Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modemfel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-02 11:51

Den senaste tiden har internet krånglat. Det tar lång tid för uppkoppling och detta inträffar vid olika tider på dygnet. Jag har gjort flera TP-tester för att kolla, men då när det strular kan inte ens testen genomföras.
Jag har ett modem som heter Zykel prestige 600 och som lär vara ett ADSL-2 modem, vilket skall vara ok. Modemet är visserligen 5 år gammalt men har aldrig varit utsatt för åsknedslag och allt har fungerat bra tills för någon månad sedan.
Jag har Universal som ADSL-leverantör och har anmält till dem upprepade gånger. Jag skall visserligen få 24 mbs men som de flesta vet så blir det inte mer än 8 mbs på en koppartråd. Men i praktiken blir det för det mesta 6 och i sämsta fall 4 mbs.

Universal har felanmält till Terracom som äger kabeln här i Skattungbyn/Orsa där jag bor. Terracom påstår att det inte är något fel och menar nu att jag skall byta min utrustning, dvs modemet. Eftersom det kostar pengar så vill jag ju undvika detta.
Jag tror fortfarande inte att det är något fel på modemt utan att felet är att Terracom underdimensionerat sin utrustning i telefonsationen. Jag vet flera bybor som börjat med att titta på TV t.ex. Sådant måste ju ta mycket av kapacitén.

Lägger in lite TP-resultat

Bredbandskollen
Mätresultat 19 december 2008, 17:37
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 6,7 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 24,0 Mbit/sek
SVARSTID 46 msek
MÄTSERVER Stockholm

Mätresultat 28 december 2008, 22:07
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 2,4 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 24,0 Mbit/sek
SVARSTID 46 msek
MÄTSERVER Stockholm

Mätresultat 31 december 2008, 16:18
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 4,7 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 8,0 Mbit/sek
SVARSTID 22 msek
MÄTSERVER Stockholm

Mätresultat 1 januari 2009, 16:28
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 6,4 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 24,0 Mbit/sek
SVARSTID 22 msek
MÄTSERVER Stockholm

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 12:45

Har du en PC att testa på också? Händer det där också, så är det ju inte Mac/dator relaterat iaf.

Ursprungligen av torin:

...som de flesta vet så blir det inte mer än 8 mbs på en koppartråd.

Du säger detta som om det vore vedertagna fakta. Så jag blir väldigt nyfiken vad du grundar det påståendet på?

Det är väl självklart att det går att få ut mer än 8 Mbps. Jag har ca 14-16 Mbps på mitt 24 Mbps-abonnemang (Telia).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-02 13:04

Nej, jag har ingen PC, gud ske lov!

Angående hastighet på koppartråd så var jag nyligen på ett möte om IT i kommunen. Där var IT-chef samt diverse folk som sysslar med dessa frågor.
Mitt påstående bygger alltså på vad jag då hörde.
Men det var ju intressant att du säger annorlunda.
Bor du långt från telestation? Det lär nämligen vara det som avgör. Jag har ungefär 800 meter.

Ursprungligen av torin:

Angående hastighet på koppartråd så var jag nyligen på ett möte om IT i kommunen. Där var IT-chef samt diverse folk som sysslar med dessa frågor.
Mitt påstående bygger alltså på vad jag då hörde.

Det kanske finns några lokala begränsningar där, och att de pratade om de lokala förutsättningarna, i just era kablar.

Men om de pratade generellt om kopparkablar, så ljög de rejält.

Varför skulle det annars finnas 24 och 28 Mbps-abonnemang, om detta var helt omöjligt att uppnå?

Ursprungligen av torin:

Men det var ju intressant att du säger annorlunda.
Bor du långt från telestation? Det lär nämligen vara det som avgör. Jag har ungefär 800 meter.

Fågelvägen är det väl 800-900 m, men jag förmodar att kablarna inte går raka vägen, så kabelvägen är det väl säkert minst 1-1,5 km.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-02 13:06

Kan lägga till att Terrocom i ett standardbrev till Universal skrivit att de funnit bit-fel på min anslutning. Hur de nu kunnat göra det.
Jag tror att de bara vill vinna tid för att slippa åka upp till norra Dalarna för att åtgärda något i sin telestation.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-09 11:48
1
Bevaka tråden