Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote Studio 2009 - grymt cool!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-06 15:18

Igår lanserades en ny version av siten keynote.se, lagom till MacWorld Expo. Keynote.se rapporterar live från Apples keynote-framföranden. Den här gången har de gjort om sidan rejält, och nu är den grymt Macig!

Den kräver att man kör en modern webkit-baserad webbläsare (har du senaste Safari är det lugnt), eller senaste Firefox-betan.

Så här skriver de själva:

Citat:

Nya Keynote.se!
Det är med stolthet vi presenterar Keynote Studio 2009

Inför WWDC'08 i somras fick vi storhetsvansinne.. Hur mycket godis kan vi knö in i på Keynote.se egentligen? Jo, live-rapportering, arkiv, bingo, AppleStore-kollare, RSS, chat och iPhone-specifik funktionalitet. Det skulle nog gå bra. Så, nu gjorde vi allt det! På en sida!

Eftersom vår publik är primärt Mac-buren och i den tekniksa framkanten så kändes det helt rätt att bara trycka in så mycket fluffiga nya tekniker som möjligt. Så.. sajten är tungt Javascript- och CSS3-driven vilket utesluter i princip det mesta på browser-marknaden. Synd för bakåtsträvarna.. men det täcker ändå en ca 80% av vår publik, och utesluter inte på något sätt vare sig Linux- eller Windows-användare så det kändes ju helrätt!

Spana in Keynote Studio 2009 på keynote.se

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-06 15:32

Missa inte bakgrundsbytaren på högerkanten, btw!

Skall bli mycket intressant att se om Checkern fungerar!

(Glöm inte att ropa bingo!)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-06 15:40

I Firefox 3.1 är sidan på tok för seg, kör WebKit istället!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-06 16:02

Funkar inte med Firefox 3.0.5.

Ursprungligen av ledin:

Funkar inte med Firefox 3.0.5.

FIrefox 3.1 beta 2 är det enda som stöds av Firefoxarna. Så det är bara att köra ner en moderna läsare

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-06 16:49
Ursprungligen av Fredrik S:

FIrefox 3.1 beta 2 är det enda som stöds av Firefoxarna. Så det är bara att köra ner en moderna läsare

Jo jag såg det Safari funkade fint

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-06 16:22

Ja, och nu kan man spela Keynote-bingo direkt i webbläsaren på sidan. Fast om man vill ladda hem kan man ju fortfarande göra det såklart. Samma händelser!

Glöm inte att kolla i med iPhone också. Funkar med Bingo, live-rapportering och web-checkern där med!

Det var värst!

Det där gillade jag inte alls, sidan är hur seg som helst på min nya iMac i Safari, sidan känns dessutom väldigt -00.

Ursprungligen av Patrik D:

Det där gillade jag inte alls, sidan är hur seg som helst på min nya iMac i Safari, sidan känns dessutom väldigt -00.

Jag har inga problem med att visa sidan på min gamla MBP. Men om det inte gillas så finns ju ett kompatibilitetsläge

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-06 20:42
Ursprungligen av Patrik D:

Det där gillade jag inte alls, sidan är hur seg som helst på min nya iMac i Safari, sidan känns dessutom väldigt -00.

Sidan blev överbelastad, vilket gjorde att det blev lite segt tyvärr. Det har inget att göra med vilken dator du har. Om du går in när det har lugnat ner sig så ska du se att den är snabb igen.

Hade du sagt att den kändes 2007 hade jag kunnat ta det seriöst, men -01? Kom igen.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-06 17:27

Visst, roligt med rörliga fönster och en fin docka

gillade irc klienten mest )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 18:14

Måste säga att jag är lite impad, men ni ligger fortfarande ljusår efter macrumors rapportering. Speciellt deras snabbhet, vilket kanske inte är så konstigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-06 19:41

Det blev connection timeout för mig några ggr med keynote.se så jag bytte till engadget och sen flöt rapporteringen på bra.

Man blir ju inte dlrekt impad av tonårsnivån på skrivandet.
Skall ni rapportera VAR NEUTRALA.

Sitta där och droppa kommentarer på bristande svenska om Backhoppning och "väck mig om det händer nåt".

Var proffsiga istället. Kommer aldrig mer vända mig till keynote.se för live-rapportering.

SBS var problemet helt enkelt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-06 20:48
Ursprungligen av Goflorp:

Man blir ju inte dlrekt impad av tonårsnivån på skrivandet.
Skall ni rapportera VAR NEUTRALA.

