Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förbättrar jag hastigheten på min Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-01-06 09:21

Jag har använt min TC trådlöst ett par månader nu, och är otroligt besviken på filöverföringshastigheten. Jag kör 802.11n, men ändå är det snigelfart som gäller. Har jag helt enkelt missat nåt, eller är den bara galet långsam?

vad menar du med galet långsamt? har du några iperf stats? eller tptest? eller bredbandskollen.com ?

VAD är det som gå långsamt?

Kopplingen ut på nätet? Backupen mot TimeCapsule?

Skulle vara intressamt om du kunde mäta, kola hur mycket pajjade nätverks-paket du har etc.

Gör testerna som Jonaz ber om.

  • Medlem
  • 2009-01-06 12:08

Jag syftar inte på uppkopplingen mot internet, utan filöverföringen från dator till TC, vilken idag sker trådlöst. TP-tester visar helt ok värden. Kan man få fram stats för filöverföringen månne?

Mitt bästa tips:

- Se till att du verkligen kör 802.11n och inte "blandat läge" med 802.11g. Jättestor skillnad i prestanda.

Om den är rätt inställd ska du ha 300Mbit per sekund läget. Du kan dubbelkolla i Nätverksverktyget som ligger i din verktygsmapp.

Dock skall man veta att om man ställer den i "n"-läge så kan man glömma Wifi till iPhonen/Touchen då dessa använder b/g och inte klarar "n".

Tvingad till blandläge pga detta.

  • Medlem
  • 2009-01-06 12:30

Tack Björnström. Det ser ut som jag kör blandat, med en Link Speed av 54 Mbit/s. Var ställer jag om till att köra endast /n?

Ursprungligen av andy:

Tack Björnström. Det ser ut som jag kör blandat, med en Link Speed av 54 Mbit/s. Var ställer jag om till att köra endast /n?

Du måste in med Airportverktyget som ligger i Verktygsmappen (program/verktyg).
Där ställer du om till n

Räkna med att det händer saker med räckvidder, störningar etc.
Du byter ju helt och hållet frekvensband osv.

  • Medlem
  • 2009-01-06 12:40

Kan du precisera exakt var i AirPort Utility som jag hittar inställningen? (blind/n00b)

Ursprungligen av andy:

Kan du precisera exakt var i AirPort Utility som jag hittar inställningen? (blind/n00b)

Kolla in "manuell inställning"

Fliken "trådlöst"

En bit ner "Radioläge", välj "Endast 802.11n-läge (2,4GHz)"

Blir det störningar från grannar kan du prova 5GHz-läget för n, men då har du lite sämre räckvidd....

  • Medlem
  • 2009-01-06 12:48

Jag kan dessvärre inte se dessa inställningar. Någon idé varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 12:47
Ursprungligen av andy:

Kan du precisera exakt var i AirPort Utility som jag hittar inställningen? (blind/n00b)

Airport > Trådlöst > Radioläge > Endast 802.11n
Men hastigheten blir inte 300Mbit, i alla fall inte när du kör backupen då Time Machine slöar ned det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 12:54

Det är för att du har den stående på "Join a wireless network". Varför har du det så? Vad har du får utrustning mellan väggen och Time Capsual? Verkar som du har en router som sköter internetuppkopplingen och du har kopplat Time Capsule till?

En sak till, använd inte WEP för det är osäkert. WPA2 ska du använda. Undantaget är om du har riktigt gamla datorer som ska ansluta till nätverket, då kan det ibland bli strul.

  • Medlem
  • 2009-01-06 15:44

Acke, du gissar helt rätt. Mellan min TC och väggen står en trådlös Comhem-router. Jag har helt enkelt konfigurerat allt fel. Hur ska jag bäst konfigurera min TC gällande Wireless Mode? ”Extend a wireless network”, eller ”Create”?

Är det en sådan du har? http://comhem.se/portal/comhem/installera_tradlost

Ifall det är en sådan så skulle jag först och främst avaktivera dess trådlösa delen och sätta upp att TC ska skapa ett trådlöst nät dvs. "Create".

Hur du stänger av den trådlösa delen hittar du här http://comhem.se/portal/comhem/wifi på steg 3 "Access Point" ska du välja "Disabled" på.

/Adam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 16:48

adamsen87 hann före med nästan allt som behöver sägas. Frågan är om ditt trådlösa modem delar ut interna IP-adresser eller inte. Vet faktiskt inte om comhem ger ut en eller flera publika IP-adresser. Delar modemet ut interna adresser så stäng av den funktionen i Airporten. Inte en bra idé att ha två enheter som delar ut IP's.

