Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 12" och Pismo i ett nätverk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-02 22:54

Jag blir inte klok på detta.
Så här ligger det till.
Jag har en PB Pismo och tjejen en PB G4 12". Vi delar på Com hems internet via en AirPort Extreme basstation. Så långt är allting OK. Men, när hon försöker logga in på min dator, genom kortkommandot "command K" i finder, så gå det i och för sig men att föra över filer från min dator till hennes går så trögt att 28k modem känns som Giganet.
Det är aldrig några problem åt andra hållet. När jag loggar in på hennes PB kan jag föra över filerna till min Pismo hur snabbt som helst.

Vad är felet?
Hur kommunicerar våra datorer, direkt till varandra eller via AirPort?
Någon som vet?

  • Medlem
  • 2003-04-03 14:19

Hallå, ... är det ingen som kan svara!?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-03 15:11

Era datorer kommunicerar direkt, fast via AirPort:en. Betänkt hur det skulle se ut om ni hade en ethernetsladd mellan er.

Det enda som jag vet är att det har kommit en uppdatering av AirPort (3.0) som göra att 11Mbps-varianter ska fungera bättre i symbios med 54-diton.

  • Medlem
  • 2003-04-03 15:13

Jag har AirPort 3.0 installerad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-03 21:50

OK, jag tar tillbaka lite vad jag sa förut. Man kan ju också etablera en direkt länk via AirPort, fast mellan de två datorerna och inte via/över basstationen.

Men det borde ju inte påverka er miljö något. Det enda jag kan komma på är att ni har olika versioner av OS X (eller du har OS 9 på din Pismo) vilket göra att det finns någon tidigare bug som triggas. Men bara i ena fallet då du är server.

  • Medlem
  • 2003-04-03 23:17

Vi kör självklart bara OS X och dessutom samma version, 10.2.4, på båda datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-04 07:11

Testa med att tillfälligt koppla endera burk med kabel mot LAN-porten på basstationen för att isolera om felet beror på Airport-kopplingen eller om det är fildelningen som strular på din Pismo.

  • Medlem
  • 2003-04-04 07:14

Tack för tipset mattan.

Hur var det på F1 i Kuala? Var du där?

/3

  • Medlem
  • 2003-04-04 10:57

mattan, du hade rätt. Jag kopplade upp PB 12" mot LAN-porten på AirPort basstationen medan Pismo:n var uppkopplad trådlöst. Visst funkar det. Fildeningen fungerar, vilken lättnad.
Men fortfarande återstår frågan, vad är det för fel på AirPort uppkopplingar?

Slutsatsen så här långt:
Fildelning PB Pismo => PB 12" (AirPort till AirPort Extreme) = otroligt seg.
Fildelning PB 12" => PB Pismo (AirPort Extreme till AirPort) = OK.

"Gamla" AirPort är inte "framåtkompatibel" ?

Jag forskar vidare på detta, tack så länge för er hjälp.
Jag ser fram emot fler inlägg om någon vet svaret eller har något förslag.

1
Bevaka tråden