Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar 17" MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Världens tunnaste och lättaste 17-tums bärbara dator har just sett dagens ljus. Den största nyheten, utöver aluminiumskalet, är att datorns batteri numera är inbyggd och inte utbytbar. I varje fall inte utan att Macen plockas isär. Fördelen med denna konstruktion är enligt Apple att batteritiden avsevärt kan förbättras. Upp till åtta timmars arbete utan fast anslutning till elnätet utlovas.

Vad tycker du om nya 17" MacBook Pro?

Lithium-polymer, eller "lipo- batterier" som vi säger inom RC-kretsar har grym prestanda i förhållande till vikt. Bättre än flytande bränsle nästan. Bör dock hanteras med samma försiktighet också, då dom har en otrevlig förmåga att börja brinna...

http://se.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU

Ska bli intressant att följa hur den nya batteritekniken fungerar i apples värsting.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Lithium-polymer, eller "lipo- batterier" som vi säger inom RC-kretsar har grym prestanda i förhållande till vikt. Bättre än flytande bränsle nästan. Bör dock hanteras med samma försiktighet också, då dom har en otrevlig förmåga att börja brinna...

YouTube - Lipo (Lithium Polymer) Battery Fire through mechanical Damag

Ska bli intressant att följa hur den nya batteritekniken fungerar i apples värsting.

Ja nu kan det ju vara slut på att ta med datorn som handbagage...

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Lithium-polymer, eller "lipo- batterier" som vi säger inom RC-kretsar har grym prestanda i förhållande till vikt. Bättre än flytande bränsle nästan. Bör dock hanteras med samma försiktighet också, då dom har en otrevlig förmåga att börja brinna...

YouTube - Lipo (Lithium Polymer) Battery Fire through mechanical Damag

Ska bli intressant att följa hur den nya batteritekniken fungerar i apples värsting.

LiPo har väl använts ganska länge av Apple? Och det måste väl ändå sägas vara säkrare än litiumjonbatterier, för risken att solitt litium fälls ut är väl ganska mycket lägre när allt är bundet i polymeren?

Ursprungligen av dxaren:

> Ja nu kan det ju vara slut på att ta med datorn som handbagage...

Mmmm. Rena Litiumbatterier är totalförbjudna på flyget, däremot går det än så länge bra med hybrider som litiumpolymer och Litium-ion. Lustigt nog har batteribränderna inte föranlett totalstopp på datorer på flyget.... Känner själv en viss otrygghet vid flygningar!

Sist jag kollade gick gränsen vid 25 g litium förutsatt att det är i löst form och i ett batteri med reglerelektronik, och aftonbladet-rubriker åsido är den faktiska risken med ett sådant batteri mycket låg. För du tror väl inte allvarligt att Apple petat in mer litium än vad som är säkert att hantera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 20:40

Varför kom inte det batteriet i 15-tummarn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 21:33
Ursprungligen av HEK:

Varför kom inte det batteriet i 15-tummarn?

De måste ha något till nästa generation. Allvarligt så tror jag också att det nya batteriet är förknippat med en hel del designändringar som inte görs i en handvändning. Kommer nog till 15" och Air i nästa uppdatering. Uppdateringen efter det kommer det till MacBook. Haft fel förut men vi får väl se.

  • Medlem
  • 2009-01-06 20:41

Mindre plats för det i femtontummaren, antar jag?

Ursprungligen av CKOTG:

Mindre plats för det i femtontummaren, antar jag?

Grejen med LiPo-batterier är just att det är väldigt enkelt att ändra storlek på cellerna. Så den förklaringen köper jag inte. Däremot kostar dom mer...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 20:41

Jag gillar den, sitter och kollar om finanserna håller för en uppgrade PB G4 15" 1,25 GHz --> Nya 17". Är ju både sjukskriven och arbetslös Men då behöver man ju iofs något roligt att göra

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 20:58

Batterierna kanske är så pass dyra att man vill testa i en Mac som inte är så känslig för lite högre pris.

> Ja nu kan det ju vara slut på att ta med datorn som handbagage...

Mmmm. Rena Litiumbatterier är totalförbjudna på flyget, däremot går det än så länge bra med hybrider som litiumpolymer och Litium-ion. Lustigt nog har batteribränderna inte föranlett totalstopp på datorer på flyget.... Känner själv en viss otrygghet vid flygningar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-06 22:32

apple skulle väl aldrig sätta i nått farligt som de inte testat? de har nog skakat datorn och slängt den i marken en massa gånger för o se hur batteriet reagerar,

fortfarande tycker jag inte detta var en tillräcklig update....

