Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro grafikkortet skall bytas ut, en fråga

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tröttnade på det interna ATI kortet och beställde ett GeForce 8800 GT
Någon som vet hur det är att byta ut ett grafikkort bara så, följer det med drivrutiner eller känner OSX själv av att det är nytt kort och drivisarna finns redan...

Någon som vet hur det fungerar ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-01 14:05

En snabb fråga först bara. Är kortet Mac-kompatibelt? Är det alltså köpt som ett Mac-kort?

Om det är ett sådant är det bara plugga in. Är det däremot ett vanligt kort kommer det bara fungera om du kör Windows på Macen altenativt få tag på en hackad drivrutin från OSx86-projektet.

Ursprungligen av Sidde:

En snabb fråga först bara. Är kortet Mac-kompatibelt? Är det alltså köpt som ett Mac-kort?

Om det är ett sådant är det bara plugga in. Är det däremot ett vanligt kort kommer det bara fungera om du kör Windows på Macen altenativt få tag på en hackad drivrutin från OSx86-projektet.

Ja det är köpt på Macoteket för just Mac Pro

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-01 15:06

Då ska det bara vara att plugga in det, eventuellt följer det med en skiva med drivrutiner om OS X inte skulle ha stöd för det på en gång.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-01 15:25

Naje,
normalt sett skulle man svara att det bara är att plugga in.

Dock, MÅSTE du, och jag menar verkligen det köra 10.5.1 för det ska fungera. Du kan heller inte installera 10.5 med ett 8800 GT då 10.5 inte har stöd för det. Jävligt irriterande om datorn krashar och du sitter där med BARA ett 8800 kort (Som jag gjorde...)

Så om du har 10.5.1 installerat så är det bara att byta, annars måste du uppgradera först, annars är du rökt.

Ursprungligen av studiox:

Dock, MÅSTE du, och jag menar verkligen det köra 10.5.1 för det ska fungera.

Menar du just exakt 10.5.1, varken mer eller mindre?

Eller menar du 10.5.1 eller högre?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-01 23:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du just exakt 10.5.1, varken mer eller mindre?

Eller menar du 10.5.1 eller högre?

minst 10.5.1. Jag är datanörd och tar saker för givet ibland.

Kör alltid senaste system så det var bara trycka i kortet och montera strömsladden på logikkortet.
Trodde att kortet skulle väsnas men icke, men så är det väl när man lyssnar på folk som tror sig kunna

Blir nog byta kort snart igen om DisplayPort kommer så man får användning av sin LED skärm, då är följdfrågan kan dessa kort användas i vilken av de andra 4 PCI slot också för fler skärmar ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-13 10:34
Ursprungligen av motif:

Blir nog byta kort snart igen om DisplayPort kommer så man får användning av sin LED skärm, då är följdfrågan kan dessa kort användas i vilken av de andra 4 PCI slot också för fler skärmar ?

Eller så säljer du det billigt till mig när du byter. Jag funderar på att byta upp mig också.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-13 11:07
Ursprungligen av motif:

Kör alltid senaste system så det var bara trycka i kortet och montera strömsladden på logikkortet.
Trodde att kortet skulle väsnas men icke, men så är det väl när man lyssnar på folk som tror sig kunna

Blir nog byta kort snart igen om DisplayPort kommer så man får användning av sin LED skärm, då är följdfrågan kan dessa kort användas i vilken av de andra 4 PCI slot också för fler skärmar ?

Kortet väsnas helt klart, testas att köra FarCry på Windows i den så får du se - att leka 2d (Desktop) får inte ens ett 5 år gammalt kort att snurra på fläkten.

Har du köpt en LED skärm utan DVI? - Eller har du köpt en mac skärm, som du inte kan använda? låter korkat iaf om du inte har den till nån bärbar

Tror nog det tar en stund innan det kommer "apple" kort med displayport. Sätter en balja rotmos på att det kommer när 30" ACD släpps med Displayport och LED.

