Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överlever QuadCore kvällen?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacWorld Expo. Det är nog en Xserve:s värsta mardröm men vi har gjort vad vi kunnat rent servermässigt - det ska bli spännande att se hur "illa" det blir ikväll!

99.se Server
Apple Xserve QuadCore
2x2.8GHz
8GB RAM
2x73GB 15.000rpm SAS diskar RAID-1
Apache 64-bit
MySQL 64-bit
APC PHP Cache
Memcached MySQL Cache

Tyvärr kommer jag missa MacWorld Expo själv eftersom klockan kommer vara 04:00 när det börjar. Men jag är med från ca 21:00 svensk tid. Hoppas servern inte brunnit upp då!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-06 13:29

Vi har klarat tidigare event utan problem med denna hårdvara, så jag tror nog det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 13:31

Är det elddopet för den här servern?

Ursprungligen av acke:

Är det elddopet för den här servern?

Nä vi har väl kört någon gång tidigare? Har för mig att vi hade runt 1000 anrop i sekunden i Apache som mest.

Servern köptes in för ett år sedan nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 14:52

Då har den varit med om WWDC 08 och ett par special events alltså. Kan nog inte minnas när 99 gick segt senast.

Vaknade precis och servern svarade fint. Verkar som om CPU aldrig gick över 20-23% trots upp till 1200 anrop i sekunden vid slutet av Keynoten

Betyder det att servern skulle klara som mest 6.000 besökare samtidigt ?
Eller räknar man inte så ?

Senast redigerat 2009-01-07 01:03

Lägg till en nolla, KaRo, så tror jag du närmar dig svaret

Ursprungligen av henkebarn:

Lägg till en nolla, KaRo, så tror jag du närmar dig svaret

Ja är du säker på det ?
När jag räknade på att 1.200 anrop/sek motsvarar ca 20 % av kapaciteten (eller vilket ord som är rätt) då blir ju 5 ggr 1.200 anrop/sek = 6.000 det maximala, dvs 100 % av vad servern klarar av.
Låter förstås väl lite att den bara skulle klara av 6.000.....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-07 17:33
Ursprungligen av KaRo:

Ja är du säker på det ?
När jag räknade på att 1.200 anrop/sek motsvarar ca 20 % av kapaciteten (eller vilket ord som är rätt) då blir ju 5 ggr 1.200 anrop/sek = 6.000 det maximala, dvs 100 % av vad servern klarar av.
Låter förstås väl lite att den bara skulle klara av 6.000.....

Fast anrop per sekund är inte antalet användare, det finns användare som surfar lugnare än andra. Dessutom vet vi ju inte om det skalar exponensiellt eller inte från den data vi har.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-01-07 23:56
Ursprungligen av Sidde:

Fast anrop per sekund är inte antalet användare, det finns användare som surfar lugnare än andra. Dessutom vet vi ju inte om det skalar exponensiellt eller inte från den data vi har.

Humm jag brukar nöja mig med att system skalar linjärt ...

Men kanske jag cyklar..

//Daniel

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-08 06:44
Ursprungligen av danielj:

Humm jag brukar nöja mig med att system skalar linjärt ...

Men kanske jag cyklar..

//Daniel

Du har så rätt, i mitt huvud sökte jag ordet men fick inte riktigt fram det

  • Medlem
  • 2009-01-07 18:36

Samt att någon del i kedjan som skall leverera kan bottna vid 1201 anrop i sekunden, men det vet man inte.

Jag gillar när det går segt ibland - det är som finalen i JVM, ni som såg den. Det var så högljutt att programledaren fick skrika i miken. Det skapar stämning

1
Bevaka tråden