Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna Raw-filer

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har sökt med inte funnit svar på detta. Är dock inte så van sökare i forumet, så hjälp mig gärna om jag har sökt dåligt och detta är en vanlig fråga.

Nyligen köpte jag en Canon EOS 1000D, men kan inte öppna Raw-filerna.
Använder Photoshop CS3 men har även provat med Photoshop CS4 med Camera Raw 5.

Enligt denna sida ska Camera Raw 5 stödja 1000D: http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Det som står är:
Could not complete your request because Photoshop does not recognize this type of file.

Har någon nån aning om vad det beror på? Jag är hundra på att jag har Camera Raw 5.

Ursprungligen av mickefrisk:

Det som står är:
Could not complete your request because Photoshop does not recognize this type of file.

Har någon nån aning om vad det beror på? Jag är hundra på att jag har Camera Raw 5.

gör en uppdatering av din Photoshop CS4, så laddas den nya versionen av Camera Raw in. Därefter ska det inte vara något problem.

Stefan

Hej Stefan,

Detta har jag dessvärre redan gjort och jag har senaste Camera Raw.

Kan det vara fel på själva raw-filerna, eller finns det något mer att prova?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-31 16:58

Har du tagit hem alla uppdateringar till operativsystemet som finns tillgängliga?

Ja, varenda en.
Kör OS X 10.5.6 på en Macbook Pro.

Det är väldigt irriterande att inte kunna öppna filerna. Jag har nu även provat att avinstallera allt och installera om det utan resultat.

Provade dock även att öppna filerna på några andra datorer, och det funkade inte där heller så det kanske är själva raw-filerna som spökar. Verkar dock konstigt.

Kan jag försökta öppna de i något annat program, som är gratis att skaffa (vill inte betala för att felsöka)?

Jag klarar av att öppna Nikons NEF-filer i Pixelmator, men den kanske förlitar sig på OS-stödet?

Prova den, www.pixelmator.com

Annars finns ju programmet som klarar 200 grafikformat .

www.lemkesoft.de ( Graphicconverter)

Båda kan köras oreggade en stund...

Pixelmator klarade det inte.
Graphicconverter kan öppna filerna, men de blir korrupta - bara en rektangel som är ca 20% av totala bildytan blir korrekt, resten enfärgad. Tumnaglarna ser dock bra ut när man ska välja fil.

Verkar som själva raw-filerna har något fel. Eftersom JPG-bilderna blir bra så gissar jag att det inte är fel på minneskortet, tror ni det är en rimlig slutsats?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-31 18:29

Om du lagt in alla RAW-uppdateringar för OS X bör du även kunna se bilderna med Förhandsvisningen, iPhoto och Aperture. Fungerar det inte där heller så är nog filerna trasiga.

Stöd för 1000D kom för ett tag sedan.

Det har jag gjort, men bilderna fungerar inte i något av programmen.
Ska kolla med butiken och se vad dom säger.

Länka till en fil så kan vi se om vi andra kan göra något med den, alternativt att vi får samma problem som du har.

Det gick inte att bifoga filen tyvärr, men jag gjorde tvärt en Google Site och la upp den.
Ni som orkar får hemskt gärna prova ladda ned och öppna raw-filen som finns här:
http://sites.google.com/site/rawfil/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-01 14:54

Det gick inte här heller: "could not complete your request because photoshop doesnt recognize this type of file"

Tack Joakimo.
Jag ska se om jag kan få tag på något likadant minneskort och byta ut, så kan jag stryka det felet ur listan. Eller konstatera att det är det som är sönder.

Funkar inte här heller, varken med Adobes Camera Raw (testade Photoshop CS4 och DNG Converter) eller Apples mjukvara (testade Förhandsvisning och Aperture). All mjukvara senaste version med stöd för kameran.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-01 15:08

Jag "Lyckades" öppna bilden i gratisprogrammet Raw Photo Processor men bilden verkar vara trasig då jag fick upp ca 1/3 bilden.

Något knas är det, funkar inte med cs4, Aperture klagar men jag fick fram den till slut. Vet inte om det är hela bilden dock. DPP öppnar den utan klagomål, men bilden är kass. Hur ska den se ut? DPP fixar inte att konvertera den utan klagar på fel så något lurt är det...

Har nu provat med ett annat minneskort, samma fel.
Ska kontakta inköpsstället i morgon. Tack för all hjälp!

Bifogar förresten bilden som jag laddade upp, fast inte som raw (så ni kan se hur den ska se ut, ni som provat).