Sitta där och droppa kommentarer på bristande svenska om Backhoppning och "väck mig om det händer nåt".

Var proffsiga istället. Kommer aldrig mer vända mig till keynote.se för live-rapportering.

SBS var problemet helt enkelt!

Tråkigt att det inte passade dig. Jag har inget som helst problem med att de inte är stela som Microsoft-chefer. Rapporteringen tycker jag är saklig. Gillar man inte kommentarerna får man väl skita i att läsa dem.

Ta det lite mer avslappnat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-06 21:06
Ursprungligen av Goflorp:

Skall ni rapportera VAR NEUTRALA. […] Var proffsiga istället.

Ledsen att du tycker så, men vi är inte professionella. Vi gör det helt gratis, på ledig tid, får inget för det, gör det för att vi tycker det är roligt, och vi gör det för att vi ska få det roligt också. Passar inte humorn eller stilen (som vi/jag kört med de senaste 10 åren), eller något annat (bakgrunsbilden?) så finns det gott om alternativ. Sajten är inte en end all, be all-lösning för alla, har aldrig varit, kommer heller aldrig att vara. Sorry.

Därför är det heller inte så konstigt att sajter som har heltindsanställda sajtbyggare samt skribenter och fotografer på plats i USA gör det snabbare, och professionellare.

Och.. ledsen för mailadressen. Rättad nu.

Men tack ni andra som tyckte det såg bra ut och tyckte sajten var lika cool som vi tyckte!

Vi ses igen till WWDC (eller om det nu kommer någon annan keynote på vägen). Nu när Apple lämnar Macworld Expo skulle man kanske ge sig på de där mellan-eventen också.

PS. VI skrev inte på PC-burkar med Windows i alla fall, som MacWorld gjorde. DS.

PSS. Ni kommer inte se reklam, referallänkar eller liknande från oss heller. DS.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-06 20:35

Sidan var hur läcker som helst, tycker jag! Funkade under hela keynoten för mig. Grymt cool med dockan. Försökte maila på kontakt adressen som fanns där men det fick jag tillbaka, såg sen att det står infor@keynote.se i länken. Ska väl vara info@keynote.se antar jag. Anledningen att jag skulle maila var bara att jag tänkte berömma sidmakarna men det gör jag väl här i stället då! MYCKET HÄFTIG SIDA!!!

PS! Frågan är vad det blir av den nu när inte Apple ska vara med på några fler keynotes:(

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-06 20:49
Ursprungligen av jllah:

PS! Frågan är vad det blir av den nu när inte Apple ska vara med på några fler keynotes:(

Apple kommer fortsätta att lansera produkter, och det kommer säkert att vara keynote på WWDC.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-06 21:11

Grymt kul att ni gjort detta med sidan. Jag var helnöjd.
Skulle dock vara kul om man kunde ändra storleken på fönsterna. Irc grejen var ju klockren också

Tack alla som tyckte att sidan var häftig! Och ni som tyckte att det var under all kritik får läsa Henriks inlägg igen.

Ursprungligen av Ticko:

Skulle dock vara kul om man kunde ändra storleken på fönsterna.

Det står redan med på listan med saker inför WWDC.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-06 23:33

Grymt häftig sida!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-06 23:50

Synd att jag va tvungen att köra html2 varianten för att jag kör "fel verison" av firefox också... gör man en sida borde den vara kompatibel med de vanligaste webbläsarna och inte någon framtida betaversion.

Såja, nu har jag whinat tillräckligt idag, grymmt missnöjd med innehållet i keynoten så jag går o lägger mig istället.

Jag testade keynote.se den här gången också men lämnade av samma skäl som förra gången, det är för segt.

Bra initiativ dock, kämpa på, jag testar nästa gång det händer något så kanske det funkar bättre.

Med tanke på att ni inte gör det mot betalning eller sk professionellt så tycker jag sidan var helt OK. Jag hade den upp hela tiden och kollade mot andra engelsktalande sidor. Ni låg någon minut efter dom andra men det är ju inget att "bråka" om egentligen. För mig känns det godkännt bortsett från tre skämt eller kommentarer som jag inte tyckte passade in.
Lycka till med nästa projekt !

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2009-01-08 07:37

Sidan är ju kanon som ett exempel på vad som man kommer att kunna göra framledes i webmakande. Rapporteringen var ju ok också, men webkit och min dator gillar defenitivt inte varandra, har jag kört igång webkit så känns sirap väldigt snabbt. :/

1
Bevaka tråden