Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se version 1.5 är här!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Måndag morgon och äntligen är 99.se version 1.5 redo för premiär!

När du läser detta har du redan sett den mest uppenbara skillnaden - sajten har genomgått en uppfräschning utseendemässigt och ett par nya funktioner har tillkommit. På torsdag fyller 99.se två år och vi ville fira den stora dagen med flaggan i topp och jag är riktigt nöjd med den diskreta men ändå kraftfulla uppdatering vi gjort.

Det fanns ingen anledning att inleda en revolution - här är det finjusteringar och evolution som gäller! Ett tecken på att vi lyckats är att jag redan efter några timmar på nya 99.se känner mig "hemma". Längre ner i denna tråd hittar du en sammanfattning av dom största uppdateringarna!

Baserat på medlemsfeedback
Jag vill tacka alla ni 589st 99.se veteraner som lämnat så mycket bra feedback i vår medlemsundersökning som skickades ut innan jul. Baserat på den feedback vi fick gjorde vi en akut uppdatering innan jul och idag ser ni att vi jobbat vidare med att förbättra sajten.

Resultaten från medlemsundersökningen och vinnarna i utlottningen presenteras på tvåårsdagen (torsdag).

Buggrapporter
Det är svårt att undvika buggar när man genomför en så pass stor uppdatering som 99.se genomgått i helgen. Rapportera fel i feedback-forumet:
http://www.99.se/feedback/257545-buggrapporter-foer-99-version-1-5-a.html

PS. Arbetet kom lite plötsligt för många även om det varit planerat i veckor. Anledningen är att jag blev försenad tillbaka från julledigheten pga magsjuka i fjärran land utan tillgång till internet.

Uppdaterat ramverk - redo för nya funktioner
99.se använder nu den allra senaste versionen av vBulletin - en communityprogramvara som vi på Mantaray jobbat med sedan 2003. Uppdateringen gör att vi nu är redo för lägga till flera nya funktioner här på sajten men vi har valt att ta det långsamt. Räkna med att det händer mycket spännande under 2009!

Nu börjar vi titta på nya 99.se 1.5:

Ny toppmeny för inloggade användare
I vår nya toppmeny hittar du dom mest populära funktionerna för inloggade medlemmar med ett par nyheter:

Hem - Här får du en snabb överblick om någon skrivit i dina bevakade trådar, nya privata meddelanden, om någon lagt till dig som vän och mycket mer.

Vänner - Din kontaktlista och dina vänner här på 99.se. Mer om detta längre ner.

Bevaka - Här hittar du alla dina bevakade diskussioner. Varje gång du startar en tråd eller skapar ett inlägg i en tråd hamnar den här. På så sätt kan du enkelt se om någon svarat på dina frågor eller skapat inlägg i en intressant diskussion. Du kan skapa undermappar och spara t ex iPhone diskussioner i en iPhone mapp.

Inbox - Hem för dina privata meddelanden. Nu enklare och mer överskådligt.

Sidebar
I denna lilla sidomeny finns dynamiskt genererad information. Det kan t ex vara en Grattis-på-födelsedagen ruta, påminnelse om att aktivera en ny epostadress eller möjlighet att värva nya medlemmar.

Ny toppmeny för inloggade användare
I vår nya toppmeny hittar du dom mest populära funktionerna för inloggade medlemmar med ett par nyheter:

Ny bottenmeny
Här hittar du funktioner som du inte använder lika ofta:

Diskussioner - Direktlänkar till t ex nya eller obesvarade diskussionstrådar.

Din profil - Byt Avatar och Profilbild, dina inloggningsuppgifter och inställningar.

Om 99.se - Direktlänkar till exempelvis våra nya integritetsinställningar.

Uppdaterad profilsida

Du hittar din nya profilsida genom att klicka på ditt användarnamn längst uppe till höger på sidan. Uppdatera din egen sida med en ny profilbild i storleken 200x200 pixlar och fyll på med information om dig själv.

Profilsidan kommer se väldigt annorlunda ut inom kort då en ny version är på gång - vi hann inte färdigställa sidan enligt plan.

Vänner

En nyhet är möjligheten att lägga till bekanta från sajten på en kontaktlista där dom sparas som kontakter eller vänner. För att lägga till någon som vän krävs att personen i andra ändan även godkänner detta.

Skillnaden mellan vänner och kontakter

  • Du kan lägga till vem som helst som kontakt men för att lägga till en vän krävs att medlemmen bekräftar vänskapen.

  • Endast vänner kan skriva på din vägg*

  • Bekräfta bara vänskap med medlemmar du verkligen känner.