Ursprungligen av studiox:

Kortet väsnas helt klart, testas att köra FarCry på Windows i den så får du se - att leka 2d (Desktop) får inte ens ett 5 år gammalt kort att snurra på fläkten.

Har du köpt en LED skärm utan DVI? - Eller har du köpt en mac skärm, som du inte kan använda? låter korkat iaf om du inte har den till nån bärbar

Tror nog det tar en stund innan det kommer "apple" kort med displayport. Sätter en balja rotmos på att det kommer när 30" ACD släpps med Displayport och LED.

Jag hade en Macbook Pro 2,8 Ghz ihop med denna Led skärm så korkat var det..
Däremot klarade inte min MBP av särskilt mkt i prestandan av Logic att jag var tvungen att köpa en Mac Pro så jag sålde av min MBP och köpte mig 2 Alu 23" skärmar istället därav har jag denna LED skärm över... i väntan på att säljas eller om när det kommer ett nytt grafikkort så säljer jag mina ALU skärmar och köper ytterligare en LED.

Så det blir som det blir som man säger

  • Oregistrerad
  • 2009-01-13 16:58
Ursprungligen av motif:

Jag hade en Macbook Pro 2,8 Ghz ihop med denna Led skärm så korkat var det..
Däremot klarade inte min MBP av särskilt mkt i prestandan av Logic att jag var tvungen att köpa en Mac Pro så jag sålde av min MBP och köpte mig 2 Alu 23" skärmar istället därav har jag denna LED skärm över... i väntan på att säljas eller om när det kommer ett nytt grafikkort så säljer jag mina ALU skärmar och köper ytterligare en LED.

Så det blir som det blir som man säger

Ingen fara. Det kan hända att det finns / kommer finnas adapters för displayport till DVI - Det finns ju en "åt andra hållet" som Apple har.

Det är OK att vara korkad, min 23" ADC slängde jag min mobiltelefon när jag var full - skärmen sprack och jag blev 13.000 fattigare. men god var ölen..

Har en fundering till nu... Det ATI kort som satt standar har jag ju över kan jag köra detta på en vanlig PCI plats och köra mina 2 Cinema skärmar på GeForce kortet som jag gör i dagsläget och ATI kortet kopplat till en 42" LCD ?
Min tanke är att köra Mixerdelen på LCD skärmen och mina 2st 23" till Arrangevy och mjukvarusyntar på skärm 2

Någon ?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-28 14:23
Ursprungligen av motif:

Har en fundering till nu... Det ATI kort som satt standar har jag ju över kan jag köra detta på en vanlig PCI plats och köra mina 2 Cinema skärmar på GeForce kortet som jag gör i dagsläget och ATI kortet kopplat till en 42" LCD ?
Min tanke är att köra Mixerdelen på LCD skärmen och mina 2st 23" till Arrangevy och mjukvarusyntar på skärm 2

Någon ?

Absolut, men eftersom båda korten kräver extra strömförsörjning behöver du antagligen en Y-splitter från den enda strömmatningen du har till PCI kortplatserna som är "separat" eller så kan du dra ner en kabel från din interna 5.25" HD bay. Kan vara att det finns nån annan extra ledig strömmatning men är osäker.

Ursprungligen av studiox:

Absolut, men eftersom båda korten kräver extra strömförsörjning behöver du antagligen en Y-splitter från den enda strömmatningen du har till PCI kortplatserna som är "separat" eller så kan du dra ner en kabel från din interna 5.25" HD bay. Kan vara att det finns nån annan extra ledig strömmatning men är osäker.

När jag bytte till mitt GeForce vet jag att jag fick med en sådan strömsladd men det fanns inget på ATI kortet
Men det är väl ett PCI slot som är anpassad endast för grafikkortet där den sitter från original 2* 4* eller vad det heter spelar det någon roll och blir det inte några konflikter för datorn om man kör på 2 grafikkort tror du ?

1
Bevaka tråden