Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs skriver öppet brev om sin viktförlust

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-01-05 15:52

Någon som sett det här än?

Steves brev

Ja, jag såg det nyss... Blev enormt lättad kan jag säga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 15:54

Skönt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 15:59

Digga den här tråden nu så alla ser den så vi åtminstone här på 99 slipper fler "dödstrådar".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 16:03

Det var skönt att höra. Har inte direkt varit orolig att han låg på dödsbädden, men det gör kanske att ryktesscirkusen mer handlar om Apples kommande produkter än hälsan hos deras CEO.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 16:08

Lika skönt att läsa som det kommer bli skönt att slippa alla elaka rykten om Jobs ohälsa och anledningarna till den.

Äntligen! Vad skönt.

Utifrån folk med kunskap har det varit rätt klart att Jobs och Apples styrelse helt enkelt inte *kan* hålla eventuell dödlig sjukdom hemlig speciellt länge om dom inte vill hamna i fängelse. Så spekulationerna om ny cancer kunde inte stämma. Samtidigt var ju viktnedgången ytterst påtaglig och utan ett ord från Jobs eller Apple har det varit svårt att veta vad man ska tro.

Men nu har vi det alltså svart på vitt, hoppas det sätter punkt för allt vidare snack om Jobs hälsa och fokus på produkterna istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-05 16:39
Ursprungligen av Adrian B:

Äntligen! Vad skönt.

Utifrån folk med kunskap har det varit rätt klart att Jobs och Apples styrelse helt enkelt inte *kan* hålla eventuell dödlig sjukdom hemlig speciellt länge om dom inte vill hamna i fängelse. Så spekulationerna om ny cancer kunde inte stämma. Samtidigt var ju viktnedgången ytterst påtaglig och utan ett ord från Jobs eller Apple har det varit svårt att veta vad man ska tro.

Men nu har vi det alltså svart på vitt, hoppas det sätter punkt för allt vidare snack om Jobs hälsa och fokus på produkterna istället.

Dock kommer ju alltid snacket finnas där, och konstigt vore det ju annars. Jobs har ju blivit en sådan symbol för Apples alla produkter, vare sig han/man vill det eller inte.

Undrar om det är Hypertyreos han har. Vi lär nog inte få veta och det kan jag leva med

Ursprungligen av Adzam 1:

Dock kommer ju alltid snacket finnas där, och konstigt vore det ju annars. Jobs har ju blivit en sådan symbol för Apples alla produkter, vare sig han/man vill det eller inte.

Absolut, och han är ju uppenbarligen sjuk, men nu kanske det känns lite utagerat för tillfället.

Jobs lär vara i fokus så länge han leder Apple (och så länge han lever för den delen) men de frågor som snurrat i luften så mycket under förra året ("vad är det som händer?" "varför är han så smal?" "har cancern kommit tillbaka?" "ska han sluta som VD?" osv) känns äntligen som något vi kanske slipper ett tag...

...ja, förutom från Robo-X då som lever i en värld där alla sjukdomar går att diagnosticera med 100 procents säkerhet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 00:49
Ursprungligen av Adrian B:

...ja, förutom från Robo-X då som lever i en värld där alla sjukdomar går att diagnosticera med 100 procents säkerhet

Hä? Allt jag menade är att man kan aldrig vara säker på vad det är för sjukdom. Dom tror dom vet vad det är men det är dom inte.

//Rob

Ursprungligen av Adrian B:

Undrar om det är Hypertyreos han har. Vi lär nog inte få veta och det kan jag leva med

Det låter onekligen så. Jag vet, för jag har det själv. Hypertyreos påverkar ämnesomsättningen (sköldkörteln). Typiska symptom är att man tappar vikt, får hög puls, lätt blir varm och att man kan bli väldigt trött. Det finns en omvänd variant också, som heter hypotyreos där man går upp i vikt i stället.

Jag tappade 5-6 kilo under sommaren 2007 (ungefär maj-september), tillräckligt för att folk skulle notera att jag blivit betydligt smalare. Det tar ju dock ett tag innan man själv förstår att det kanske är något fel (och inte bara en mindre viktminskning). Eftersom min mor och syster haft samma symptom kände jag dock igen symptomen förhållandevis snabbt.

