Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL hastighet

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-26 23:32

har just blivit bredbandare...
någon som kan tipsa om ett enkelt freeware där jag kan
mäta hastigheten i os 9.1

TPTest
http://tptest.iis.se/

/Mattias

mäta och mäta... du kommer inte över 60kb/sec med Telia iallafall, det är en sak som är säker.

Bit ihop, och hata. Telia asså. :eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-27 08:26

melfunko: du blandar ihop kilobyte och kilobit. 512 kilobit/sekund innebär INTE att du får 512 kilobyte information överförda till dig per sekund.

Ett bra sätt att undvika att blanda ihop olika värden är att använda stora och små bokstäver på rätt ställe. Menar man byte skriver man stort B. Menar man bit skriver man litet b.

Citat:

du kommer inte över 60kb/sec med Telia iallafall, det är en sak som är säker.

Det beror ju på vilket ADSL-abonnemang man har hos Telia. Körde testet och fick 678,16 kbit/s på sänd och 1.92 Mbit/s på mottagning (båda TCP). Då är det alltså företagsvarianten av abonnemang som jag kör.

Det finns väl, så vitt jag vet, bara ETT bredbands alternativ om man är privatperson. Jag skulle inte få "business"-versionen ens om jag skulle vilja.

Och 512nånting i teoretisk hastighet kan väl ändå inte motsvara 60nånting i reell hastighet?

Varför säger dom att man kan få upp till 512nånting i hastighet när man aldrig någonsin under några omständigheter kan få det?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-27 13:15

melfunko>>
Blanda inte ihop begreppen. 512 nånting (kilobit/s) motsvarar ungefär 60 nånting (kilobyte/s), närmare bestämt 64 nånting (kilobyte/s) om inte jag minns fel. Detta är en hastighet som inte bara är teoretisk utan även praktisk möjlig.

Bit ihop och hata? Äh, det är ju ingen som tvingar dig att välja Telia!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-27 13:15

melfunko:

1KB = 8Kb.
Alltså ska en uppkoppling på 512Kb/s teoretiskt kunna nå upp till 64KB/s (64x8=512).
De flesta med Telia ADSL har nog nått upp till de hastigheterna utan problem. Inget båg där inte...

edit: ändrade en liten pinsam grej...;)

Senast redigerat 2003-03-27 13:35

Aha! Det är alltså det här 99mac är till för... För att jag ska lära mig nya grejjer!

Och jag är faktiskt tvingad att välja telia. För det finns inget annat där jag bor.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-27 17:59

Är det inte så att där Telias ADSL finns kan man även välja Bostream, Telenordia, Tele2 och Spray oxå? (Eller åtminstonde några av dom). Syftar då alltså på 0,5 mbit varianten.

Edit: stvafel...

Senast redigerat 2003-03-27 20:20

Jag är skit nöjd med mitt Telia ADSL. Jag ska ha 0,5 Mbit åt båda hållen, men jag skickar fan snabbare än så. 0,5 Mbit = 64 kb/s, men när jag skickar är det inte ovanligt att jag kommer upp i 70-80 kb/s. När jag tankar från nätet brukar jag ofta ligga på ca 58 kb/s vilket är helt okej.

Ska man tanka som en dåre behöver man kanske mer bandbredd, men för att surfa är det jävligt bra. Det går riktigt snabbt och tror knappast det kommer gå snabbare om jag skulle ha 10Mbit. Enda skillnaden man märker med 10 Mbit är vid tankning. Mormor har 10Mbit och det går fan inte snabbare att surfa hos henne än med mitt ADSL. Jag tankar ju en del ändå och jag lider inte så extremt mycket av att "bara" ha 0,5 Mbit. Jag kommer ju ihåg hur det var på "modemtiden" med skyhöga teleräkningar och man tankade max 7 kb/s. Så jag tycker det är rätt lyxigt att kunna surfa och tanka hur mycket jag vill för 325 kr i månaden.

Driftsäkerheten är jävligt bra, under ca år som jag haft ADSL har det inte varit nere en enda gång om jag minns rätt. Ett annat stort plus är att t om när alla här hemma surfar samtidigt märker man inte att det går slöare för en själv att surfa. Tankar man lider det ju något, men inte så mycket. Jag är gruppansluten via Villaägarna vilket gör att jag har något lägre pris än vanliga kunder. Jag gillar Telia, hoppas bara de inte höjer priserna mer.

Det låter som du har det bra Grand Master. Jag gläds med dig.

Men under det cirka 1,5 år jag har haft Telia ADSL har det som längst legat nere i en vecka(!). Då gav dom inget riktigt besked heller, ingen som helst förklaring eller ursäkt.

Plus: Jag har försökt att kolla upp dom andra alternativen, men dom är inte tillgängliga för mig verkar det som. Jag får väl flytta in till stan och skaffa Bredbandsbolaget eller något sånt. :rolleyes:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-27 21:43

Jag har också varit väldigt nöjd med Telia ADSL ända tills för några veckor sedan när helt plötsligt utgående fart minskats radikalt.

Tidigare låg jag på minst samma hastighet ut som in, men numer har jag max 30Kb/s ut. Riktigt trist eftersom jag jobbar en hel del hemma och både skickar och hämtar mycket filer.

Jag vill gärna ha mina 512 i båda riktningar, tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-28 17:45

Om man läser noga så är det faktiskt på det viset att alla har mer än 512 kbit/sek vid sändning. Kommer inte ihåg exakta siffran men vid sänd ska man på Telia ADSL ha drygt 700 kbit/sek. Så Grand_Masters iakttagelse är helt korrekt. Men det ska vara så snabbt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag har också varit väldigt nöjd med Telia ADSL ända tills för några veckor sedan när helt plötsligt utgående fart minskats radikalt.

