Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaha, ingen ny Mac Mini nu heller. *snyft*

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många trodde (eller i alla fall hoppades som jag) att Apple skulle lansera en ny Mac Mini idag, men icke. :/

Jag kommer ihåg förra årets Macworld, när jag satt och hoppades då också, men den kom inte då så nu ett år senare kändes det verkligen som det gått tillräckligt lång tid för att den verkligen borde komma. Sjukt besviken, men inte direkt överraskad.

Vad kommer hända med den? Var det här sista spiken i kistan? Kommer de lägga ner produkten helt nu?

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 20:48

Bara för att de inte presenterade den idag så betyder det ju inte att den aldrig kommer. Den dyker nog upp i en "tyst" uppdatering inom ett par månader.

Ursprungligen av vanilj:

Bara för att de inte presenterade den idag så betyder det ju inte att den aldrig kommer. Den dyker nog upp i en "tyst" uppdatering inom ett par månader.

Tror du verkligen det? Jag tror att om de släpper en uppdaterad Mac Mini så borde de lansera den vid någon sorts event. Kanske ett special event? Jag menar det har ju gått så lång tid sedan den senast uppdaterades och den yttre designen borde uppdateras för att matcha de nya iMacarna och MacBookarna.

Ursprungligen av tobiwan:

Tror du verkligen det? Jag tror att om de släpper en uppdaterad Mac Mini så borde de lansera den vid någon sorts event. Kanske ett special event? Jag menar det har ju gått så lång tid sedan den senast uppdaterades och den yttre designen borde uppdateras för att matcha de nya iMacarna och MacBookarna.

Apple slutar med dessa Keynotes av en anledning. Och nu har dom slutat. Det innebär att vi kan få en uppdatering av produkterna när som helst. De sitter inte längre och väntar med att lansera produkterna till ett stort event.

Jag är oxå sjukt besviken att det inte dök upp en ny Mac Mini. Men jag försöker hålla hoppet uppe. Jag är dock inte lika säker på att det blir inom en månad tyvärr... nåja. Den som lever får se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 10:37
Ursprungligen av tobiwan:

Tror du verkligen det? Jag tror att om de släpper en uppdaterad Mac Mini så borde de lansera den vid någon sorts event. Kanske ett special event? Jag menar det har ju gått så lång tid sedan den senast uppdaterades och den yttre designen borde uppdateras för att matcha de nya iMacarna och MacBookarna.

Ja, det tror jag. Modellen är ju i princip specad och klar, men är säkert inte tillräckligt klar för att kunna skeppas innnan januari är slut. Därför dök den nog inte upp på Macworld.
När den vita/svarta Macbooken kom så släpptes dem i en "smyguppdatering". Det har hänt förut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 20:50

Lugn och fin. Jag tror den kommer komma inom en månad.

Ursprungligen av acke:

Lugn och fin. Jag tror den kommer komma inom en månad.

Kan ju alltid hoppas!
En ny Mac Mini och Plex är det som saknas till min TV. Nu får jag köra min MacBook kopplad till TV:n och den pallar inte riktigt med 1080p-videos. 720p klarar den dock utan problem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-06 22:43

Efterföljaren till Steve med Lloyden borde ju bli Steve med Macen. Mycket snack och ingen verkstad, ge mig en ny Mini, och jag menar nu!!!!!!

fy fan va tråkigt

Min 10 år gamla sågtand börjar vara slö trots CPU/GPU uppgraderingar så jag hade verkligen hoppats på en macmini, men jag tror att både den och iphonenano kommer detta kvartal

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-07 10:21

Ju längre Apple väntar desto högre kommer förväntningarna på den nya Minin att vara.
Om det dröjer ytterligare en månad eller två spelar mindre roll för mig, men det jag tycker är riktigt uselt är att Apple inte justerat priset på denna relik. (eller åtminstone tryckt i mer RAM/större hårddisk/superdrive som standard eller slängt med några kul tillbehör för att göra modellen åtminstone lite prisvärd) Det har gått löjligt lång tid sedan sista uppdateringen nu.

