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 21:16
Ursprungligen av defun:

Laddade just ned '09 för att se om de verkligen hade fixat en riktig svensk version.
Inte!

Prova själv att mata in svensk text i 2 ganska smala kolumner (kanske runt 30-40 tecken breda) och välj "marginaljustera" (rak vänster- och högerkant). Kolla exemplet nedan -ser det vackert ut?
Inte!

Avstavning sker inte heller i vänsterjusterat läge.
Man kan konstatera att programmet lider av att ursprungligen vara engelskspråkigt ... på svenska får man mycket längre ord därför att vi kan sätta i hop dem (jmf griskotlett - pork chop). Skriver du lite mer avancerad text och duttar dit ord som "kommunikationsdepartementschef" kommer du bli grymt besviken.

Notera att problemet inte syns fullt lika mycket om du har en fullbreddskolumn.

Vad tråkigt, det där såg ju inte roligt ut alls måste jag säga.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-08 21:29
Ursprungligen av jonasdf:

Vad tråkigt, det där såg ju inte roligt ut alls måste jag säga.

Tips: kommentera till Apple om ovanstående. Om fler än jag gnäller... skulle verkligen vilja använda Pages i stället för word.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Plus moms och ett mediakit (Installations-skivor) blev det totalt, för iWork och iLife, 5680 Kronor (fick bekräftelse mailet nu). Men enligt Apple-representanten som jag pratade med så finns det ingen övre gräns eftersom det är en "site-license."
Apple har education-licenser för upp till 1000 användare, men de är till för "högre utbildning", dvs eftergymnasial utbildning som inte har rätt till en "site-license".

Jag måste rätta mig själv. Maca har rätt, en site-license innebär max 500 datorer. Jag fick avtalet idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 16:31

Ska nog ta och installera demoversionen och testa lite. Keynote lockar ju av det lilla jag har sett.
Kan man göra en presentation i Keynote och exportera till .ppt? Alltså så att en Windowsanvändare kan öppna, redigera och visa presentationen?

Bevaka tråden