Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker Pro 10 släppt!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

FileMaker Pro 10 är här! Yes! En ny version med nya möjligheter! Vi har under ett par veckor arbetat med FileMaker Pro 10 och testat den en hel del.

Några av de nya funktionerna som har kommit i och med FileMaker 10:

- Statusverktygsfält – Se till att ha dina mest använda funktioner till hands med det nya statusverktygsfältet. Anpassa verktygsfältet enligt dina önskemål.
- Manusutlösare - Skapa manus och starta dem genom användarnas åtgärder för ökad produktivitet.
- Dynamiska rapporter - Gör ändringar i grupperade data direkt, för enklare anpassning.
- Sparade sökningar - Spara dina favoritsökningar och kör dem senare med ett enkelt klick.
- Skicka epost via SMTP - Skicka epost direkt med en SMTP- server för direkt distribution - inget epostprogram behövs.
- Teman och mallar - Välj från 30 uppdaterade starterlösningar och 10 nya teman för att skapa smakfulla databaser med lätthet.

Se hela inlägget på
http://filemakerkonsulterna.se/filemaker-licenser/filemaker-licenser/om-filemaker-pro-10.html

Peter Watz
http://www.FileMakerKonsulterna.se

Alla nyheterna finns också samlade på www.filemaker10.se.

Alltså, jag får lite ont i magen över det där med statusfältet. Det blir till att bygga om layouter utav bara h-vete.

Men annars...
Manustriggers - ja tack!
Värdelistor med data från externa SQL-källor: yes yes yes!

FileMaker har ju även en egen sida full med information om den nya releasen. Skulle ju kunna länka till den istället för länkar till de egna näringsverksamheterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 17:08
Ursprungligen av Hagelin:

FileMaker har ju även en egen sida full med information om den nya releasen. Skulle ju kunna länka till den istället för länkar till de egna näringsverksamheterna.

Mmm, tror 99 är sådär sugna på att ge gratisreklam. Har hänt ett par gånger och vill minnas att det aldrig gillats.

Genomtänkt att lansera en ny produkt och sen ta ner webshoppen för maintenance... (svenska filemakershoppen). Ja ja, får väl handla senare då

99.se är ingen gratis annonsplats, men naturligtvis får även näringsidkare informera om nya programvaror av intresse för mac-communityn

Och om det är avklarat nu kan vi kanske använda tråden till att diskutera FileMaker 10?

Vad tycker ni som hunnit testa?

Manus-triggers är riktigt bra! Det är den stora nyheten. Fast jag tror det kan bli svårt att hålla reda på alla triggers som man lägger in, finns inget självklart sätt att "visa alla triggers".

Jag har inte hunnit testa, men ren allmänt är det väl som vanligt med FileMakers versioner, några riktigt bra grejer och sen några småpjuttgrejer.

Ändringen av statusfältet är sånt som jag tycker man inte ens ska nämna som nyhet. Att ändra gränssnitt tillhör vardagen för programvarutillverkare.

Script triggers, dynamiska rapporter och sparade sökningar är kanon.

i FM 10 server hittar jag en oerhört efterlängtad sak - schemalagda importer!

För mig känns nog möjligheten att kunna skapa värdelistor (och därmed drop-down listor och kryssrutor etc) med data från externa datakällor som det viktigaste. Om det nu funkar som jag förväntar mig... Men inte tusan låter det som en heltalsuppgradering.

Ska bli spännande om mitt favoritirritationsmoment blivit åtgärdat: att man inte kan hålla ner skift och rita en liksidig rektangel (kvadrat) eller (ännu värre) hålla nere skift och storleksförändra ett infogat grafiskt objekt skalenligt. Finns det något annat program idag som inte klarar det???

Några reflektioner om FileMaker Pro 10

FileMaker Pro 10 är här! Yes! En ny version med nya möjligheter! Vi har under ett par veckor arbetat med FileMaker Pro 10 och testat den en hel del och här sammanfattar jag några av de nya funktionerna som har kommit i och med FileMaker 10.

Statuslisten till vänster - borta!
Till en början så var det mycket frustrerande att statuslisten till vänster är borta. Den ligger numera längst upp på skärmen. Det innebär att många lösningar måste designas om. Utan statuslist upptill så tar ramen 23 pixlar på höjden på en Mac. Med statuslisten påslagen så tar den 106 pixlar på höjden! Nya moderna skärmar har vuxit på bredden och inte på höjden.