  • Genom dina inställningar förintegritetkan du välja vem som ska se vad på din profil.

* Vägg-funktionaliteten är inte aktiverad ännu för medlemmar (under testning).

Integritet

Denna meny ger dig möjlighet att dölja delar av din profil för utomstående men låta dina vänner se dina kontaktuppgifter. Kan vara bra för den som vill minska sin profil på Google till exempel?

Taggar
Nu finns möjlighet att sätta taggar på diskussionstrådar. Ta som regel att sätta en eller ett par taggar när du skapar en ny diskussion i fortsättningen.

Exempel: Om du startar en tråd om hur du ska koppla ihop MySQL med FileMaker så är nog taggarna "MySQL" och "FileMaker" perfekta. Kanske skulle taggen "ODBC" passa bra om det är en anslutningsmetod du funderar på att använda.

Med hjälp av taggarna blir det lätt att hitta trådar som handlar om just det ämnet, exempel: Taggen "Safari"

Taggarna kommer på sikt bilda sökmoln med dom mest populära ämnena.

Större och bättre avatarer

En återkommande önskemål har varit större och finare avatarer. Från och med idag har alla möjlighet att ladda upp 80x80 pixel stora bilder på upp till 8kb storlek. Förutom möjligheten att ladda upp en egen bild har vi nu ett större arkiv av förvalda avatarer att välja mellan inom sex olika kategorier.

Byt din avatar idag! http://www.99.se/avatar/

Lightbox för bilagor

En nyhet i 99.se 1.5 är vår nya LightBox för bilagor. Nästa gång du ser bifogade bilder i en tråd (inte i just dessa nyhetsinlägg - dom är sparade på vår mediaserver), testa klicka på dom! Då laddas bilden om i originalformatet med möjlighet att stega framåt och bakåt på ett snyggt sätt.

Ändringar i forumstrukturen

Jag har gått igenom forumstrukturen och några forum har redan lämnat sajten. På bilden ser du att forumet Internet har bytt namn till Internet & Bredband för att förtydliga att man diskuterar själva uppkopplingen i det forumet - inte skapandet av sajter etc.

Utvecklingsforumet heter numera Utveckling för Mac & iPhone.

Två nya forum finns numera under samma kategori: Webdesign & Utveckling som i princip innefattar hela gamla 99web.se och Webhotell & Hosting - ett populärt ämne på 99.se.

Bevakningar - hitta dina egna trådar
Nu är det lättare än någonsin att hålla koll på dina egna trådar. Från och med idag har du en automatisk bevakning av alla trådar du skapar eller skriver inlägg i. På din bevakningssida är det lätt att hålla dig uppdaterad.

Du kan naturligtvis välja att bevaka trådar eller hela forum som du finner intressanta men inte skriver själv i. Klicka bara på "diskussionsverktyg" menyn och välj "bevaka tråd" respektive forum. Du kan också välja att få en påminnelse via e-post när någon svarar!

Sökvänliga URL:er
En förändring du kanske inte märkt ännu är att URL:erna (adressen i din webbläsare) numera oftast är betydligt användarvänligare. Exempelvis så hittar du Dagens Aktiva Diskussioner på 99.se/dagens/ och du hittar dina vänner på 99.se/vanner/ osv.

Projekt & Bugghantering
Idag drar vi igång vårt nya projekt & bugghanteringssystem. Till en början kommer endast admins & seniormoderatorer använda systemet och när vi fått in rutinerna öppnar vi även för medlemmar. Varje bugg eller funktionsönskemål får ett unikt nummer med möjlighet att spåra vad som händer & vem som fått uppdraget att fixa problemet.

Vad kommer efter version 1.5?
Nu kommer vi koncentrera oss på att jobba klart profilsidorna och buggfixa allt som dykt upp under uppdateringen. Admins & moderatorer kommer testa nya och icke-lanserade funktioner så vi hur man utnyttjar allt till fullo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 06:59
Ursprungligen av Björnström:

Bevakningar - hitta dina egna trådar
Nu är det lättare än någonsin att hålla koll på dina egna trådar. Från och med idag har du en automatisk bevakning av alla trådar du skapar eller skriver inlägg i.

Snyggt! Men kan jag inte längre, på ett enkelt sätt, se de trådar jag har skrivit i - om jag inte har satt bevakning på dem?

Grymt stort tack till Martin Belak som lagt hela helgen åt 99.se - hans gyllene fingrar gav oss en riktigt fräsch sajt, eller hur?

Adrian och jag ska försöka ta över mer av småuppdateringarna framöver.

