Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar en funktion: Visa alla fönster

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag saknar en funktion. Är det någon som vet om det går att lösa med script eller liknande?

Jag har ofta väldig många program igång samtidigt med flera fönster av varje program. Jag använder mig av kortkommandon och exposé men tycker att det kunde vara smidigare att växla mellan alla fönster.

Jag skulle vilja att om jag trycker på en ikon i dockan så aktiveras det senast aktiva fönstret av det programmet (precis som vanligt) men om jag sedan trycker på samma ikon en gång till så vill jag att alla fönster som är igång av det programmet ska visas.

Alltså, om man trycker på en ikon i dockan och det programmet är aktivt så visas alla fönster av det programmet.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 13:14

Systeminställningar-Exposé.

Yes!!

Jo, jag vet att jag kan lägga det som kortkommando eller i ett skärmhörn. Jag har det kopplat till ett skärmhörn idag men tänkte att det kanske gick att göra det ännu smidigare. Jag använder dockan när jag växlar mellan programmen men jag kanske får tänka om hur jag gör det istället.

Johan

Oslagbart är att koppla de funktioner Exposé har till aktiva hörn.

JAg har ställt in min så här:

Dashboard Tomt skrivbord

Alla Fönster Skärmsläckare

Det finns en som heter "programfönster" - det är den du söker. Koppla den till en tangent eller till ett hörn.

Jag har i ngt sammanhanf sprungit på små "Docklets" små ikoner som gör ngt speciellt.
Typ "Stäng av" osv..

det kanske finns ngn sådan?

Sökt runt lite på både Apple och Softpedia .. fasen, hittar inget...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 13:36
Ursprungligen av Elfving:

Alltså, om man trycker på en ikon i dockan och det programmet är aktivt så visas alla fönster av det programmet.

Men det är ju precis det exposé gör...

Ursprungligen av MatsOlov:

Men det är ju precis det exposé gör...

Ja, men han vill ha det mappat till en ikon i dockan.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 13:48
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men han vill ha det mappat till en ikon i dockan.

Fick för mig att han bara använde exposé med "alla fönster alla program" och inte "alla fönster i ett program"

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men han vill ha det mappat till en ikon i dockan.

Till alla ikoner. Så att om man trycker på en ikon två gånger så visas alla fönster av det programmet.

Att ha det kopplat till ett skärmhörn funkar ju smidigt, men jag tänkte att man göra det ännu smidigare genom att ta bort det momentet.

Ilandsproblem om något!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 14:20

Varför skulle det vara smidigare att klicka på en ikon i dockan än att glida ut med muspekaren till ett hörn?

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle det vara smidigare att klicka på en ikon i dockan än att glida ut med muspekaren till ett hörn?

Inte "en" ikon. Ikonen till programmet som man vill aktivera.
T.ex. om jag använder Word och trycker på Excel-ikonen i dockan så aktiveras Excel. Om jag trycker på Excel-ikonen en gång till så vill jag att alla fönster av Excel ska visas

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 14:30

Förstår vad du vill, men allt finns redan och byter program gör man ju snabbast med cmd + tab.

Tycker ändå att det verkar osmidigt. Expóse o spaces löser allt det. Vill man tex ha alla fönster av ett särkilt program inte de andra samtidigt, så lägger man programen på olika spaces o sen använder expóse.
Jag gör just nu bara två spaces, men jag ändrar ofta.
Expóse har jag:
Alla Fönster Skrivbordet

Dashboard Spaces

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 17:20

jag haller med fredde
pa jobbdatorn har jag safari och SAP i ett space, mail och ichat i ett andra, stickies i ett tredje och personliga grejjer pa ett fjarde tillsammans med de vanliga expose kommandona sa tycker jag det funkar kanon

Dock Exposé! Precis vad jag efterfrågar.

YouTube - Apple WWDC 2009: Mac OS X Snow Leopard

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-20 19:14
Ursprungligen av Elfving:

Dock Exposé! Precis vad jag efterfrågar.

YouTube - Apple WWDC 2009: Mac OS X Snow Leopard

Det var häftigt, har saknat något sådant sen jag switchade...

1
Bevaka tråden