  • Medlem
  • 2009-01-06 18:59

Tack för alla utförliga och snabba svar! Har nu disabled WireLess i routerinställningarna för comhem-routern. Problemet är dock att AirPort Util inte hittar min TC nu. Ideas?

Jag har exakt samma bekymmer som Sia. Löste sig detta?

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/255268-airport-utility-hittar-tradloes.html

Senast redigerat 2009-01-06 19:17

Koppla en ethernetkabel till din TC då det just nu inte finns något nätverk att ansluta till och gör inställningarna som ska göras.

/Adam

  • Medlem
  • 2009-01-06 19:24

Den hittar den inte då heller. Googlade, och många har samma problem. Att köra en downgrade till Airport Utility 5.3.1 ska dock funka. Kollar och återkommer!

  • Medlem
  • 2009-01-06 19:38

Lyfte bort Airport Utility 5.3.2 från Utils Folder och installerade v 5.3 från medföljande CD. Då funkar allt som det ska igen! Ställde om wireless till 802.11n, och enligt Network Utility är nu Link Speed 270 Mbit/s (happy, happy, joy, joy). Model är dock fortfarande 802.11 a/b/g/n. Nån som vet varför det fortfarande är blandad här? TACK, ALLA!

Den där beteckningen säger bara vilka nätverk kortet i datorn är kapabel att ansluta till så bry dig inte om det för detta.

/Adam

  • Medlem
  • 2009-01-06 20:20

OK. Återigen –.Tack för all snabb hjälp. I consider this matter solved!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 22:01
Ursprungligen av andy:

OK. Återigen –.Tack för all snabb hjälp. I consider this matter solved!

Men jag är inte klar! Vad har du för firmware på din station? Det finns tre saker att ta hänsyn till när det kommer till Aiprort-uppdateringar:
1. Firmware på stationen. Senaste till din är 7.3.2
2. Programvaran i programmappen. Senaste till din är 5.3.2
3. Sista är mjukvaruuppdateringar för Airport. Kan komma som separata uppdateringar eller inbakade i Mac OS X.

Samtliga kan påverka hastigheten men ibland kan det strula lite. Jag skulle se till att ha det senaste installerat och testa om det funkar och se till att ha uppdaterat firmwaren. Även om det är löst skulle jag testa i alla fall. Men det är jag och jag förstår om folk inte är förtjusta i att ändra på något som funkar.

Slutligen, tänk på att om du både ditt modem och din Airport delar ut IP adresser får du massor med strul. Det kan funka men bara vissa program osv och sällan iChat osv. Tänk på att WEP inte är säkert utan det är WPA som gäller.

Uppdatera inte Firmware!

Jag vill bara komma med ett litet tips, efter att ha bråkat med min nya TC en vecka. Tog tillbaka v. 7.3.1 och vips... Internetfarten tillbaka som den ska vara, och backupen tuffar på i hygglig takt. Innan var det helt otroligt segt.

Jonas

Ursprungligen av acke:

Men jag är inte klar! Vad har du för firmware på din station? Det finns tre saker att ta hänsyn till när det kommer till Aiprort-uppdateringar:
1. Firmware på stationen. Senaste till din är 7.3.2
2. Programvaran i programmappen. Senaste till din är 5.3.2
3. Sista är mjukvaruuppdateringar för Airport. Kan komma som separata uppdateringar eller inbakade i Mac OS X.

Samtliga kan påverka hastigheten men ibland kan det strula lite. Jag skulle se till att ha det senaste installerat och testa om det funkar och se till att ha uppdaterat firmwaren. Även om det är löst skulle jag testa i alla fall. Men det är jag och jag förstår om folk inte är förtjusta i att ändra på något som funkar.

Slutligen, tänk på att om du både ditt modem och din Airport delar ut IP adresser får du massor med strul. Det kan funka men bara vissa program osv och sällan iChat osv. Tänk på att WEP inte är säkert utan det är WPA som gäller.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-02-07 13:26

Jag har lite samma problem som ovanstående haft. Nämligen att mitt hemnätverk upplevs som ohyggligt segt. Ut på internet går bra, men just som någon nämnde - att arbeta med filer (flytta, kopiera eller importera ett arkiv till iPhoto) tar en sanslös tid.