Snyggt, ser bra ut och jag gillar allt det nya (det jag hunnit se än så länge). Bra jobbat!

Man kan inte lägga till taggar till en tråd i efterhand?

Ursprungligen av Leftrustle:

Man kan inte lägga till taggar till en tråd i efterhand?

Jo - jag kan göra det iallafall (men jag är ju admin). Testa på en tråd du startat och meddela hur det gick!

Ursprungligen av Björnström:

Jo - jag kan göra det iallafall (men jag är ju admin). Testa på en tråd du startat och meddela hur det gick!

Aha, bara trådstartaren som kan göra det. Lite trött idag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-05 09:58
Ursprungligen av Björnström:

Jo - jag kan göra det iallafall (men jag är ju admin). Testa på en tråd du startat och meddela hur det gick!

Det här hör väl egentligen hemma i feedback-tråden, men eftersom ni tog upp det här så...

Jag testade på en tråd som jag har startat. Restultatet:
Some tags couldn't be added for the following reason(s):
* You do not have permission to create tags. You may only use existing tags.
Changes that did not cause errors have been applied.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-05 06:38

Känns som det går tokfort.
Bra jobbat gubbar.

Lite ovant med Dagens Diskussioner-knappen på nytt ställe, men eftersom den följer med vid scrollande så är det faktiskt lysande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-05 07:40

Mycke stiliga förändringar på kort tid. Allt som saknas nu är doften som kommer när man öppnar apples kartonger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 07:48

Riktigt bra gjort!

Tummen upp till alla inblandade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 07:56

Snyggt!

Men kan man välja vilka underforum som ska visas under "Dagens diskussioner"? Eller kommer hela siten alltid med?

Eller är det tänkt att "Bevaka" ska ersätta den funktionen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 08:08

Najs med en sajt som verkligen lyssnar på användarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-05 08:26

bra jobbat! gillar förbättringarna

Ursprungligen av zappee:

Najs med en sajt som verkligen lyssnar på användarna

Kan bara instämma och gratulera till toppenarbete

Men jag saknar, undermenyn till forum tror jag det var förut där man kunde klicka på 'markera alla diskussioner lästa' eller något sådant. Var gör man det nu?

HIttade det i botten menyn, det skulle man förstås velat ha mer tillgängligt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-05 08:44

Wow, vad ni har jobbat på här! Imponerande och väldigt uppskattat! Ska fortsätta att yra omkring bland alla nya funktioner. Letar just nu efter hur jag betalar via SMS för Supporter-kontot...

Ursprungligen av Reisan:

Wow, vad ni har jobbat på här! Imponerande och väldigt uppskattat! Ska fortsätta att yra omkring bland alla nya funktioner. Letar just nu efter hur jag betalar via SMS för Supporter-kontot...

Jag med.
Var gör man det?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-01-05 09:16

WOW! Prestandan är ju sjukt bra! Känns som att sidorna flyger in i webbläsaren!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-01-05 09:32

Det enda jag inte tyckte om, om jag nu inte missar något, är att jag inte kan söka igenom alla diskussioner som varit aktiva genom alla forum som varit sen jag sist var inloggad med ett enda klick. Det närmaste jag kommer är Dagens diskussioner.

Ja om jag nu inte missar något

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-01-05 09:32
Ursprungligen av iggy:

Det enda jag inte tyckte om, om jag nu inte missar något, är att jag inte kan söka igenom alla diskussioner som varit aktiva genom alla forum som varit sen jag sist var inloggad med ett enda klick. Det närmaste jag kommer är Dagens diskussioner.

Ja om jag nu inte missar något

Annars var det till det bättre!

Jättebra ! Sjukt nöjd - tycker om nya utseendet och funktionerna. Tack till alla inblandade. Mycket bra jobbat.

Ursprungligen av iggy:

Det enda jag inte tyckte om, om jag nu inte missar något, är att jag inte kan söka igenom alla diskussioner som varit aktiva genom alla forum som varit sen jag sist var inloggad med ett enda klick. Det närmaste jag kommer är Dagens diskussioner.

Ja om jag nu inte missar något

Har du testat klicka på "Nya" i bottenmenyn?

http://www.99.se/nya/

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-01-06 11:29
Ursprungligen av Björnström:

Har du testat klicka på "Nya" i bottenmenyn?

http://www.99.se/nya/

Den har jag helt missat! Den funktionen var inte lätt att se, men tack för tipset och funktionen!

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-05 09:48

Bra jobbat! Helt klart ett lyft för siten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 10:04

snyggt och snabbt! bra jobbat.

Bevaka tråden