1. varför inte större musplatta på en sådan stor dator? hade vart grymt bra, sedan gillar jag inte det med o klicka ner hela plattan, så som de är på macbook air e de bästa

2. var e HDMI? jag vet att vi tagit upp detta tidigare, men på en sådan dyr dator vill han ha HDMI för den skall täcka så många användningsområden som möjligt

3. Blu ray, detta är ännu mera förvånande, blu ray e framtiden, och visst apple säger att de kommer ta ett tag till innan de kommer etablera sig helt, men menar dem då att, " ja om ett år skall du köpa en ny dator för 26000 fattar du väl? för att få blu ray"

saker som inte borde kosta så mycket struntar dem i, och de gör att de finns brister i dagens bärbara macs som inte andra har, menar de finns datorer för 6000 som har blu ray och HDMI, visst de är tjocka o har windows men om de finns i sådana billiga borde de kunna gå och få i en 28000 kronors klump med ...

har alltid haft 17" mac men nu tycker jag att den inte är så överlägsen längre, känns tråkigt

Ursprungligen av Esa:

2. var e HDMI? jag vet att vi tagit upp detta tidigare, men på en sådan dyr dator vill han ha HDMI för den skall täcka så många användningsområden som möjligt

3. Blu ray, detta är ännu mera förvånande, blu ray e framtiden, och visst apple säger att de kommer ta ett tag till innan de kommer etablera sig helt, men menar dem då att, " ja om ett år skall du köpa en ny dator för 26000 fattar du väl? för att få blu ray"

saker som inte borde kosta så mycket struntar dem i, och de gör att de finns brister i dagens bärbara macs som inte andra har, menar de finns datorer för 6000 som har blu ray och HDMI, visst de är tjocka o har windows men om de finns i sådana billiga borde de kunna gå och få i en 28000 kronors klump med ...

BD-nojan från Apple handlar nog mest om taktik och ekonomi, varför ska Apple stödja Sonys (dyra) BD-format när Apple klart anser att framtiden ligger i nedladdning/iTunes och streaming även om Steves andra bolag Disney gärna vill sälja skivor...
Men skulle inte förvåna mig om det en dag kommer Macar med BD som standard,något som egentligen borde skett för flera år sedan..
Att Apples bärbara inte har HDMI beror väl mest på att HDMI standarden har vissa begränsningar och kostar en viss licensavgift. Displayport är lite mer öppet, modernare och billigare...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 00:21
Ursprungligen av Esa:

apple skulle väl aldrig sätta i nått farligt som de inte testat? de har nog skakat datorn och slängt den i marken en massa gånger för o se hur batteriet reagerar,

fortfarande tycker jag inte detta var en tillräcklig update....

1. varför inte större musplatta på en sådan stor dator? hade vart grymt bra, sedan gillar jag inte det med o klicka ner hela plattan, så som de är på macbook air e de bästa

Därför att plattan skulle vara helt klart för stor och se konstigt ut.

Ursprungligen av Esa:

2. var e HDMI? jag vet att vi tagit upp detta tidigare, men på en sådan dyr dator vill han ha HDMI för den skall täcka så många användningsområden som möjligt

HDMI är gammal teknologi. Kan inte stödja högre upplösningar (t ex 30" Apple Displayen). Och Apple försöker pusha DisplayPort. Det finns säkert Display Port - DVI eller HDMI adapter vaför lägga till extra port?

Ursprungligen av Esa:

3. Blu ray, detta är ännu mera förvånande, blu ray e framtiden, och visst apple säger att de kommer ta ett tag till innan de kommer etablera sig helt, men menar dem då att, " ja om ett år skall du köpa en ny dator för 26000 fattar du väl? för att få blu ray"

Blue Ray har Steve redan sagt att när den slår igenom så kommer den också. Just nu är den fortfarande ingen standard. Sony kontrollerar Blue Ray samt jag är säker Apple vill inte betala något till Sony så länge dom kan.

Ursprungligen av Esa:

saker som inte borde kosta så mycket struntar dem i, och de gör att de finns brister i dagens bärbara macs som inte andra har, menar de finns datorer för 6000 som har blu ray och HDMI, visst de är tjocka o har windows men om de finns i sådana billiga borde de kunna gå och få i en 28000 kronors klump med ...

har alltid haft 17" mac men nu tycker jag att den inte är så överlägsen längre, känns tråkigt

Apples datorer har alltid vissa kompromisser. Om det inte är för få USB port så är det andra portar som fattas. Det är därför man alltid har ett antal adapter med sig.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 00:57
Ursprungligen av Robo-X:

Därför att plattan skulle vara helt klart för stor och se konstigt ut.

