Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har man server i garderoben

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-31 09:56

Vad är meningen med det? Vad är det för fel på några feta hårddiskar, separat eller i kabinett, istället, t.ex. med ethernet-koppling?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-31 10:12

Jag är uppväxt med att ha servrar i garderoben. Numera har jag dem i en serverhall.
Fördelen är att om du har någon som rullar 24/7 kan den utföra jobb 24/7 istället för att somna när din dator stängs av.

För mig själv har irc varit det viktigaste att ha en server till, det körs alltid en session av irssi eller förr bitchx på en av mina servrar. Fördelen att vara online konstant är att om någon skickar mig ett meddelande så ser jag när och i vilket sammanhang när jag loggar tillbaka på datorn. Då jag har använt irc i över 10 år nu är det en stor del av min bekantskapskrets jag når via irc-sessionen.

En annan fördel är att du kan ha tex nedladdningar igång under nattetid.
Ytterligare än fördel är att du kan billigt köra raidlösningar som fortfarande får upp hastigheter på över 100MB/s till hårddiskarna.

Något som jag också har haft länge är webbservrar för hosting av diverse bilder och grejer. Numera är detta ganska onödigt för det finns tusentals hemsidor som hostar bilder om jag vill publicera dem till exempel här på 99 i en tråd och inte har möjlighet att bifoga bilden. Men förr var det inte lika vanligt med dessa sidor och de hade ofta stora begränsningar.

En annan trevlig lösning är att du kan alltid komma åt din dator/server var än du är i världen. Detta ger samma effekt som att aldrig slå av sin vanliga dator också. Men tyvärr kan man inte alltid gömma undan sin arbetsstation lika smidigt som en server.

Ursprungligen av planB:

Vad är meningen med det? Vad är det för fel på några feta hårddiskar, separat eller i kabinett, istället, t.ex. med ethernet-koppling?

Det handlar ju om så mycket mer än lagringsutrymme. Var det bara det man var ute efter är det klart att ett ett kabinett med externa HD duger gott.

Men har man en server i garderoben är det troligtvis tjänsterna man är ute efter också. Vill du köra en server med FTP, HTTP, MySQL, Jabber, IRC, Mail, AFP, SMB eller vad sjutton man nu kan tänkas vilja göra, blir det lite svårt med ett HD-kabinett.

Nu finns det visserligen smarta lösningar med hårddiskar där FTP och annat finns inbyggt. Men dom kan inte riktigt ersätta en riktig server.

Nu har jag ingen server riggad längre, men för mig hadlade det om egenutbildning. Genom att ha en server att leka med bättrade jag på min kompetens, vilket gjorde mig mer attraktiv på jobbet. Anledningarna är många.

Några svar som fungerar för mig:

- Billigare än en server i serverhall
- Så att vi kan ha våra TimeMachine backup diskar separerade från datorerna som vi gör backup på
- Ger oss ett bra VPN med syncning av filer mellan flera platser (Sthlm, Gbg)
- Gav mig en anledning att installera fiber till "garderoben" (källaren)
- Ger oss ett enkelt sätt att experimentera med hårdvara
- Ger mig något att pilla med när jag är trött på annat arbete

För de flesta är det bara lagring man är ute efter och där finns det numera små söta NAS-lådor. De fanns inte "förr". Då ställde man en burk i garderoben och lät den "servera" ett par nätverksvolymer. Käckt. Pga fläktarna och storlken på maskinen hamnade det hela i en garderob. Käckt med några hyllplan....

Så fort man behöver köra lite programvara blir det en maskin.
Som andra säger ovan, irc, nedladdningar, webserver etc körs ju - maskin....

Vi som har lite mer modesta krav klarar oss med en liten vit TimeCapsule.... och en AppleTV ...

(en Apple TV är ju egentligen en server den med - inte så generell men ändå...)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-31 11:31

De behov som ni räknar upp är behov ni har som privatpersoner, inte för jobbet i firman eller motsv.? Det är en lite annan sak.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-31 11:59
Ursprungligen av planB:

De behov som ni räknar upp är behov ni har som privatpersoner, inte för jobbet i firman eller motsv.? Det är en lite annan sak.

Om du driver ett företag och har behov av servertjänster hoppas jag att så många som möjligt har en driftsäker miljö med kylning och UPS. En garderob har ofta för dålig ventilation för det. En serverhall bör användas där, helst även för backup av data osv.
Externa diskar på företag bör inte användas till något annat än eventuell korttidslagring.

Men jag skulle säga att företag har överlag större användning av servrar än privatpersoner.

Ursprungligen av planB:

De behov som ni räknar upp är behov ni har som privatpersoner, inte för jobbet i firman eller motsv.? Det är en lite annan sak.

Min tekniska infrastruktur går delvis inte att skilja mellan arbete och privat. Jag använder samma dator för spel (BootCamp) som arbete. Samma backup disk. Samma emejl server mm. Det finns förståss infra som inte används privat, som webbservrar mm.

Ursprungligen av planB:

De behov som ni räknar upp är behov ni har som privatpersoner, inte för jobbet i firman eller motsv.? Det är en lite annan sak.