På den nya statuslistan kan man nu lägga upp knappar som utför kommandon. Däremot kan man inte lägga upp egna knappar hur som helst. Det innebär en hel del irritation från användare som har lösningar utformade med egna knappar upptill. Denna statuslist får nu plötsligen ytterligare en meny ovanför i sin egen knapplist. Man kan i och för sig stänga av statuslisten men då försvinner även knappen för Granska/Fortsätt Manus mm. Och då fastnar användaren i manus som har manussteget Paus.

I statuslisten finns knappar för Granskaläge / Avsluta Granskaläge, Layoutläge / Avsluta Layoutläge. Det går snabbt att hoppa mellan de olika lägena om man arbetar med musen. Kortkommandon finns fortfarande kvar och det går ännu snabbare att använda. I Layoutläget finns även knappen Hantera. Från den kommer man in i alla olika Hanteringar (Databas, Konton Behörighet, Värdelistor etc) vilket är bra. Överlag känns denna design som ett försök att modernisera sig till andra program som t.ex. Apples iWork, MS-Office m.fl.

Statuslisten har legat till vänster i 25 år - R.I.P säger jag

Sorteringen hänger kvar
Sorteringen är numera aktiv och uppdaterar placeringen av posten i ditt framsökta set.

När du deaktiverar posten du har matat in information i så hoppar posten till "sitt" läge i sorteringen. DVS om du har sorterat posterna och står i en listlayout så uppdateras sorteringen när en post är skapad, utan förvarning. Det är en vanesak att posten "försvinner".

Rapporter utan granska
En super funktion som vi har väntat på i ca 20 år - (yes! jag har arbetat med FileMaker i 20 år!) är att man numera kan arbeta och se informationen i en statistikrapport utan att vara i Granskaläget! Underbart! Det innebär att om du har en försäljningsrapport så kan du se informationen ändras när dina säljare lägger in informationen utan att behöva trycka refresh eller liknade. Här kommer den nya funktionen att sorteringen sker automatisk till sin nytta. Vi har redan börja tänka på vart man kan använda sig av denna funktion.

Manusutlösaren
Trots namnet så är denna funktion en så kallad kioskvältare. Står man i ett fält och sedan trycker tab eller klickar i ett annat fält så kan man ställa in så att ett manus utförs. Det kan vara en kontroll eller uppdatera information i ett annat fält/tabell. Man kan också göra en advancerad logg som sparar informationen i ett annat fält, i en annan tabell, om vad som stod i fältet före man redigerade det och vad som sedan sparades i fältet. På så sätt kan man följa förändringar som sker i databasen.

Man kan ställa in att ett manus ska köras vid följande fältmoment: Starta, Tangenttryckning, Ändra, Spara och Avsluta. Mycket kraftfullt. Man kan ställa in om det ska fungera i sökläge, bearbetningsläget eller i bägge. Bra!

Sammanfattnignsvis så ställer man sig frågan om detta är en FileMaker Pro 9.5 eller FileMaker Pro 10. En stor utseende förändring för vanliga användare, visst och ett par nya fuinktioner för oss advancerade utvecklare men räcker det för att kalla denna uppdatering för 10?

Ladda ner demoversionen av FileMaker Pro 10 och testa på en dator. Det är fortfarande samma filformat som FileMaker Pro 7, FileMaker Pro 8, FileMaker Pro 8.5, FileMaker Pro 9 och FileMaker Pro 10 vilket är mycket bra!!!

Peter Watz
http://www.filemakerkonsulterna.se , http://www.filemakerhosting.se

Ursprungligen av Michael Nord:

Ska bli spännande om mitt favoritirritationsmoment blivit åtgärdat: att man inte kan hålla ner skift och rita en liksidig rektangel (kvadrat) eller (ännu värre) hålla nere skift och storleksförändra ett infogat grafiskt objekt skalenligt. Finns det något annat program idag som inte klarar det???

Ta mig tusan, det är löst, fast man måste hålla ner alt och dra för att få proportionerlig storleksförändring. Hoppas det funkar i Windows också...

Ursprungligen av Michael Nord:

Ta mig tusan, det är löst, fast man måste hålla ner alt och dra för att få proportionerlig storleksförändring. Hoppas det funkar i Windows också...