Behandlingen kan ske genom medicinering, eller att man eliminerar sköldkörteln med radioaktivt jod eller genom operation. Medicinering brukar man testa först, men det är en relativt långsam metod som tar 18 månader. I mitt fall gick utvecklingen i andra riktningen (efter viktminskningen gick jag upp 12 kilo på ett halvår), vilket är ganska vanligt beroende på att det kan ta en stund innan man fått ordning på doseringen. Först sent i höst har min dosering blivit korrekt, så förhoppningsvis ska jag kunna sluta med medicinen inom tre månader.

Steve Jobs beskrivning är inte så utförlig, så det skulle ju kunna vara något helt annat också. Men faktum är att jag redan i somras funderade på om han kanske hade råkat ut för samma sjukdom som jag... (Det är kanske inte så konstigt, man blir väl mer uppmärksam på symptom när det är en sjukdom man själv är bekant med...)

Ursprungligen av DanAbnormal:

Det låter onekligen så. Jag vet, för jag har det själv.

Ah, då var jag inte helt fel ute.

Ursprungligen av DanAbnormal:

Det finns en omvänd variant också, som heter hypotyreos där man går upp i vikt i stället.

Man kan också blir väldigt trött och seg av den. Min fru har hypotyreos, så jag är bekant med den varianten av sjukdomen. Som jag förstått det är det fler svenskar än man tror som har dessa problem, och antagligen en del som har problemen men inte fått rätt diagnos (tog 7 år för läkarna att hitta rätt diagnos för min fru). Då får man äta Levaxin för få ämnesomsättningen att fungera som den ska, är det någon annan medicin som är typisk för hypertyreos?

  • Medlem
  • 2009-01-05 16:27

Shit, var jag först med att rapportera det här på 99? Oh så roligt!

Alla fall, jag tycker att det är anmärkningsvärt att det faktiskt låg någonting bakom Gizmodos (m fl) spekulativa och snaskiga ryktesspridning. Likaså att His Steveness ger besked personligen. Jag vet inte, men brevet försvagar knappast hans persona (el v d n h). Han är medveten om att alla väntar på att han ska öppna munnen. Avslutningen av brevet antyder att han tycker att det är helt förjävla jobbigt att ha gamarnas ögon på sig jämt.

Vilken annan CEO skulle skriva ett personligt brev till communityn? Vem mer har det förtroendekapitalet (fult ord)? Vad till exempel Steve Ballmer beträffar, väntar man bara på att han ska kasta stolar...

Trevliga nyheter, men samtidigt kan det vara värt att konstatera att brevet varken förnekar eller bekräftar att det var hans hälsa som motiverade en Philnote istället för en Stevenote. Tror inte vi sett det sista av spekulationerna än...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-01-05 18:09

Än en gång har världen fått en mening och jag kan känna Bill Gates och Microsoft darra. Gud kommer att leva ännu i många år och han kommer att bekämpa satan (Ballmer) och hans hantlangare(Ms) med alla medel (Mac OS X).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 23:34

Word!

Ursprungligen av ahmedmo:

än en gång har världen fått en mening och jag kan känna bill gates och microsoft darra. Gud kommer att leva ännu i många år och han kommer att bekämpa satan (ballmer) och hans hantlangare(ms) med alla medel (mac os x).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-05 18:10

Ironisk va?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 18:19

Jag tror det är mer bakom press releasen än vad som sades i den. Varför väntade han till slutet på året för att koncentrera sig 100% på att bli frisk igen? Det verkar lite konstigt från Steve Jobs som har alltid försökt att leva sunt. Och det medgavs att Schiller tog över keynoten så att Steve kunde ta ledigt med familjen istället för att förbereda sig för Keynoten. Jag hoppas att dom hittar orsaken för sjukdomen och att Steve kryar på sig.

//Rob

Det hade varit en fin gest om någon manad satte upp en site där man kunde skriva på ett elektroniskt "get well card" tycker jag. Kunde i slutändan skickas som ett email till Steve?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 18:50
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror det är mer bakom press releasen än vad som sades i den. Varför väntade han till slutet på året för att koncentrera sig 100% på att bli frisk igen? Det verkar lite konstigt från Steve Jobs som har alltid försökt att leva sunt. Och det medgavs att Schiller tog över keynoten så att Steve kunde ta ledigt med familjen istället för att förbereda sig för Keynoten. Jag hoppas att dom hittar orsaken för sjukdomen och att Steve kryar på sig.