Jag har följt denna tråden lite och gick precis som de andra tillbaks ett steg på min Time Capsule till 7.3.1. Det gjorde en avsevärd skillnad (tack för det tipset!). Tidigare tog en kopiering på ca 500Mb ungefär en timme, nu tar det några minuter.

Det är dock inte speciellt jättesnabbt ändå. Och det är egentligen när jag skall ett steg längre, till min Lacie externa hårddisk som är kopplad till min TC via Ethernetkabel, som den verkliga sirapen upplevs. Då kommer jag aldrig upp i hastigheter på mer än 500kb per sekund i överföring jämfört med 2-3Mb per sekund mellan dator och TC.

Några idéer om detta?

Jag kör som de övriga trådlöst N mellan dator och TC. Och jag är införstådd i att det går långsammare med trådlöst och att även utformningen av min externa disk påverkar (i mitt fall en Lacie Internet Space). Men jag tycker ändå det är LITE VÄL stor skillnad på hastighet jämfört med när jag flyttar en fil från dator till TC, jämfört med när jag flyttar från dator till LAcie.
Jag ser dock att min länkhastighet står på bara 130 Mbit / sekund. Nån aning om hur jag kan förbättra det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-03 16:46

Sitter också inne på liknande problem som dig. Enda skillnaden är att jag har min Lacie kopplad via USB till min TC. Skulle flytta en iso-fil förut från Lacie till skrivbordet på min Macbook Pro. Det har hållit på i drygt 2 timmar nu, flyttat 2.27 gb hittills och ska vara kvar ca 2 timmar enligt mätaren. Detta kan väl ändå inte vara acceptabelt? Ska man nedgradera till 7.3.1 igen eller? Har 7.4.2 nu.

Ursprungligen av mdt:

Jag har lite samma problem som ovanstående haft. Nämligen att mitt hemnätverk upplevs som ohyggligt segt. Ut på internet går bra, men just som någon nämnde - att arbeta med filer (flytta, kopiera eller importera ett arkiv till iPhoto) tar en sanslös tid.

Jag har följt denna tråden lite och gick precis som de andra tillbaks ett steg på min Time Capsule till 7.3.1. Det gjorde en avsevärd skillnad (tack för det tipset!). Tidigare tog en kopiering på ca 500Mb ungefär en timme, nu tar det några minuter.

Det är dock inte speciellt jättesnabbt ändå. Och det är egentligen när jag skall ett steg längre, till min Lacie externa hårddisk som är kopplad till min TC via Ethernetkabel, som den verkliga sirapen upplevs. Då kommer jag aldrig upp i hastigheter på mer än 500kb per sekund i överföring jämfört med 2-3Mb per sekund mellan dator och TC.

Några idéer om detta?

Jag kör som de övriga trådlöst N mellan dator och TC. Och jag är införstådd i att det går långsammare med trådlöst och att även utformningen av min externa disk påverkar (i mitt fall en Lacie Internet Space). Men jag tycker ändå det är LITE VÄL stor skillnad på hastighet jämfört med när jag flyttar en fil från dator till TC, jämfört med när jag flyttar från dator till LAcie.
Jag ser dock att min länkhastighet står på bara 130 Mbit / sekund. Nån aning om hur jag kan förbättra det?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-02-05 10:04

Prova med

7.4.1 den går bättre än den senaste hos mig iallafall.

Vore kul att höra prestandaskillnaden i din Time Capsule!

Time capsule & långsam Wlan

Hej!
Sedan installation av Time capsule för ett par tre veckor sedan har jag en långsam trådlös uppkoppling. Det tar 7-9 sekunder innan startsidan (Google) laddas upp när jag startar safari. Bytet från den ena till den andra hemsidan går också långsam. Jag har inte konfigurerad time machine på min mac (den också ganska ny, bara ett par månader MacBook Pro, 2.8 Ghz med 10.6.2 och gott om ramminne) och det görs ingen back-up till time capsule heller. Mystiskt! Min gamla Netgear router var snabbare.
Trist!
Några idéer?
Hälsningar,
Ata Ghaderi

  • Oregistrerad
  • 2010-02-27 08:05

Jag har den senaste modellen av TC med dual band. Som jag förstår saken så kör den 802.11n i 2.4GHz om man inte specifikt tvingar 5GHz för 802.11n? Hur kan man i så fall tvinga klienterna att ansluta till 802.11n istället för 802.11b/g om SSiD:t är samma? 5GHz fungerar inget vidare i mitt hus med betongväggar osv så det är inget bra alternativ. Någon som kan klargöra?

Bevaka tråden