Tidigare låg jag på minst samma hastighet ut som in, men numer har jag max 30Kb/s ut. Riktigt trist eftersom jag jobbar en hel del hemma och både skickar och hämtar mycket filer.

Jag vill gärna ha mina 512 i båda riktningar, tack!

Aha, det är inte bara för mig som upstream-speeden har minskat radikalt? Jag kunde ibland vara uppe på 83 K/s. Nu ligger jag runt 37 K/s. Helt bedrövligt. Telia, satsa framåt med hasigheterna, inte bakåt!

Inga problem med hastigheten här. Telia 512kbit ADSL, och runt 55k/sek upp/ner. Har haft Telia i tre år och är mycket nöjd. Priset är rätt ok tack vare gruppanslutning via hyresvärden, 275 kr per månad. Det har strulat mycket lite, sammanlagt kanske 8 timmars downtime på tre år.

Bah, 60kb/s!?
Tycker alltid jag ligger över det (telenordia adsl)
Jag som har fel burken eller? *?*

jag brukar köra med denna länk.
http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html?r=997783360706
det är Bostream gamla nättest.
enkel men man ser klart och tydligt vad man får.
om den är exakt vet jag inte men de tester jag har gjort från många operatörer så visar den rätt bra.
möjligt att tp testen är mer riktigt men tester jag gjort så har de uppgivit ungefär samma fart.
det finns ju så många andra faktorer som segar ner nätet...

Jag har telia ADSL och som sagt "ca 0,5 kbit" men jag skickade en fil med ICQ och då gick det i 85 KB, alltså klart mer än de ca 50-60 KB som jag har normalt

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 21:18

Jag har Bostream 2,5M bit ned och 768 upp samt egen ip adress = slipper logga in på telia för att vara uppkopplad.
Jag väntade över 10 månader för att Felia skulle få aschxxx ur vagnen och få igång adsl bara för jag hade isdn innan. så dök bonet (bostream upp med högre hastighet och lägre peng (då i varje fall).

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 21:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av MacHedberg
jag brukar köra med denna länk.
http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html?r=997783360706
det är Bostream gamla nättest.
enkel men man ser klart och tydligt vad man får.
.

Man skulle kunna tro att det är en macare som gjort denna bilden, grått med horisontella sterck i namnkanten!:D

Telenordias Bredband här, krånglar som fan dock.

2,5MB/sek från Sunet

*fnys*

lite off topic kanske, men men.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tyrell
Telenordias Bredband här, krånglar som fan dock.

2,5MB/sek från Sunet

*fnys*

lite off topic kanske, men men.

Hur sjutton kommer du upp i 2,5MB/sek när du tankar från Sunet med ett Telenordia ADSL? Det borde innebära att du har en lina på 25Mbit/s. Skulle inte banga på ett sånt ADSL...:D

jag tröttnade på telias attityd till kunderna och det faktum att den enda ökningen jag såg var den av priset. gick över till spray - kanon. 299:- i månaden - samma prestanda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
jag tröttnade på telias attityd till kunderna och det faktum att den enda ökningen jag såg var den av priset. gick över till spray - kanon. 299:- i månaden - samma prestanda.

På tal om Telia. jag har haft hopoplöst svårt att komma åt Apples hemsida sista tiden, även lite annat, men alltså bara vissa sidor. Är det Telia eller Apple som krånglar.

Dum fråga kanske men jag vet inte hur anslutningarna från Telias ADSL och Internet ser ut exakt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
Hur sjutton kommer du upp i 2,5MB/sek när du tankar från Sunet med ett Telenordia ADSL? Det borde innebära att du har en lina på 25Mbit/s. Skulle inte banga på ett sånt ADSL...:D

Vart skrev jag ADSL?

Citat:

Skrevs ursprungligen av tyrell
Vart skrev jag ADSL?

Sorry läste fel... på så vis. Min mormor har Telenordia Bredband 10Mbit, vilket nog är det sämsta bredbandet jag någonsin sett. Jag har provat att dra ner någon linuxdist från Sunet hemma hos henne, och jag kommer väl upp i 150kb/s om det är en bra dag. Det är INTE fel på inställningarna eller duplexläget, snarare linan som är rutten.

Fast hur många Mbit har du egentligen? 2,5 MB/s är ju runt 25Mbit...

Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
Sorry läste fel... på så vis. Min mormor har Telenordia Bredband 10Mbit, vilket nog är det sämsta bredbandet jag någonsin sett. Jag har provat att dra ner någon linuxdist från Sunet hemma hos henne, och jag kommer väl upp i 150kb/s om det är en bra dag. Det är INTE fel på inställningarna eller duplexläget, snarare linan som är rutten.

Fast hur många Mbit har du egentligen? 2,5 MB/s är ju runt 25Mbit...

Jo, Telenordias bredband är bara skit. Fast farten är bra på det, iaf här i Hudik.

Kan nämnas att jag inte ligger på 2,5MB/sek hela tiden. Från svenska Microsoft, Sunet och Sunsite så går det riktigt jävla fort. Sällan jag droppar under 200kb/sek iaf. Däremot så har det varit ett jävla strul sen Telenordia kom till stan men de verkar ha fått ordning på det mesta nu.

Sen stör jag mig på inloggningsskiten.

2,5MB/sek är ju ganska precis 20mbps.

1
Bevaka tråden