Denna knäppte jag alltså bara för att testa med här på forumet, det är inget försök på att ta en fin bild

Senast redigerat 2009-01-01 22:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 17:37

Har du kört RAW+JPG eller enbart RAW i kameran?

Råkat nämligen ut för samma sak med min nya 1000D men bara när jag har inställningen RAW+JPG. RAW filerna blir exakt lika stora som jpg-kopian (ca 2 mb) och går inte att öppna i något program.

Om jag däremot kör inställningen enbart RAW i kameran blir filerna både större (5-10 mb) och går att öppna och behandla. JPG formatet funkar i bägge lägena.

Har bara provat RAW+JPG. Stämmer dock att filerna blev exakt lika stora, tyckte det var konstigt.

Har nu fått byta in kameran mot en 450D (och betalade mellanskillnaden). Väldigt ovärt rent ekonomiskt, men jag gillar känslan i 450D jämfört med 1000D. Känns inte lika plastig

Tack för hjälpen som sagt, och nu funkar RAW. Jippie!

Du verkar inte vara ensam om att ha stött på problemet. Enligt detta inlägg på DPReviews forum så är problemet kopplat till att överföra bilderna direkt från kameran via USB-sladd (men som sagt bara i RAW+JPEG-läge). Använde du USB-sladd eller kortläsare, Micke?

Jag använde endast sladd, aldrig kortläsare. Men som någon annan skrev så var filstorleken på RAW-filerna samma som JPG-bilderna. Det borde innebära att de var sönder redan på kameran, och sladd/läsare inte spelar roll. Eller?

Är hur som helst nöjd med uppköpet till 450D, känns mycket bättre att använda.

Ursprungligen av mickefrisk:

Jag använde endast sladd, aldrig kortläsare. Men som någon annan skrev så var filstorleken på RAW-filerna samma som JPG-bilderna. Det borde innebära att de var sönder redan på kameran, och sladd/läsare inte spelar roll. Eller?

Inte nödvändigtvis, filerna kan ha lagrats korrekt på minneskortet och sedan blivit korrupta under överföringen pga exempelvis en bugg i den delen av kamerans firmware som hanterar överföringen via USB. Låter lite som att den blandar ihop filstorlekarna och bara överför den första delen av RAW-filen som motsvarar JPG-filens storlek. Det skulle ju exempelvis förklara varför joakimo kunde få upp ca 1/3 av RAW-filen.

Ursprungligen av mickefrisk:

Är hur som helst nöjd med uppköpet till 450D, känns mycket bättre att använda.

Förstår det, har en själv och tycker helt klart det är en prisvärd uppgradering.

Ursprungligen av Hagelin:

Inte nödvändigtvis, filerna kan ha lagrats korrekt på minneskortet och sedan blivit korrupta under överföringen pga exempelvis en bugg i den delen av kamerans firmware som hanterar överföringen via USB. Låter lite som att den blandar ihop filstorlekarna och bara överför den första delen av RAW-filen som motsvarar JPG-filens storlek. Det skulle ju exempelvis förklara varför joakimo kunde få upp ca 1/3 av RAW-filen.

Förstår det, har en själv och tycker helt klart det är en prisvärd uppgradering.

Det har du rätt i. Kanske var något sådant strul, skönt att slippa det i alla fall.
Ja, prisvärd om man värderar känslan i den jämfört med 1000d. Båda levererar dock likvärdiga bilder i princip, förutom just 2 extra megapixlar hos 450d.

Jag kan inte hitta fler rapporter om det på nätet, så det verkar inte vara så utbrett. Kan kanske förklaras med att man dels måste använda RAW+JPEG-läge och använda USB-överföring. Tycker dock inte detta borde vara så ovanligt. Användaren på DPReview verkar oxå köra Mac, så detta kan kanske oxå spela in.

Peterl, om du, som fortfarande har kameran, vill fortsätta felsöka så föreslår jag att du om du har möjlighet dels provar att bekräfta att kortläsare funkar men inte USB, dels testar om felet uppkommer i Windows.

edit:
Lite ytterligare sökningar visar att problemet finns eller har funnits även med 450D.

Senast redigerat 2009-01-02 20:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 20:18

Märkte samma sak. Inte många som klagat på just detta, men om felet inte finns på alla kameror och dessutom är isolerat till kombon RAW-JPG / överföring via USB är det kanske inte så konstigt?

Hur som helst ska jag testa när jag får tillgång till kortläsare. Återkommer med rapport.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 00:22

Nu har jag prövat och det är mycket riktigt USB-överföringen som pajar RAW-filen i komboläget (RAW-JPG). Med kortläsare får jag korrekt data.

1
Bevaka tråden