Att Apple lämnar stora events bakom sig är inte konstigt. Bara tanken på att Apple har låtit sig vara "tvugna" att ge releaser vid MacWorld får mig att rysa in i benmärgen. Jag tror att deras egna special events kommer att ge betydligt större genomslag. Likaså tror jag att vi snart kommer att få ett sådant där man tillkännager en ny Mini, uppdaterade versioner av iMac och förhoppningsvis lite annat kraffs som gör användarna nöjda.

  • Medlem
  • 2009-01-08 11:26

Jag skrev detta ursprungligen på ett annat forum men det har relevans här också:

--------------------------------------------------------------
Ja det kom ingen ny mini på MacWorld. Vad ska man tro nu då? Här är mina funderingar:

Mac OS 10.6 (Snow Leopard) visades inte heller på MacWorld och en av de stora finesserna (den största kanske?) i 10.6 kommer att vara kraftigt förbättrade möjligheter att dra nytta av flera processorer (Grand Central, Open CL). Detta gäller både om man har en bra GPU eller om man har en processor med fyra eller fler kärnor.

Ska man dema 10.6 så bör man alltså ha ett gäng nya maskiner med bra GPU och många processorkärnor. Då kan man visa hur mycket snabbare 10.6 är på de nya maskinerna.

Intel har nyligen kommit ut med quadkärneprocessorer som skulle kunna passa både i iMac och i MacBookPro.

Apple har också sagt att man kommer att gå över helt till Display Port. För att detta ska funka så ska helst alla skärmar och alla datorer få detta på en gång. De adaptrar som Apple hittills skeppat är dyra och har inte funkat så bra heller. Idag så saknar följande produkter Display Port: 30-tums skärm, iMac, mini, Mac Pro. Alla dessa produkter har inte heller uppdaterats på ett bra tag.

Apple har också meddelat att de inte kommer att delta på MacWorld längre utan att de skall ha egna "Special Events" när de har nåt nytt att visa. Det är logiskt eftersom de då själva kan bestämma tider med ganska kort framförhållning. För att "bevisa" att MacWorld inte längre är så bra så var det logiskt för Apple att inte visa för mycket nya burkar på veckans MacWorld. Det är bättre att spara dessa till ett eget Special Event.

Med bakgrund av ovanstående så är min analys följande:

Apple kommer med ett special event i februari eller mars där följande visas:

Ny 30-tums skärm med Display Port
Nya iMacar med bl a 4-kärneprocessor och bättre GPU
Ny MacPro med Display Port och mindre uppgraderingar
Bonus: MacBook Pro 17 med 4-kärneprocessor (det finns en variant som skulle passa perfekt i MBP)

På dessa burkar kommer att demas 10.6 där Apple kan visa kraftiga prestandahöjningar eftersom man nu mycket bättre kan dra nytta både av GPUn och fler processorkärnor.

Minin då? Jo den kommer att ha ungefär samma innanmäte som senaste MacBook vilket innebär SATA-buss för lagring (antingen HD+optisk eller 2 st HD), samma grafik från Nvidia (som innebär kraftigt förbättrad prestanda vid t ex h.264 uppspelning och kodning), både DVI och Display Port anslutningar (finns rykten om detta, jag hoppas verkligen det stämmer), Core 2 Duo på upp till 2.6 GHz.

Vi får väl se...

One more thing: Jag tror att Steve Jobs kommer att hålla detta event för att bevisa att hans nya mediciner funkar och att han verkligen är frisk från sina "hormonrubbningar".

