Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anpassa fönstrets storlek automatiskt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Om jag trycker på den gröna knappen med ett x när jag är inne på www.99.se så är storleken anpassad efter denna sidan. Om man sedan går vidare till ex www.dustinhome.se ser man inte vad som befinner sig på den högra delen av sidan. Finns det något (plugin) som kan anpassa fönstret efter sidan man besöker automatiskt? (För det är fruktansvärt jobbigt att trycka på den gröna knappen varje gång....)

Har sökt men inte hittat något...

/HT

Skillnaden mellan Mac och PC är att i Mac flyttar och drar man saker och då behövs inte heltäckande sidor. Själv sitter jag tex nu med tre fönster öppna och de täcker väl alla en halv skärm. Ofta behöver man inte mer för att läsa innehållet men det är förstås en vanesak.
Tips är det här. Har inte prövat det själv.
Observera att QuickSilver kan strula vid samtidig användning.

Ursprungligen av KaRo:

Skillnaden mellan Mac och PC är att i Mac flyttar och drar man saker och då behövs inte heltäckande sidor. Själv sitter jag tex nu med tre fönster öppna och de täcker väl alla en halv skärm. Ofta behöver man inte mer för att läsa innehållet men det är förstås en vanesak.
Tips är det här. Har inte prövat det själv.
Observera att QuickSilver kan strula vid samtidig användning.

Jag är inte ute efter att förstora fönstret över hela skärmen utan bara något som "trycker på den gröna knappen" när man går till en sida där det behövs.

Tack ändå för ett bra svar.

Man har en hel arsenal med saker för att hantera sina fönster.
Förstora(-lagom)-knappen (pluset)
Förminska till Dock (minusknappen)
Stäng fönstret (som gör det, inte dödar programmet...)
Göm fönstret (via meny eller snabbkommando CMD-H)
Göm andra fönster ( Via meny elelr snabbkommando ALT-CMD-H)

Via Exposé
Visa hela desktopen (Visa INGA fönster)
Visa alla fönster
Visa Programfönster (aktiva programmets alla fönster)

Sedan har du Spaces
Där du kan lägga fönster på olika sidor.

+ några sätt till att pella med fönster om man kombinerar öppna/stäng etc med ALT...

Räcker inte det ?

Ursprungligen av Goflorp:

Man har en hel arsenal med saker för att hantera sina fönster.
Förstora(-lagom)-knappen (pluset)
Förminska till Dock (minusknappen)
Stäng fönstret (som gör det, inte dödar programmet...)
Göm fönstret (via meny eller snabbkommando CMD-H)
Göm andra fönster ( Via meny elelr snabbkommando ALT-CMD-H)

Via Exposé
Visa hela desktopen (Visa INGA fönster)
Visa alla fönster
Visa Programfönster (aktiva programmets alla fönster)

Sedan har du Spaces
Där du kan lägga fönster på olika sidor.

+ några sätt till att pella med fönster om man kombinerar öppna/stäng etc med ALT...

Räcker inte det ?

Använder i princip allt det du nämner men det räcker tydligen inte...

Du kan använda dig av bookmarklets. Lägg dem överst i bokmärkesraden i Safari så kan du välja dem med kommando-1, kommando-2 osv...

Fyll skärmen:
javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

1024x768 pixlar:
javascript:self.moveTo(0,0);void(window.resizeTo(1024,768))

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-09 12:56
Ursprungligen av Mutant:

Du kan använda dig av bookmarklets. Lägg dem överst i bokmärkesraden i Safari så kan du välja dem med kommando-1, kommando-2 osv...

Fyll skärmen:
javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

1024x768 pixlar:
javascript:self.moveTo(0,0);void(window.resizeTo(1024,768))

*EDIT*

Så här ska koderna se ut:
javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,%20screen.availHeight)%20;

samt

javascript:self.moveTo(200,0);self.resizeTo(1300,screen.availHeight);

(bara att ändra "200" om fönstret inte blir någorlunda centrerat på din skärm samt ändra på "1200" till den pixelbredd som önskas. Jag anpassade efter den bredd jag önskar samt 1680x1150)

Senast redigerat 2009-01-09 13:06

Fortfarnade inte ett svar på min fråga. Jag vill inte fylla skärmen med fönstret... Jag vill att fönstret automatiskt ska anpassa sig efter "storleken" på sidan som besöks, antingen bli mindre eller större.

Ursprungligen av ht-tower:

Fortfarnade inte ett svar på min fråga. Jag vill inte fylla skärmen med fönstret... Jag vill att fönstret automatiskt ska anpassa sig efter "storleken" på sidan som besöks, antingen bli mindre eller större.

Men det är ju inte alltid som sidor häver ur sig hur stora det är.
Det är väl en högst frivillig grej när man plitar ihop sidan.

Brukar fungera bra att trycka på den gröna knappen på de sidor jag besöker...

1
Bevaka tråden