Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband vad ska vara på o av?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej igen!
Längst upp på menyraden kan jag välja att ha på eller slå av Air port. Vad är det? Det verkar ju funka m internet ändå. Har svårigheter att förstå allt i systeminställningarna/nätverk när det gäller vad som är vad. Nätverk,nätverksstatus. ethernet, airport, HUAWEI mobile m.m. Går det lätt att förklara eller kan jag läsa mig till det ngnstans?

Ville att min andra dator skulle kunna användas samtidigt med den första om den första har det mobila bredbandet inkopplat i sig. Lyckades en kort stund men är rädd jag gör fel o ställer in saker o ting som gör att det inte funkar när jag tar med datorn till jobbet t.ex. Ska det gå att använda m b på andra datorer samtidigt o hur vet man att det är man själv som kan bestämma det.

Om det är någon som är intresserad av att förklara är jag mkt tacksam!
//Sofiaflickan

Airport är din trådlösa nätverksanslutning (även känt som WLAN, 802.11x, m.m.). Om du är uppkopplad fastän du stängt av Airport har du förmodligen någon annan typ av anslutning, t.ex.
- Ethernet (gammal hederlig nätverkskabel)
- HUAWEI mobile (någon form av 3G-modem, gissningsvis)

Om du vill dela din uppkoppling mellan flera datorer beror tillvägagångssättet på vilket sätt du får bredbandet till att börja med.

  • Medlem
  • 2009-01-05 10:38

Ang. bredbandsdelningen...

Först o främst: Vad är det för operativsystem på datorerna?

Om det är OSX 10.5 på "första datorn" är det ganska enkelt.
Du slår på Internetdelning under Systeminställningar -> Internetdelning.
Välj att dela anslutning via HUAWEI till datorer som använder Airport.
Nu ska du kunna ansluta dator 2 - via trådlöst nätverk - till dator 1.

Observera att nätverket är oskyddat, vilket innebär att vem som helst kan koppla upp sig mot din dator och surfa genom ditt trådlösa bredband. Vill du skydda nätverket gör du det under Airport-inställningar som du också hittar i systeminställningar -> Internetdelning.

Lycka till!

Hm.... Airport inställningar för att skydda nätverket?! Vad exakt ska det stå. Eller kanske inte stå/Vara ikryssat?
Vad är en proxyserver?
Borde nog gå en kurs i grundläggande frågor för mac. Någon som finns i västsverige!!??

1
Bevaka tråden