Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aiport Express - visar grönt men "syns" inte. Tår i ögat

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hållt på länge nu! Känner mig frustrerad!

Jag kopplar in min Express som man bör - att den ska joina ett wireless network osv. Dock när Airport Utility ska starta om enheten, så startar Express om och lyser grönt!

Dock efter en stund, så säger Aiport Utility att den inte kan hitta Airport Express som jag satt upp - ingen enhet visas upp.

Så trots att det lyser grönt - och att jag har enablat den till att kunna spela musik - så visas inte enheten någonstans - inte heller i itunes.

Jag ger upp, jag är envis.. men snart är jag mest frustrerad och uppgiven

Jag ber på mina bara knän om ett mirakel-svar!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 14:56

Du har alla senaste uppdateringar?

jag känner igen problemen från min första installation. Mycket som spökade.. jag tror jag uppdaterade drivrutiner, resetade, satte upp ett nätverk och plötsligt fungerade det. Ge inte upp.

japp, de senaste uppdateringarna har jag. båda vad gäller mac os, airport utility - ALLT.

Om jag kör "Airport Express Setup", och trycker "continue" på startskärmen - så får jag detta meddelande:

"AirPort card not configured!
In order to use the AirPort Setup Assistant your AirPort card must be enabled and AirPort needs to be turned on and set to use DHCP. Click OK if you would like to change these settings, or Skip if you would like to configure AirPort Base Stations using ethernet."

DHCP är PÅ,
och Airport är förstås på.

Men jag har hört att man likväl kan använda Airport Utility och Airport Admin Utility - de kan båda hitta min Express.

Min Express har jag "resettat", och den blinkar gult.
Dock efter genomgången i Airport Utility - så blir den grön, men kan dock inte hittas som enhet av min dator.

Jag har även bytt från WEP till WPA, för att kringgå vad som kunde vara "ett problem" enligt .

Dock kan jag få det att fungera om jag kopplar in nätverkskabel från mitt bredbandsmodem direkt till expressen - och lyssna på musik - men då hamnar min Express i fel rum

kan inte förstå varför det ska vara så krångligt med expressen.

Då jag sätter i min express, så blinkar den gult - ända tills dess att Airport Utility alltså ställt in den - då lyser den grönt - men hittas inte åt av Aiport Utility längre

Usch å ve! För 3 år sedan, då jag hade samma bredbandsoperatör - och en iMac så har jag haft det fungerande. Men nu funkar det inte!

vet någon hur man kan hitta åt 6.1.1 drivrutinen - nu har jag 6.3.

Läste om det tipset i en blogg - men jag vet inte hur man hittar åt 6.1.1 drivern till airport express. Är inte så inbiten mac-tech-guy än

edit!
Hittade åt 6.1.1 - men det löste inget.
Som switcher är jag förbryllad - trodde inte jag skulle hamna i "XP"-sitsen igen, där saker å ting var Plug and Pray

Senast redigerat 2008-12-30 16:44
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 16:36

Jag har svårt att tro att en gammal drivrutin löser ditt problem.

Din Express är alltså helt ny och du har inte ens fått möjlighet att ge den ett namn osv? När du startar Airport Utility börjar den känna av vilka enheter som finns i närheten. Hittar den expressen då eller kommer felmeddelandet med en gång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 17:58

Gör en factory reset med knappen nertryckt när du sätter in den i väggen och börja om från början?

/Tangen

Min Airport Express är inte ny - är nog 3 år gammal.
Jag har factory-resettat den. Det jag vill är att den ska spela upp min musik och ha en skrivare kopplad till den.

1. Jag sätter in min Express i väggen - och kopplar endast in högtalare i den. Expressen blinkar gult.
2. Startar Airport Utility, den hittar åt min Express (senaste firmware, 6.3)
3. Trycker på Continue - och den byter nätverk till Expressen-enheten.
4. Döper enheten till RockMyWorld, och ger den ett lösenord, trycker på continue
5. Väljer "I have a wireless network and want to add Airport Express or replace an existing device on my network", trycker på continue
6. Väljer "I want to Airport Express to wirelessly join my current network", trycker på continue
7. Väljer "Join my wireless network", trycker på continue
8. Väljer mitt "vanliga" trådlösa nätverk - anger WPA Personal lösenordet till mitt "vanliga" nätverk. Trycker på continue - och därefter ser att uppgifterna stämmer - och trycker på UPDATE.
9. "Writing the Airport Express Configuration" -> "The settings for this Airport Express has been successfully updated..." -> "Waiting for the Airport Express to restart"
10. Expressen visar en härlig grönt lysande prick!
11. Airport Utility säger dock:
"AirPort Utility was unable to find your Apple wireless device after restarting.
The settings for this Apple wireless device have been successfully updated, but there was a problem re-joining the wireless network or finding the Apple wireless device. You may need to select your network from the AirPort menu and try again."