Jo.. har man behov av servers på jobbet brukar det ju bli en annan femma.

Det kan ju vara allt från en av burkarna som får dubblera som server till flera rackskåp med UPS, bladservrar och högar med nätverkskort.....inbyggd redundans och gud vet vad.

Ursprungligen av planB:

De behov som ni räknar upp är behov ni har som privatpersoner, inte för jobbet i firman eller motsv.? Det är en lite annan sak.

Jag skulle tro att de flesta med egen server är privata teknikentusiaster. Man kanske vill ha mer kontroll och fler möjligheter tillgängliga eller så har man redan en gammal burk stående som samlar damm och då vill man ha nytta av den.

Utvecklingen av NAS-enheter har gått väldigt snabbt och kör man t.ex. en ReadyNAS så har man en hel liten server faktiskt. Så vad som menas med en server i garderoben är nog lite flytande idag.

Ursprungligen av planB:

Jag har dock stora svårigheter att se de dagliga behoven i mitt liv som en server skulle lösa.

I så fall räcker det nog gott med en nätverksdisk för din del.

Tekniknördar (jag är bara en wannabe-tekniknörd) har ett behov som skiljer sig åt från "normalpersonen". Det är väl inte helt ovanligt att tekniknördar har ett behov som överskrider många yrkesmässiga behov också:)

Sedan så är det väl också så att det numera finns ett antal gratistjänster som fixar det som jag tidigare behövde min egna server för.

--j

  • Medlem
  • 2008-12-31 12:16

Jag kör personligen inget kritisktk som måste vara uppe 24/7 såsom IRC (räknar inte min personliga hemsida dit). Eftersom datorer (särskilt Mac) inte är vad de har varit, idag är de både snygga att se på, tysta och drar betydligt mindre ström, så stänger jag aldrig av min desktop. Det är helt underbart att bara sätta sig vid skrivbordet och 1/2 sekund senare surfa nätet eller vad man vill göra. Enda gången jag startar om min desktop är vid viktiga säkerhetsuppdateringar från Apple, det får min lilla hemsida klara av.

Garderober, förvarar man inte kläder i sådana?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-31 11:56

Strömmen är inte gratis heller. Vad blir det i elkostnad på ett år? (om man bor i eget hus som man värmer upp själv kanske det inte är en viktig fråga).

Tips:

http://www.dustinhome.se/pd_5010198199.aspx

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-31 12:02
Ursprungligen av planB:

Strömmen är inte gratis heller. Vad blir det i elkostnad på ett år? (om man bor i eget hus som man värmer upp själv kanske det inte är en viktig fråga).

Tips:

QNAP TS-209 II ALL IN ONE NAS INKL 1X500GB HDD - Nätverksansluten disk med RAID-säkerhet med 500GB hårddisk

Nackdelen med de där NASarna är hastigheten du får ut av dem, även ljudnivån kan vara svår att få ner. De tenderar också att leverera ganska dåliga hastigheter av dataöverföring, och de kan oftast bara köra förprogrammerade tjänster.

Skillnaden i strömförbrukningen i en NAS och en dator är nästan 0. En NAS är ju en vanlig dator med cpu, ram och hårddiskar. En normal dator utan större grafikkort drar ju som en glödlampa.

För min egen del har jag i hemmet gått över helt till externa diskar, men så har jag de flesta av mina servertjänster i ett rack i en serverhall fördelat på flera servrar.

Och lekandet som man förr gjorde i garderoben som yngre kan jag nu göra i serverhallarna på jobbet.

En nas kan i mångt och mycket aldrig ersätta en server. Däremot de som inte ställer så höga krav och behöver en enkel lagringsplats fungerar de utmärkt för, men många av dessa kan helt enkelt använda en vanlig extern disk också.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-31 12:16

OK, intressant att höra.

Jag har dock stora svårigheter att se de dagliga behoven i mitt liv som en server skulle lösa.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-01 15:34
Ursprungligen av planB:

Vad är meningen med det? Vad är det för fel på några feta hårddiskar, separat eller i kabinett, istället, t.ex. med ethernet-koppling?

Det är absolut inget fel på det. Jag har runt 1.5Tbyte i min macpro och det fungerar såklart väldigt bra. Sen har jag mina servrar i en datahall, alla är "mina" då dom tillhör ett företag som jag äger, men använder dom lite privat också (Rätt trevligt och köra Torrent på 1Gigabit nät).

Men förr i tiden, för en sådär 10 år sen då jag hade fast lina hem hade jag 2 eller 3 servrar hemma, webbservrar mest som jag hade ett par domäner på, som kompisar hade SSH konton på och egna hosts för irc (Jag hade 16 IP adresser).

Men nu har jag ingen enda server hemma, då jag inte behöver det. Garderoben innehåller bara DSL modem, VoIP saker och nån switch. Jag har också bara en dator hemma, vilket är skönt, min Mac Pro Quad Xeon. Den stänger jag nog aldrig av

Backup gör jag nog när jag orkar, har en extern 0.5T disk som jag kör lite backup till. Annars har jag bandrobot i datahallen som jag kan köra backup till, men det går så jävla långsamt med slö upload på bredbande.t

1
Bevaka tråden