HDMI är gammal teknologi. Kan inte stödja högre upplösningar (t ex 30" Apple Displayen). Och Apple försöker pusha DisplayPort. Det finns säkert Display Port - DVI eller HDMI adapter vaför lägga till extra port?

Blue Ray har Steve redan sagt att när den slår igenom så kommer den också. Just nu är den fortfarande ingen standard. Sony kontrollerar Blue Ray samt jag är säker Apple vill inte betala något till Sony så länge dom kan.

Apples datorer har alltid vissa kompromisser. Om det inte är för få USB port så är det andra portar som fattas. Det är därför man alltid har ett antal adapter med sig.

//Rob

menar på bredden alltså att plattan skulle bli mer rektangulär, men de var mitt tycke musplattan spelar inte jätteroll

vadå gammal teknologi? den klarar att skicka full HD samt digitalt ljud, det är ju funktionaliteten de handlar om, om man skulle kunna få välja bland den nya intaget och HDMI hade många valt HDMi tror jag, ingen adapter kan göra en display port till HDMI tyvärr inte med ljud och bild

bara för steve säger nått innebär de inte att de är så, det är inte många nya bärbara som inte har bluray idag av sony eller Hp för den delen, och när blu ray slår igenom som steve säger så vill väl man REDAN ha den, och inte vara tvungen att köpa en helt ny mac? sedan tillverkar väl sony apples batterier om jag inte minns fel? så de ger pengar till sony redan antar jag...

jag köper ny mac när den får bly ray och HDMI iaf, om de aldrig sker så lär min gamla mac få leva länge den klarar allt den nya gör så inget nytt har skett, utom ny design och batteri tid

Ursprungligen av Robo-X:

HDMI är gammal teknologi. Kan inte stödja högre upplösningar (t ex 30" Apple Displayen). Och Apple försöker pusha DisplayPort. Det finns säkert Display Port - DVI eller HDMI adapter vaför lägga till extra port?

Haha, jo eller hur du. Senaste HDMI-versionen har kapacitet att skicka ut högre upplösning än det finns skärmar för konsumetbruk idag. Det ligger till och med en vilande version om behovet för ännu högre upplösningar skulle komma. Det handlar enbart om att de vill mjölka pengar till deras stängda Displayport istället för att låta kunderna köpa billigare och bättre skärmar.

Ursprungligen av Robo-X:

Blue Ray har Steve redan sagt att när den slår igenom så kommer den också. Just nu är den fortfarande ingen standard. Sony kontrollerar Blue Ray samt jag är säker Apple vill inte betala något till Sony så länge dom kan.

Vad Steve säger är en sak, sanningen en annan. Sist jag kollade det här så sägs den yttersta anledningen vara att en implementering av Bluray i macen kräva att det programmeras in kod i kärnan på OS X för att uppfylla kraven på kopierings-skydd och så vidare. Det skulle kräva en större uppdatering av systemet och jag skulle tippa på att vi får se Bluray-stöd och Bluray-spelare i samband med releasen av Snowleopard.

Ursprungligen av Robo-X:

Apples datorer har alltid vissa kompromisser. Om det inte är för få USB port så är det andra portar som fattas. Det är därför man alltid har ett antal adapter med sig.

Man och man. Jag har klarat mig fint på min 2USB och 1FW i min Macbook hittils. Allt handlar om vad man har datorn till.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det handlar enbart om att de vill mjölka pengar till deras stängda Displayport istället för att låta kunderna köpa billigare och bättre skärmar.

Kolla fakta innan du skriver nästa gång. DisplayPort är en fri och öppen standard (likaså MiniDisplayPort), till skillnad från HDMI som kostar massor av pengar att implementera.

Ursprungligen av ztaafen:

Kolla fakta innan du skriver nästa gång. DisplayPort är en fri och öppen standard (likaså MiniDisplayPort), till skillnad från HDMI som kostar massor av pengar att implementera.

Jag var förmodligen otydlig och använde fel ord. Med stängd menades i det här fallet att ingen annan tillverkare än Apple implementerar det i sin utrustning. Jag har svårt att se att DVD-spelare, TV-apparater och liknande kommer utrustas med Displayport. Har jag en bärbar dator vill jag ha en port som kan kopplas in i det mesta utan att använda en massa adaptrar och tjosan. Jag är inte överförtjust i mini-DVI i min Macbook!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 06:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag var förmodligen otydlig och använde fel ord. Med stängd menades i det här fallet att ingen annan tillverkare än Apple implementerar det i sin utrustning. Jag har svårt att se att DVD-spelare, TV-apparater och liknande kommer utrustas med Displayport. Har jag en bärbar dator vill jag ha en port som kan kopplas in i det mesta utan att använda en massa adaptrar och tjosan. Jag är inte överförtjust i mini-DVI i min Macbook!