(Rättelse: Det finns en finess till som skulle kunna vara det häftigaste i 10.6 och det är ZFS-filsystem. ZFS är rena drömmen för hemmabiotillämpningar men det är oklart hur mycket som kommer att finnas i 10.6...)
--------------------------------------------------------------

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 13:21
Ursprungligen av wolf:

(Rättelse: Det finns en finess till som skulle kunna vara det häftigaste i 10.6 och det är ZFS-filsystem. ZFS är rena drömmen för hemmabiotillämpningar men det är oklart hur mycket som kommer att finnas i 10.6...)
--------------------------------------------------------------

Lite nyfiken bara... På vilket sätt är ZFS rena drömmen för hemmabio?

Själv väntar jag mer eller mindre desperat på en ny mini. Min dog logikkortsdöden i mitten av december så jag bara måste ha en ny väldigt snart. Blev väldigt besviken mao.

  • Medlem
  • 2009-01-08 13:29
Ursprungligen av iMats:

Lite nyfiken bara... På vilket sätt är ZFS rena drömmen för hemmabio?

Jag ville inte skriva mer om det eftersom det är ganska OT i denna tråden men du kan läsa lite mer här:

http://blogs.zdnet.com/storage/?p=335

Jag har redan idag en Intel Mini under min TV, och är mycket nöjd med den.

Dock, drömmer jag om ännu bättre graffaprestanda, för att t ex titta på SVD-HD helt utan hack. Ett i-lands problem, men jag såg fram mot denna keynote och var faktiskt helt övertygad om att jag skulle kunna beställa en ny mini redan samma kväll. Ack vad jag bedrog mig. Nu är jag ganska trygg i att den trots allt kommer att uppgraderas snart.

Jag misstänker också att Apple är lite kluvna inför att marknadsföra Minin. Jag tror att Apple våndas lite över det faktum att konsumenter väljer mini istället för iMac och MacBook som Apple tjänar mera pengar på. Men, det är så klart positivt för Apple att en PC-användare köper en billig Mac istället för en billig PC, och för den delen att vi Mac-tokar köper ännu en Mac-mini. Men, som sagt. Jag tror att Apple aktar sig för att låta Minin stjäla för mycket PR-plats från sin stormarginalprodukter.

Jag tror att Apple släpper en uppgraderad Mini inom 2 månader, och den kommer att bli en jättebra dator. Denna lansering sker dock utan större buller och bång.

Ursprungligen av ace4711:

Dock, drömmer jag om ännu bättre graffaprestanda, för att t ex titta på SVD-HD helt utan hack. .

Har du sett den här? Den har det som Mac Mini saknar idag..HW decode klarar 1080p..OCH den har faktiskt EFI vilket innebär att att det går att installera både det ena och det andra på den..

EEE Box B206

ATI Radeon HD 3450 med H/W decode, HDMI ut, SPDIF ut, tyst, GB ethernet, kan fästas med VESA-fäste, fjärrkontroll, 222 × 178 × 26.9 mm

Senast redigerat 2009-01-08 23:31
Ursprungligen av Macce65:

Har du sett den här? Den har det som Mac Mini saknar idag..HW decode klarar 1080p..OCH den har faktiskt EFI vilket innebär att att det går att installera både det ena och det andra på den..

EEE Box B206

ATI Radeon HD 3450 med H/W decode, HDMI ut, SPDIF ut, tyst, GB ethernet, kan fästas med VESA-fäste, fjärrkontroll, 222 × 178 × 26.9 mm

Men om man nu vill ha en riktig Mac så kanske man inte vill ha en EEE Box med det du nu syftar på att man hade kunnat installera.

Min kollega påminde mig idag om fjolårets uppdateringsstreak då man uppdaterade saker typ 7 veckor i rad. Uppdateringarna är inte klara för iår

Är det inte dessutom 25-årsjubileum för Apple snart, någon gång kring 24:e januari? Kanske kan dyka upp lite saker i samband med det?

hade också hoppats på en uppdatering... behöver en snabbare mini under tvn jag med. Men jag märker att jag inte var ensam om det:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-09 18:39

Man kan ju alltid hoppas.:D

1
Bevaka tråden