//Rob

Sophisticated blood tests have confirmed this diagnosis.

The remedy for this nutritional problem is relatively simple and straightforward, and I've already begun treatment.

Detta lämnar väl lite ganska lite att fundera och konspirera över?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 18:54
Ursprungligen av acke:

Sophisticated blood tests have confirmed this diagnosis.

The remedy for this nutritional problem is relatively simple and straightforward, and I've already begun treatment.

Detta lämnar väl lite ganska lite att fundera och konspirera över?

Du glömde den här meningen: Fortunately, after further testing, my doctors think they have found the cause—a hormone imbalance that has been “robbing” me of the proteins my body needs to be healthy.

Läkarna tror att det är det som är orsaken. Testen visade att det skulle vara orsaken men 100% säkert är det inte.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du glömde den här meningen: Fortunately, after further testing, my doctors think they have found the cause—a hormone imbalance that has been “robbing” me of the proteins my body needs to be healthy.

Läkarna tror att det är det som är orsaken. Testen visade att det skulle vara orsaken men 100% säkert är det inte.

//Rob

Ja, sjukdomar är ju alltid bestämbara med 100%.

Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, sjukdomar är ju alltid bestämbara med 100%.

Alla vi som fått vår medicinska kunskap från House, M.D. vet ju i alla fall en sak, "it's never lupus." Förutom när det är det...

Ursprungligen av Robo-X:

Du glömde den här meningen: Fortunately, after further testing, my doctors think they have found the cause—a hormone imbalance that has been “robbing” me of the proteins my body needs to be healthy.

Läkarna tror att det är det som är orsaken. Testen visade att det skulle vara orsaken men 100% säkert är det inte.

Det är inget konstigt med det. Vetenskapliga arbetssättet är helt enkelt så; inget är säkert förrän det blivit belagt bortom alla tvivel, och det är helt enkelt fel att säga att en upptäckt hormonstörning verkligen är den enda orsaken till viktförlusten förrän man vet säkert. Har du problem med det finns det en hel miljardindustri du kan vända dig till i stället; där kan du mot adekvat betalning få 100% säkra "diagnoser" ställda av folk som saknar allt vad tvivel, ansvar och skrupler heter.

Ursprungligen av ==BC==:

Måste nog ändå påstå att Jobs fler frågor än svar om vad han egentligen lider av.

"...a hormone imbalance that has been “robbing” me of the proteins my body needs to be healthy"?

Finns det någon gastroenterolog på forumet?

Tveksamt om någon gastroenterolog (eller hellre en endokrinolog) kan få ut något vettigt av så lite information. Skulle på stående fot säkert kunna rada upp några sjukdomar som passar in på det lilla vi vet, men det är verkligen inget jag har för avsikt att göra. Skulle du själv vilja att andra satt och öppet spekulerade om vilka sjukdomar du har eller inte har?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-05 18:56

Aa, vi kan dra det i all oändlighet det här. Drack han kaffe eller te när han skrev brevet?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 18:58
Ursprungligen av Adzam 1:

Aa, vi kan dra det i all oändlighet det här. Drack han kaffe eller te när han skrev brevet?

Te!

//Rob

"...a hormone imbalance that has been “robbing” me of the proteins my body needs to be healthy"?

Han kanske skulle testa lite köttätande ett tag? Skulle inte förvåna mig om det är uppbyggnaden av fjäll och gälar som tär på hans krafter.

  • Medlem
  • 2009-01-05 19:08

Gunverth: Men, propagerar inte herrn själv för just fjäll och gälar? Om än i tomatsås?

Ursprungligen av lufra:

Gunverth: Men, propagerar inte herrn själv för just fjäll och gälar? Om än i tomatsås?

Jag som trodde att El Jobso hade åkt på en kronisk Montezumas Hämnd. Ett hormonfel är ju helt klart mer rumsrent.

Bevaka tråden