Är det inte så att HDMI är tänkt för Blu-ray (+DVD)/TV och displayport är för dator/skärm? Eftersom HDMI stödjer ljud i samma sladd som bild känns det lite så iaf.

Ursprungligen av doomas:

Är det inte så att HDMI är tänkt för Blu-ray (+DVD)/TV och displayport är för dator/skärm? Eftersom HDMI stödjer ljud i samma sladd som bild känns det lite så iaf.

Gör även Displayport. Sänder ljud alltså.

Ursprungligen av Leftrustle:

Gör även Displayport. Sänder ljud alltså.

Stödjer ljud, stödjer däremot varken Dolby Trud-HD eller DTS-HD, till skillnad från ett visst annat interface

Ursprungligen av PeeMaN:

Stödjer ljud, stödjer däremot varken Dolby Trud-HD eller DTS-HD, till skillnad från ett visst annat interface

Nej men vad ska du med det till? En 17" MacBook är i huvudsak inte gjord för att kopplas till en TV och användas som mediastation. Det är en arbetsmaskin. Du har ju en optisk ljudutgång som du kan använda då istället, om du verkligen funderar över att köpa en 17" dator för 25000:- för att sedan ha den som filmspelare.

Tips: Köp istället en MacBook/MacBook Pro 15" + en AppleTv/Popcorn hour eller nåt sånt.

Ursprungligen av PeeMaN:

så man ska slanga ut ytterligare 4000:- då?
Det verkar ju verkligen rimligt!

Ett batteri för macbook/macbook pro ligger i vanliga fall kring 1300-1500:-. Om det stämmer som Apple menar så har man förlängt batteriets livslängd (inte bara batteritid) så att det nu kan laddas 3 gånger mer än tidigare batteri. Dessutom har du längre batteritid. Så om vi tänker på det viset är det ju väldigt prisvärt med 4000:- för ett extrabatteri

Skämt åsido, jag sitter inte och försvarar Apple för att de är Apple. Jag personligen har klarat mig på ett batteri hittills och tror knappast att det kommer vara ett problem för min, eller för majoritetens del. Visst vore det smidigt, i lägen då batteriet gått sönder, att bara kunna plocka av och sätta in ett nytt, men det är ingen dealbreaker för mig och säkert inte för majoriteten utav kunderna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag väljer hellre 8 timmars batteritid utan batterilucka, än 5,5 timmar med batterilucka.

Word!

Senast redigerat 2009-01-07 18:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 02:03
Ursprungligen av PeeMaN:

deras stängda Displayport

Hur menar du där?

Ursprungligen av acke:

Hur menar du där?

Jag tror att han syftar till det klena utbudet av DisplayPort-skärmar idag.

Ursprungligen av Esa:

1. varför inte större musplatta på en sådan stor dator? hade vart grymt bra, sedan gillar jag inte det med o klicka ner hela plattan, så som de är på macbook air e de bästa

Större musplatta är ingen fördel. Vad är poängen, fingrarna är inte längre för det? På min MacBook är den snarast för stor, ringfingret tar i när jag styr. Det var riktigt illa på gamla 17" innan multi-touch, för då skuttade pekaren omkring som galen när ett annat finger tog i. Nu är det bättre, så det gör inte så mycket, men jag ser inte vad jag skulle ha en större till.

Men jag tycker att det inbyggda batteriet är katastrof..

Om man jobbar som fotograf ute där det inte finns ström och plåtar en hel dag så har man ju med sig flera batterier... Det funkar ju inte nu, kan man inte ladda så är man ju rostad..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 00:11
Ursprungligen av jurassic579:

Men jag tycker att det inbyggda batteriet är katastrof..

Om man jobbar som fotograf ute där det inte finns ström och plåtar en hel dag så har man ju med sig flera batterier... Det funkar ju inte nu, kan man inte ladda så är man ju rostad..

Du har nästan fördubbling av batteritiden. Men det kommer säkert en uppladdinings modul precis som för iPhone/iPod touch.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 00:16

8 timmar kommer det inte hålla bara om datorn står still, om du startar internet och wifi har du kanske 3 timmar kvar, surfa på aftonbladet.se med bärbar får ni se vad de står för tid kvar =).. om man mekar med foto och filmeditering lär de slita rejält med,

15 tums modellen duger inte den till dig som är fotograf?

det finns externa batterier med magsafekontakt från tredjepart om det skulle krisa.

http://www.quickertek.com/products/macbook_pro_charger.php

Bevaka tråden