Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google släpper Picasa till Mac

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 02:16

Ser inte fördelar över iPhoto men men.
http://picasa.google.com/mac/

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-06 02:27

Funkar bara på Intel verkar det som. Fick felmeddelande när jag försökte starta programmet på en PowerBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 02:31

Japp, bara för intel. Var inte ledsen för det dock. Är samma fula förvirrande program som när jag provade det senast.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-06 03:42

Aj, mina ögon!

Det är bra att iPhoto får lite konkurrens. Dyker det upp bra funktioner i Picasa så kommer användarna att sätta tryck på Apple att få in samma funktioner i iPhoto.

Det finns säkert bättre program än både Picasa och iPhoto men Google tror jag har bra möjlighet att få ut sitt program och på så sätt bli en spelare att räkna med.

Picasa har en del finesser som jag gillar (man kan ha fotona vart man vill, automatisk synkning av webgalleriet som i sin tur är betydligt bättre än Mobile Me:s osv.) men jag hade hoppats på en "äkta" mac-version, istället för en Wine-variant.

Dock förstår jag Google, de vill vara plattformsoberoende och skapar därmed ett ganska fult men eget gränsnitt som inte andas för mycket Windows eller mac (eller Linux) och kör sen det gränsnittet på alla plattformar.

Men det största problemet för mig med den taktiken är att jag inte har en Intel-mac...

Du menar Whine-variant:) Det gör ont i mina Maciga ögon .....

Jag gillar ansiktsigenkänning. Har en dröm om att tagga alla personer i mitt iPhotobibliotek

Ursprungligen av mikotekniko:

Jag gillar ansiktsigenkänning. Har en dröm om att tagga alla personer i mitt iPhotobibliotek

GRATTIS! Kommer i nya iLife!

Ursprungligen av BeachMagnus:

GRATTIS! Kommer i nya iLife!

Jag skrattade högt när jag hörde nyheten!

Testar ladda ner nu! Ska bli intressant att se om det blir min #1 applikation för bilder.

Hade hoppats att Picasa skulle lösa det problem jag har med iPhoto, men icke. Båda programmen drar ut bilder för att anpassas till skärm under bildspel. Blir att harva vidare med Bridge.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 19:00

iPhoto har både ansiktsigenkänning, GEO tagging och lätt att uppdatera Facebook och Flickr. Picasa har jag använt på PCn (Win och Linux) men tycker iPhoto är hästlängder bättre.

//Rob

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-06 19:14

Har iPhoto ansiktsigenkänning? Hur funkar det? Hur funkar uppdatering mot Facebook och Flickr? Jag trodde bara att det funkade mot Me.com.

Såg nu att det var iPhoto 9 som du avsåg. Verkar lovande.

Fult och förvirrat? Aj mina ögon?

Själv tycker jag det slår iPhoto med hästlängder framför allt i att det har performance (i alla fall på PC). Och lättanvänt och intuitivt. Och fullt tillräckligt snyggt på PC (gör sig kanske inte riktigt lika bra på macen det är sant). Jäkligt glad att det kommit till mac, nu kan jag ställa in PCn i garderoben i princip helt och hållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 21:49
Ursprungligen av tvamvarg:

Och lättanvänt och intuitivt. Och fullt tillräckligt snyggt på PC ...

No offence men du är PC-skadad. In i garderoben? Sälj den så den inte står där och påverkar ditt estetiska sinne.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-06 22:26
Ursprungligen av tvamvarg:

Och lättanvänt och intuitivt.

Nja.

Eftersom min mamma inte lyssnade på mig utan köpte en XP-laptop så kör hon Picasa. Hon har hela tiden problem med att förstå hur saker och ting funkar, så hon kommer hit ibland och frågar mig. Jag får alltid sitta och klia mig i huvudet och prova mig fram.

Jag tycker inte att det är lättanvänt och intuitivt för 5 öre.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 22:31

Ska man använda lättanvända och intuitiva program så måste man köpa en Mac. En arbetskollega köpte en Mac för första gången och det första han sa efter att ha använt macen några dagar är att man måste inte tänka så mycket hur något funderar. Picasa tyckte jag precis som hugin inte lättanvänt. Jag kanske har använt iPhoto för mycket.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:01

Skillnad på att kunna jobba snabbt i ett program för att man lärt sig var allt finns och kunna jobba snabbt för att det är lättanvänt och intuitivt. Tror många förväxlar detta.

Jag tycker mycket om Picasa, kanske för att jag använt det en del på PC'n men också för att det drar igenom allt jag har i bild och filmväg och flyttar inte omkring på mina filer. Den är snabb och du kan göra enkla justeringar om du önskar. Att den sedan också kan ladda upp till Youtube och ehum, google albums gör det inte sämre.

Jag tycker den är smartare än iPhoto - fast nu finns ju Faces och places och det är ju rätt fett.

fast nu kan jag inte starta picasa längre - det startar sedan dör det direkt. Beta är beta. synd. (omstart hjälper inte)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:56

Är det någon som fattar varför programmet drar mer än 100 % av en processorkärna utan att det verkar gör något? Trodde först att det rörde sig om någon form av indexering men så verkar inte vara fallet. Skräp...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-06 23:59

Kikade picasa lite snabbt... gillar att den inte bråkar med filerna som iPhoto gör.
Får väll se om det blir till att äntligen använda sig av ett "hålla koll på bilder" program som jag hittils har dissat för inget program har fallit mig i smaken.

1
Bevaka tråden