Det var/är löst även i FM 9 (och säkert också i tidigare versioner, men jag minns inte från när)

Ursprungligen av Michael Nord:

Ska bli spännande om mitt favoritirritationsmoment blivit åtgärdat: att man inte kan hålla ner skift och rita en liksidig rektangel (kvadrat) eller (ännu värre) hålla nere skift och storleksförändra ett infogat grafiskt objekt skalenligt. Finns det något annat program idag som inte klarar det???

Ta mig tusan, det är löst, fast man måste hålla ner alt och dra för att få proportionerlig storleksförändring. Hoppas det funkar i Windows också...

Öppnar gammal tråd igen för det här stör mig sjukt mycket fortfarande. En infogad bild kan inte storleksförändras proportionerligt på något sätt som jag hittar. Jag kan storleksförändra en ritad kvadrat proportionerligt, men inte en rektangel. Borde ju funka att hålla ner skift och dra som i alla andra program...

Någon som vet något som jag inte vet?

Verkar vara en trevlig uppdatering men det pratas inte om prestandan och det skrämmer mig lite.

Ursprungligen av mikotekniko:

Verkar vara en trevlig uppdatering men det pratas inte om prestandan och det skrämmer mig lite.

FileMaker Server 10 Advanced klarar numera av 999 samtidiga FileMaker Pro användare. I teorin iallafall.

Vad jag har förstått så är det inga större ombyggnader under huven.
Men kommandot Reparera Databas har blivit kraftfullare än tidigare - vilket är bra!

Ursprungligen av peterwatz:

Men kommandot Reparera Databas har blivit kraftfullare än tidigare - vilket är bra!

Jodå, något har hänt: körde den på en gammal trotjänare som hängt med sen 1800-talet, och den varnade i väldigt fluffiga ordalag för att FM hittat fel som inte 9:an kunnat hitta. Detta är bra, men:

Rekommendationen jag får är "The recovered file should NOT be used going forward; copy only the most recent work from it into a backup copy of the original file." vilket misstänkt liknar standardrekommendation 1a för Windowsdatorer - installera om systemet och se om det blir bättre.

Jag har inte, efter att ha lusläst loggen, fått 100% klart för mig vad som är fel - att tydligt få reda på vad som gått fel är minst lika viktigt som att fel hittas!

Jag vill alltså gärna veta mer innan jag plöjer ned några timmar på att kopiera scripts, tabeller, layouter etc till en ny fil och gud vet hur många dagar för att fixa relationerna (som verkar behöva göras manuellt).

De två förbättringar jag ser fram emot mest är dels Manusutlösare (ger mig associationer som andra redan fått ) samt möjligheten att bygga värdelistor med externa SQL-tabeller. Manusutlösaren är en hit tror jag! Synd om dom som gör plugins (Scriptfire tex) dock.

I övrigt så hade jag gärna sett förbättringar i uppdateringen av fönster, som kan vara plågsamt långsamt på Windowsdatorer, prestandahöjningar, bättre kontrollmöjligheter i hantering av utskrifter av sidor som innehåller flera sidor, utökad kontroll över hur dialogrutor ser ut och fungerar samt att "Conditional formatting" utsträcktes till formateringen av grafiska objekt (cirklar, linjer och fyrkanter).

Dessutom att exporten till Excel-dokument förbättrades kraftigt, så att det enkelt går att skapa formaterade Excelark, och att ett förenklat sätt att skapa information om givna mappars och filers metadata hade inkluderats (a la Filefire).

Gissar dock att det dröjer till Filemaker 15 innan detta händer, men man kan ju alltid önska…

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Rekommendationen jag får är "The recovered file should NOT be used going forward; copy only the most recent work from it into a backup copy of the original file." vilket misstänkt liknar standardrekommendation 1a för Windowsdatorer - installera om systemet och se om det blir bättre.

Jag har inte, efter att ha lusläst loggen, fått 100% klart för mig vad som är fel - att tydligt få reda på vad som gått fel är minst lika viktigt som att fel hittas!

Jag vill alltså gärna veta mer innan jag plöjer ned några timmar på att kopiera scripts, tabeller, layouter etc till en ny fil och gud vet hur många dagar för att fixa relationerna (som verkar behöva göras manuellt).

Word. Tala om värdelös loggfil. Fick precis samma meddelande på en fil som jag inte haft anledning att misstänka problem med.