"An error occured, please close this window and try again"

Itunes upptäcker inte mina nya speakers - "RockMyWorld" upptäcks inte längre av min AirPort - inte heller av Airport Utility. Pricken lyser ändå grönt på min Express.

Jag är dock säker på att jag har angett rätt trådlöst nätverk och även rätt lösenord till mitt trådlösa nät. Det är förifyllt redan - jag har dock även gjort om allt och skrivit in lösenord manuellt för att vara säker.

Att starta om Airport Utility har jag provat - "Airport Utility was unable to find any Apple Wireless devices..." - att resetta Expressen - så får man tillbaks den och börjar om på ruta 1.

Hoppas jag nu vart utförlig nog - för det är så dumt - jag tror mig ha gjort allt by-the-book - men ändå så kommer jag inte till rätta. Har hållt på så länge nu

Hoppas ni har några tips & mirakel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 19:07

En otroligt korkad fråga, men jag måste ställa den.
Efter konfigurationen ansluter du till ditt "riktiga" trådlösa när?

Förlåt

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

En otroligt korkad fråga, men jag måste ställa den.
Efter konfigurationen ansluter du till ditt "riktiga" trådlösa när?

/Tangen

Du får gärna ställa vilken fråga som helst!
Under tiden som Expressen startas om, så kopplar den sig automatiskt över till mitt "riktiga" trådlösa nät.

Ska prova ditt råd nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 19:09

Gör en factory reset konfigga som ny aexp utan att ansluta till det andra nätverket - bara för att se om det inte är så enkelt att aexp har gett upp.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Gör en factory reset konfigga som ny aexp utan att ansluta till det andra nätverket - bara för att se om det inte är så enkelt att aexp har gett upp.

/Tangen

Vilka steg menar du jag ska göra efter att jag factory-resettat den?
Den syns nu i listan över trådlösa nätverk. Jag är dock kvar på mitt "riktiga nät". Ska jag Gå in i Airport Utility?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 19:24

japp in i utility och ställ in den från början, men väl
* skapa ett nytt trådlöst nätverk

Ursprungligen av Tangen:

japp in i utility och ställ in den från början, men väl
* skapa ett nytt trådlöst nätverk

Ska jag då använda ethernet-kabel in i Expressen menar du då?
Eller ska jag köra utan det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 19:42

Ibland kan enda/bästa sättet att konfigurera den vara med kabel.

Yes!!

Jag har tidigare (igår) lyckats med att få igång min Express till att spela musik - men då gjorde jag just en sådan lösning då jag kopplade in nätverkskabel från min router till expressen. Då valde jag "I dont have a wireless network and want to create one". Dock kan man då inte surfa.

Har även för mig att jag lyckades igår med att kunna surfa och spela musik i Expressen-högtalarna. Men då med nätverkskabel - och då anslöt jag till min Express, och inte till mitt "riktiga" nät.

Dock är problemet att jag inte vill ha Expressen i köket (där jag har routern) och inte heller med ethernet-kabel kopplat mellan - utan i vardagsrummet. och det SKA ju fungera som en trådlös klient också från vilket rum som helst.

Jag blir knäppare och envisare, men inte vettigare eller närmare lösnigen än

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 19:47

Kom ihåg.
Det är aldrig för sent att ge upp!

Yes!!

...spela musik kan jag enkelt göra - UTAN att konfa AE.

Det är bara att switcha över till mitt AE-nät - och välja remote-speakers i iTunes.
Detta utan att konfa eller använda ethernet-kabel.

Men då är det ju förstås inget internet.. och vill jag ha internet så blir det ju ethernet-kabel och konfigurera AE så internet går via den.

men usch å ve! det är ju så nära, men ändå inte.

om jag konfar så min AE replacar "routern" - så får man surf & remote musik - men då måste man ha ethernet-kabel.

men ja, att man inte kan få det att funka som MAN VILL! Jag blir galen!
önskar att du Tangen, eller någon annan mac-mad-man-techie fanns i varberg. hade betalat för att få detta löst!

NU GER JAG UPP! Jag är så envis, att jag skulle kunna sitta en hel vecka - men det känns poänglöst då jag inte tror att ens det skulle lösa problemet

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 20:07

Har du någon annan typ av sändare/mottagare i närheten? Hade en gång grymma problem med ett trådlöst nätverk som jag kunde se men inte ansluta till. Fast jag var 100% säker på att lösenordet var korrekt gick det bara inte. När jag som bäst slet mitt hår råkade min sambo koppla ur vår trådlösa AV-överföring till TVn och då var problemet löst.

ha ha, nej - jag har inget som stör. Dock vet jag att min mikro dödar det mesta när den är igång. Men det är det enda oros-molnet, så den har jag inte igång när jag sliter mitt hår med AE-konfiggen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 20:17

Har man inte fri telefonsupport från Apple på detta?

Yes!!

fri telefonsuport har man väl 90 dagar efter köpet? (om man inte tecknat care)

å jag har ju support för min Macbook Pro förstås, men Expressen är 3 år gammal - så den finns ingen "fri" support för.

och då det verkar som att det är olösligt - så är min förhoppning lite väl låg för att en apple-utbildad halvtidare ska kunna ge ett turligt förlösande svar.. eller är jag bara lite pessimistisk kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 13:00

Även jag har detta problem. Provar med en annan router som jag har hemma och "vips" så hittar Airport Utility Expressen. Det roliga är att det har fungerat klockrent tidigare med den andra routern. Så varför den helt plöstligt ville sluta fungera vet jag inte. Så nu sitter jag med en annan router som jag inte vill ha inkopplad, men detta verkar vara det enda sättet att få detta att fungera just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 14:01

Vad har du för router, jag är van att man har en annan Aexp eller en extrem, men det har jag inte tänkt på förrens Bergan här påpekade det.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 14:20

Jag har en Gateway, Thomson TG787 från Telia (Telia Smart) samt en Zyxel P-320W.
Gatewayen är ju kombinerat modem och router.

Jag provade för en stund sedan att byta tillbaka till Thomson, för att det är ju den jag vill köra med egentligen för att slippa ha flera produkter inkopplade. Jag har min Windowsdator inkopplad med tråd från gatewayen då den bara står någon meter ifrån denna. Airport Utility hittar inte min AE. Men när jag drar bort kabeln och kopplar in en trådlös USB g-adapter så hittar Airport Utility AE direkt...
När jag använde Zyxeln så hade jag kabeln inkopplad och då fungerade det klockrent.
Blir inte riktigt klok på detta då det har fungerat utmärkt att använda kabel tidigare med Thomson.

Även om jag kör med kabel till Thomson gatewayen så lyser lampan på AEn grönt och en jag ser i Thomson gatewayen att AEn är inkopplad på det trådlösa nätverket med IP-adress och allt. Dessutom fungerar det att använda den som en brygga med Ethernetkabeln till en Blu-ray spelare för att komma åt BD-live.

Så nu får jag väl köra datorn trådlös tills det slutar fungera och komma på en ny lösning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-02 15:16
Ursprungligen av Bergan:

Jag har en Gateway, Thomson TG787 från Telia (Telia Smart) samt en Zyxel P-320W.
Gatewayen är ju kombinerat modem och router.

Jag provade för en stund sedan att byta tillbaka till Thomson, för att det är ju den jag vill köra med egentligen för att slippa ha flera produkter inkopplade. Jag har min Windowsdator inkopplad med tråd från gatewayen då den bara står någon meter ifrån denna. Airport Utility hittar inte min AE. Men när jag drar bort kabeln och kopplar in en trådlös USB g-adapter så hittar Airport Utility AE direkt...
När jag använde Zyxeln så hade jag kabeln inkopplad och då fungerade det klockrent.
Blir inte riktigt klok på detta då det har fungerat utmärkt att använda kabel tidigare med Thomson.

De problem du haft med att få AExpress att funka med Telias gateway (Thomson TG787) påminner starkt om de problem jag haft med att få en AExtreme att funka med samma modem/router. Se:
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/257360-airport-extreme-telias-smart-start-router-falskt.html

Du verkar i alla fall fått AExpressen att funka med ett vanligt Zyxel-modem. Låter hoppingivande. Har nämligen fått Telia att gå med på att byta ut Thomson-modemet/routern mot en Zyxel triple-play modem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 17:14
Ursprungligen av MånsH:

De problem du haft med att få AExpress att funka med Telias gateway (Thomson TG787) påminner starkt om de problem jag haft med att få en AExtreme att funka med samma modem/router. Se:
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/257360-airport-extreme-telias-smart-start-router-falskt.html

Du verkar i alla fall fått AExpressen att funka med ett vanligt Zyxel-modem. Låter hoppingivande. Har nämligen fått Telia att gå med på att byta ut Thomson-modemet/routern mot en Zyxel triple-play modem.

Jag får det att fungera med Thomson med, fast bara om jag kör trådlöst till datorn. Kör jag med tråd till routern fungerar det inte alls. Då hittar inte Airport Utitily AEn alls. Men tar jag ur kabeln och stoppar i USB-adaptern så ploppar den upp direkt.
Och det HAR fungerat utmärkt med kabel tidigare med Thomson.

1
Bevaka tråden