Efter 19 år med Filemaker måste jag säga att det är relativt få av uppgraderingarna som har varit aha-upplevelser värda att kalla en helsiffra. Filemaker 3 var ju rätt intressant tex, när relationerna kom in...

Fast jag är väldigt glad ändå idag, för jag har haft på känn att den borde komma snart och medvetet dragit ut det längsta på en investering i server advanced, så nu blir det att hosta fram pengarna för den. Känns så jäkla nesligt att lägga 25000 spänn på ett program och så går det ett par veckor och så släpper de en ny version som kostar 15000 att uppgradera till... Däremot uppgraderade jag nyss min advancedlicens, så den fick jag bara nytta av tre månader...

Om 10 så tycker jag det här med onaniknappar (läs: manusutlösare) låter kanon. Likaså att behålla sorteringen samt att äntligen kunna spara sökkriterierna. Det sista är ju något som man ofta byggt in i script, men nu kan man alltså låta scriptet köra en viss sökning och på så sätt återanvända den på många ställen (visserligen kunde man ju lagt det som ett underscript, men hur bökigt får det bli?). Även dynamiska rapporter är ju fint så klart. Sen tycker jag en sak som ingen annan har nämnt är möjligheten att skicka epost via smtp - det var efterlängtat!

Kan man hämta uppgifter från iCal och Adressboken?

En fråga bara. I Bento kan man hämta uppgifter från iCal och Adressboken och använda dem i fält i sin databas. Finns denna finess också i nya FileMaker?

I FileMaker 9 gick det inte att öppna Bentofiler trots att de kommer från samma bolag. Vad jag förstått är det fixat i version 10 stämmer det?

God fortsättning förresten - Crister

Ursprungligen av Crister:

En fråga bara. I Bento kan man hämta uppgifter från iCal och Adressboken och använda dem i fält i sin databas. Finns denna finess också i nya FileMaker?

Nej den funktionen finns inte. Vi arbetar med en plug-in som heter Address Book Manipulator. Den fungerar bra!
http://www.productivecomputing.com/cart/productdetail.php?ID=39

v 8 VS v 10

Hallå

Ni som har erfarehet, lönar det sig att uppdatera. Kör v 8. Finns det klara fördelar med 10:an

OK, känns lite småbuggigt. Maximera fönster lirar illa efter man varit inne i ScriptMaker. Spara som PDF kraschar (både efter menyval och vid manuskörning) FileMaker under WIndows XP.

[Update: Spara som PDF kraschar under OS X också... ]

Senast redigerat 2009-01-08 17:44

Typsnittsproblemen när lösningar kör under både OS X och Win har inte åtgärdats...

Ursprungligen av Michael Nord:

Typsnittsproblemen när lösningar kör under både OS X och Win har inte åtgärdats...

Synd. Det där skapar rätt stora problem när man har användare i båda miljöerna.

Ett annat litet jäkla skitproblem i servern som inte heller är löst, är att man ju kan skicka ett meddelande till användarna, men man kan inte få det att visas på skärmen tills det klickas bort - bara 30 sekunder.

När man visar och gömmer verktygsfältet med den lilla knappen uppe till höger måste man ändra storlek på fönstret.
Man har förlorat värdefull plats på höjden.
Jag är sur.

Senast redigerat 2009-01-08 22:20

Det funkade visst i 9:an också ja, fast jag har missat det. Killen på FileMaker jag pratade med nyligen hade tydligen också missat det...

Jag måste testa mer med typsnittsproblemet. Första gången jag kollade verkade det inte löst, men sen gjorde jag en grej till och då såg det bättre ut. Får se vad som orkas med imorgon, för Spara till PDF-problemet har tagit musten ur mig...

Om du i layoutläge dubbeklickar på en bild eller containerfält så kommer du att få upp en dialogruta. I den kan du kryssa för "behåll proportioner" (default är lustigt nog av). Samma dialog finns även när du markerat objekt och viäljer bildformatering i menyn "Ordna" (eller om det är "Layout". Sedan kan du dra i dina ankarpunkter och bilden kommer att vara proportionell oavsett hur du drar i dem.

Att dra i ankarpunkt med kombinationstangent (alt, shift, ctrl, kommando whatever) för att göra detta har alltså aldrig fungerat, det jag beskrev är metoden.

Bevaka tråden